וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו: החילוניות שאוהבות את אלוהים

25.6.2015 / 13:00

הן נשים מבוססות, משכילות, חילוניות, רובן אשכנזיות ובעלות השקפה שמשתייכת לצד השמאלי של המפה הפוליטית. ובכל זאת, הן מסרבות להיפרד מאלוהים. הכירו את החילוניות המאמינות החדשות

אשה מתביישת. ShutterStock
אשה מתביישת/ShutterStock

אחרי ששמענו על כל מיני הגדרות בעבר כמו דתי לייט ודתיים שמסמסים בשבת, מסתבר שיש קבוצה חדשה שהתפתחה בשנים האחרונות, מאפיינת אנשים ובעיקר נשים חילוניות שרואות את עצמן כמאמינות באלוהים. את המחקר על הקבוצה המעניינת הזו תפרסם ד"ר הגר להב מהתוכנית ללימודי מגדר באוניברסיטת בר אילן בשבוע הבא. ד"ר להב מעידה על עצמה כחילונית המאמינה באלוהים, וטוענת כי מדובר בזרם חדש בעל מאפיינים ייחודיים.


אז מיהו בעצם, החילוני המאמין?

"החילוני המאמין הוא בעצם תופעה שלמה של אנשים שרואים את עצמם כיהודים ומאמינים, אבל הם לא חושבים שהאמונה קשורה לדת. זאת אומרת, יש לי את הזכות להבין את אלוהים כמו שאני רוצה, לפרש את המושגים כמו שאני רואה לנכון".
ד"ר להב מספרת שהיא עשתה מחקר מקיף ובו ראיינה 31 נשים יהודיות שמגדירות את עצמן כחילוניות מאמינות. "השאלות עסקו בכל מיני היבטים. החל ממה זה אלוהים בשבילך, ואיך את רואה את המסורת היהודית, או למשל איך את מסבירה את השואה. דרך השאלות הללו הגעתי לתובנות מעניינות".

אבל זה די הגיוני שאמונה באלוהים תהיה קיימת אצל חילונים, בהתחשב בכך שמדובר במדינה יהודית.

"נכון אבל זה עדיין פחות מקובל. אנחנו רגילים לחשוב בהגדרות דיכוטומיות. כי מדינת ישראל מאפשרת משהו שלא היה קיים בגלות וזה – להיות יהודי בלי להיות דתי. פעם באירופה החלוקה הייתה מאוד ברורה, או שאתה דתי או שאתה חילוני. אי אפשר לקחת את מה שרוצים. ופה אנחנו רואים תופעה של נשים חילוניות שרואות את עצמן כמחוברות לאמונה בלי שום קשר למצוות".

אז מה ההבדל בין חילוני מאמין למסורתי? גם המסורתיים לא מרגישים מחויבים כל כך למצוות.

"זה שונה, כי לדוגמא, אנשים מסורתיים בוחרים לקיים את המצוות שהם רוצים והם עדיין מקשרים בין המצוות לאמונה הדתית. אבל הנשים הללו, לא רואות שום קשר בין אמונה לבין קיום המצוות. הן לא מאמינות בכלל בתרי"ג מצוות! ".

להב מוסיפה כי מבחינתן להלכה אין שום משמעות בנוגע לאמונתן. "הן דוחות את ההלכה. למשל, במשך מאות ואלפי שנים בגלות, וגם היום נניח בארה"ב כשיהודי לא מסתדר עם הדת הוא מתבולל. אבל הן לא מתבוללות בגלל הקשר החזק שיש להן עם ישראל. כי הן מדברות עברית, חוגגות את החגים ומרגישות את החיבור. אלוהים שלהן לא בא מחז"ל או מהגמרא".

ד"ר הגר להב. יוסי קסוטו,
"יש לי את הזכות להבין את אלוהים כמו שאני רוצה". ד"ר הגר להב/יוסי קסוטו

אז אם לאמונה אין קשר להלכה, מה המקור למצוות וליהדות?

"הצו הפנימי והמוסריות שלך. הפרשנות שלהן אומרת, החובה שלי היא לגבש את המצוות שלי. והמצוות הן לא מצוות עשה ואל תעשה. הן לא נשים שיעשו שאלת רב וחיפוש הלכתי, אלא יחליטו לבד מה מתאים להן". היא מספרת כי מצוות שהן בין אדם לחברו, נמצאות בחשיבות די גבוהה אצלן.

"מה שמעניין זה שרוב הנשים שראיינתי הן בעלות השקפת שמאל פוליטית. הן אומרות שבגלל שהן מאמינות באלוהים, ויש מימד אלוהים בכל מקום אז כולנו נבראנו בצלמו ובדמותו של האל. לכן אני חייבת לחשוב על הפועל הסודני או האריתראי, או הפלסטיני מאחורי הגדר כי הוא חלק מהמימד האלוהי".

מתביישות לדבר על האמונה באלוהים

את המילה "חילוניות" מקשרים עם חיי חול וחומר. מה שעשוי לבלבל אותנו, כי אם אתה חילוני, אתה לא דתי, אז למה פתאום אתה מאמין באלוהים? זה פרדוקס לקרוא לעצמך חילוני שמאמין באלוהים. "זה נראה כאילו אוקסימורון – חילוני מאמין". מעידה להב "אבל מתברר שבחברה הישראלית זה דבר מאוד נפוץ. ואף אחד לא מדבר עליו. כי כשמישהו מדבר על חילוניות, פירושה אתיאיזם. חלקן למשל לא אוהבים את המילה 'חילוני' כי כאילו נרמז שזה משהו שהוא פחות רוחני".

למה שמישהי חילונית בכלל תרצה להאמין באלוהים? מה האמונה נותנת לה?

"האמונה נותנת הרבה דברים. רובן דיברו על תחושות של משמעות, כוח,פחות בדידות. לדוגמא: מה קורה כשאני לומדת נורא קשה למבחן ונכשלת? בתור חילונית הייתי מלקה את עצמי כל הזמן, הייתי אומרת שאני מטומטמת. היום אני מתחלקת באחריות, המאמצים עליי והתוצאות הן על אלוהים".
איך הופכים לחילונית מאמינה? מסתבר שיש שתי דרכים. הדרך הראשונה, בעיקר אצל המרואיינות שרובן היו ממוצא אשכנזי זה "לגדול בבית חילוני לגמרי ובשלב מסויים להרגיש שמשהו חסר. כי יש צורך בתחושת משמעות לחיים, ואז הן מחליטות להתקרב אל אלוהים". הדרך השנייה והנפוצה יותר אצל המרואיינות שהיו ממוצא מזרחי, היא "נשים שגדלו כמסורתיות אבל הפכו לחילוניות. לדוגמא התחילו לאכול שרימפס ולא לצום ביום כיפור, ובכל זאת הן עדיין מאמינות בקיומו של אלוהים".

החילוניות המאמינות מתביישות לדבר על האמונה שלהן בחברה החילונית, "כי אז הרבה חילונים אומרים להם שהן פרימיטיביות. מצד שני, הדתיים אומרים להן שהן בכלל לא מאמינות באלוהים אמיתי" ואז הן מרגישות בודדות.

בחורה בודדה. ShutterStock
רובן דיברו על תחושות של משמעות, כוח, פחות בדידות. אילוסטרציה/ShutterStock

מצביע מרצ וגם מאמין באלוהים

רובנו אוהבים הגדרות. ועדיף כמה שיותר פשוטות- או שאתה דתי, או שאתה חילוני ואל תשגע אותנו בבקשה. "שנים לא דיברו על כך שיש זרם של חילונים שמאמינים באלוהים. מדובר ב25 אחוזים מכלל האוכלוסייה היהודית" (ע"פ מנתונים של המכון הישראלי לדמוקרטיה וקרן אביחי, 2011 ). להב מקשרת את ההתפתחות הפלורליסטית היהודית גם לפוליטיקה הישראלית. כי "הניסיון לומר מי פה דתי ומי פה חילוני זה סוג של שחור ולבן, ואנחנו מפספסים את כל הצבעים והזרמים שבאמצע".

הדתיים האורתודוקסים לעיתים טוענים – אני ימני בגלל שאני מאמין באלוהים לאחר שהוא הבטיח לי את הארץ הזאת. את ארץ ישראל השלמה. אבל ד"ר הגר להב טוענת כי דווקא החילוניות המאמינות השמאלניות, חושבות הפוך "אני שמאלני בגלל שאני מאמין באלוהים, ואני יודע שכולנו נבראנו בצלמו. תפקידנו להגדיל את האנושיות והנוכחות האלוהית בעולם. ולכן יש צורך לדאוג לגר ולזר".

הדפוס החוזר אצל המרואיינות במחקר היה, השקפה פוליטית שמשתייכת לצד השמאלי של המפה. "אני חושבת שזה יפתיע, אבל בקרב מצביעי מרצ לפי דעתי יש הרבה יותר אלוהים ממה שאנחנו חושבים. זה רק שנדמה לנו שהחילוניות גירשה את אלוהים מן העולם".

מה לגבי גברים שמאמינים באלוהים?

"מה שאנחנו יודעים על מחקרים בעולם, זה שבאופן כללי במערב, נשים יותר נוטות גם לאמונה וגם לדתיות מאשר גברים. במחקרים רבים יש מספר גבוה יותר של נשים שטוען כי הוא מרגיש את קיומו של אלוהים בחייהם, יותר מאשר אצל הגברים. אז במחקר הספציפי הזה התמקדתי בנשים".

להב מסכמת ואומרת, כי החילונים האלה לא רוצים להיות פוסט יהודיים. אלא מרגישים שיש להם את הזכות לנסח את היהדות מחדש במנותק מהניסוחים הרבנים המסורתיים. הן לא רוצות להמציא דת חדשה, אלא ליצור זרם חדש בתוך היהדות: "בדיוק ההיפך מישעיהו לייבוביץ, שלא חשב שיש צורך להאמין באלוהים אלא בלקיים את המצוות. הן מאמינות כי יש צורך להאמין באלוהים, ואין שום קשר בין האמונה לבין המצוות". אז האם לטענתה יש יותר פתיחות היום לאמונה באלוהים במרחב הציבורי הישראלי? "אמנם לא עשו מחקרים מדוייקים בעבר על אמונה באלוהים בקרב הציבור החילוני, אבל אם אני צריכה להעריך, אני מעריכה שהיום בקרב חילונים יש יותר נכונות וחזרה לאמונה ולשורשים".

seperator

ד"ר הגר להב (ראש מסלול עיתונות בבית הספר לתקשורת במכללת ספיר ומהתוכנית ללימודי מגדר באונ' בר אילן, )תישא את הרצאתה ' נשים חילוניות מאמינות ' בקונגרס היהדות 'בואי הרוח ' שיתקיים זו השנה השנייה באוניברסיטת בר-אילן.

הקונגרס מיועד לציבור הרחב והתקיים בימי ראשון עד שלישי בין התאריכים 28-30.6. הקונגרס כולל הרצאות מרתקות ומגוונות מפי מיטב החוקרים ואנשי רוח מובילים בתנ"ך, מדרש, יצירת עגנון, עדתיות וזהות, סוגיות בגיור, מעמד הנשים ועוד. הספר של ד"ר להב, שעתיד לצאת בקרוב, הוא ספר שמבוסס על המחקר והוא נקרא "אלוהים של חילונים".

4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully