וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרבה יותר חושפני": האלבום החדש של אהרון רזאל

1.7.2015 / 11:00

אלבומו החדש והמפתיע של אהרון רזאל מתאפיין במוזיקה רכה ורוחנית יותר, בראיון מיוחד לוואלה!יהדות מסביר רזאל את השינוי, את משבר גיל ה-40, ואיך התמורות בחייו משפיעות על האלבומים שהוציא

יח"צ - חד פעמי

משבר גיל הארבעים מאופיין בדרך כלל בסימפטומים לא נעימים בעליל, הכוללים התקשטות באלמנטים צעירים עד פאתטיים. אצל יוצר המוזיקה היהודית אהרון רזאל זה עובד הפוך. באלבום העשירי שלו "האיש בקצה המנהרה" הוא בחר להירגע ולשבור את תדמית הרוקסטאר הצעיר שבא לעשות שמח.

רוב השירים באלבום רכים, אולי אפילו מידי בשביל מי שהביא למוזיקה היהודית מקפיצי רגליים כמו 'קבעתי את מושבי בבית המדרש', 'קרמבו' ו'זמן הגאולה' שהפכו במהרה ללהיטים. "הרשתי לעצמי" הוא אומר בחיוך כמעט מתנצל בראיון ל'וואלה!יהדות'. "אני בן 40, ואני מרגיש שהגיע הזמן דווקא לסכם את מה שעובר עליי מבחינה רוחנית-נפשית".

שיר פרידה?

"ממש לא. יותר בכיוון של להסתכל על העבר, להבין מאיפה באתי, שזרתי הפעם הרבה יותר תובנות חסידיות שלי על החיים ועם החיים שעברתי עד עכשיו. אנשים מכירים את הנפש שלי קצת בזכות המוזיקה, אבל פה ממש באתי והוצאתי את הנפש שלי עוד יותר רחוק ממה שאני רגיל. נחשפתי. כשאתה שר בשקט ועם הרבה טקסט, כמו הפעם, זה יוצא הרבה יותר חושפני בדרך כלל".

רזאל החל את דרכו במוזיקה היהודית לפני כ-15 שנה. הוא נחשב לאחד מחלוצי המוזיקה היהודית המתחדשת. זו ששזרה בתוכה גם טקסטים אישיים וסגנונות מוזיקה חדשניים כמו רוק וקאנטרי שלא היו לחם חוקה של המוזיקה היהודית דאז. כעשר שנים החזיק רזאל בקרנות המגזר הדתי, עד שנשבר לו והוא החליט לפנות לקהל החילוני. אלבומו 'מה עשית היום' זכה להכרה והצלחה רבה בתחנות הרדיו הכלליות ואפילו רשם כניסה לפלייליסט הנחשק של גלגל"צ. לאחר מכן הפתיע רזאל עם אלבום שכל כולו הוקדש ללומדי התורה ובראשו הלהיט 'קבעתי את מושבי בבית המדרש', וויתר מראש על מקומו החדש בקרב חובשי הראשים הגלויים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
להבין מאיפה באתי/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדמה שכל פעם אתה הולך ומשתנה לנו מול העיניים, מה הקו שלך?

"הרבה השתנה בי מהאלבום הראשון. אז הייתי חוזר בתשובה טרי, רווק, והיום יש לילד שלי כבר בר מצווה. כל שנתיים אני עושה דיסק שונה ממה שעשיתי אי פעם. זה הקו שלי, שאין לי קו אחד. כשאני כותב אני לא חושב על איזה יעד אני רוצה לכבוש. אני לא מנסה לשחזר הצלחות בגלגל"צ כמו 'מה עשית היום'. אני לא איזה גנרל שחושב איך אני אכבוש. באלבום הקודם, בדיוק עשיתי סיום ש"ס והתחלתי ללמוד יותר תורה, זה מה שהעסיק אותי יותר אז עשיתי אלבום על התורה, היום מה שמעסיק אותי זה סיכום רוחני לחיי אז עשיתי אלבום רך ורוחני יותר. אני אומר שכמו שיש 'דיסק קשיח' יש 'דיסק רגיש', זה האלבום הפעם."

בשירי האלבום אפשר למצוא מכתב מיוחד לרבי שלמה קרליבך המסמפל את 'שפכי כמים ליבך' הידוע, לצד טקסטים כמו 'הא לחמא עניא' ומשפטים הומוריסטים בסגנון 'אחי יש'ך אש?' ו'אחי יש'ך שקל?'.

"כל יהודי הוא קודש קודשים", אומר רזאל "אם אדם שואל אותך מה השעה או לאן אתה מגיע אל תענה לו ישירות, אלא תעצור ותחשוב מה הוא מחפש בחיים. אולי הוא מחפש כיוון. כך למדתי מרבי שלמה קרליבך."

"בכיכר החתולות בירושלים שואלים אותך אם יש לך שקל, אבל זה לא השקל! זה היחס! מישהו שסוף סוף יבין אותך. זה הכל. אנחנו צריכים להביט על העולם ולנסות להרגיש את האנשים" מסביר רזאל.

אלבום רוחני זה יפה, הרבה טקסטים מהווים עומק, אבל לקחת בחשבון ששוב דילגת על האפשרות להיכנס לפלייליסט?


"למה אתה אומר שלא אכנס לפלייליסט?" מתפלא רזאל "אני מקווה שאתה לא בוועדה שם..." הוא מחייך, ומיד מצהיר ברצינות גמורה "אני מתכוון שגם ישמיעו אותי שם. אני אופטימי. אני שולח להם את החומרים, בוא נראה מה יקרה."

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"כל יהודי הוא קודש קודשים". אהרון רזאל/מערכת וואלה!, צילום מסך

התחושה היא שהפכה לאדם רציני יותר, איפה אהרון המשעשע של 'שיר הקרמבו'?

"פסגה קומית כמו קרמבו קשה לעקוף."

הפעם יש באלבום את 'אחי יש'ך שקל?', זה גם משעשע.

"פעם היו צועקים לי ברחוב 'קרמבו', היום צועקים לי 'יש'ך שקל אחי?' זה כבר תופס. אבל אני אגלה לך סוד; יש לי סקיצה מוכנה של שיר שמזכיר את קרמבו. הוא מדבר על שו"ת שאדם מתקשר לשאול את הרב שאלה לגבי פיקוח נפש, בשבת. זה אמנם מותר, אבל האם מותר להגיד לרב 'להתראות?', הרי להגיד את המילה הזאת בשיחת טלפון בשבת זה כבר לא פיקוח נפש. אז הרב, מה הדין? קובי אריאלי שמע ולא הפסיק לצחוק".


כעת אתה אברך כולל, האם אתה עדין מרגיש חוזר בתשובה?

"אני חש כמו אדם על הר שרואה נוף אבל עדין ממשיך לטפס ורואה עוד נוף שהוא לא ראה. ככל שאתה לומד יותר אתה רואה שאתה לא יודע. אם ילד מאמין שאלוהים נמצא בשמים אז הוא מאמין בו וקל לו, אחר כך כשהוא גדל זה רק מסתבך כשהוא מנסה להבין מה זה באמת הקב"ה, ככה אני מרגיש ועל זה אני כותב".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully