וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נח שלח את היונה וגזירות השמד בספרד, מה עוד קרה בי"ז בתמוז?

5.7.2015 / 10:00

כמו תאריכים רבים בלוח היהודי, גם שבעה עשר בתמוז התאפיין באירועים רבים שאירעו בו לאורך ההיסטוריה. הנה כמה מהם. וגם זמני כניסת ויציאת הצום

חורבן בית המקדש בירושלים, מתאר את החורבן והביזה של בית המקדש בידי חיילים רומאים. ציור של פרנצ'סקו הייז. Francesco Hayez, 1867, צילום מסך
חורבן ירושלים/צילום מסך, Francesco Hayez, 1867

ירושלים:
תחילת הצום: 3:48
סיום הצום: 20:14

תל אביב:
תחילת הצום: 3:48
סיום הצום: 20:12

חיפה:
תחילת הצום: 3:44
סיום הצום: 20:16

באר שבע:
תחילת הצום: 3:52
סיום הצום: 20:12

אילת:
תחילת הצום: 3:59
סיום הצום: 20:05

• בשנת א'תרנ"ו (2105 לפנה"ס) לקראת סיומו של המבול, שלח נח את היונה לבדוק האם יבשה הארץ ואפשר סוף סוף לצאת מן התיבה. היונה לא מצאה מנוח לכף רגלה וחזרה לתיבה. יש שראו בכך אירוע סימבולי המסמל את הגלות שהחלה בתאריך הזה לאחר אלפי שנים. גם בה לא מצאו היהודים מנוח לכף רגליהם.

• בשנת ב'תמ"ט (1313 לפנה"ס) שלושה חודשים לאחר יציאת מצרים משה רבנו יורד מהר סיני ובידיו שני לוחות הברית. משה מגלה כי העם בחר ליצור לו עגל זהב ולסגוד לו, הוא שובר את הלוחות ושוחק את העגל. לאחר 80 יום נוספים, ביום הכיפורים, משה שוב יורד מההר עם הלוחות השניות.

• בשנת ג'של"ט (422 לפנה"ס) לראשונה מאז נבנתה ירושלים על ידי המלך שלמה 410 שנה מוקדם יותר, הצליח להבקיע חיל המצור הבבלי של נבוכדנצר את חומת העיר לאחר מצור ממושך. בכתובים (ירמיהו לט, ב) תועד האירוע לט' בתמוז, אולם בתלמוד (ירושלמי) מוסבר כי הכותב לא דייק מחמת הצרות, וכי התאריך האמתי הינו בי"ז לחודש.

• כ-200 שנה מאוחר יותר, בזמן גזירות יוון ובטרם מרד החשמונאים, שרף השר היווני אפוסטומוס את ספר התורה בפרהסיה במעברות לוד. במהלך ההיסטוריה הפכה שריפת ספרי הקודש היהודיים לטרנד אנטישמי. האירוע האחרון אירע בגרמניה של 1933 בידי סטודנטים נאצים.

• באותו אירוע, הנ"ל גם העמיד צלם בבית המקדש. אותו בית מקדש שהיווה ניגוד ואינטיתזה לפאגניות ולעבודת האלילים. על פי גרסאות אחרות, היה זה מנשה מלך יהודה שהעמיד את הצלם בבית המקדש הראשון.

• בשנת ג'תתכ"ט (70) בפעם השנייה בתולדותיה, ההגנה הפנימית של ירושלים קרסה אל מול המצור הרומאי. הסוף המר הגיע שלושה שבועות מאוחר יותר, בשריפת בית המקדש השני בט' באב. בית המקדש לא נבנה שוב עד היום.

• באותו היום ממש בטלה גם מסורת 420 שנה של הקרבת "קרבן התמיד" אשר הוקרב על המזבח מידי יום ביומו. מסורת בת מאות שנים הופסקה למרות שבית המקדש עמד על תילו שלושה שבועות נוספים, עד תשעה באב. בתלמוד מתוארת הסיבה לכך בגלל חסר בכבשים, ואילו יוסף בן מתתיהו טוען כי הכוהנים נקראו לסייע בקרב, וכך לא נמצא כהן טהור, שלא בא במגע עם מת, שיוכל להקריב את הקרבן.

על פי גרסה אחרת, האירוע התרחש כמאתיים שנה מוקדם יותר, בזמן השלטון היווני. כאשר החיילים שהטילו מצור על העיר העלו מידי יום לתושבי ירושלים הנצורה שני כבשים עבור הקרבן תמורת שני קופות מלאות במטבעות זהב שהנצורים שלשלו מבעד לחומה. באותו הבוקר לא שלחו הצרים את הכבשים. ובמקומם הם בחרו לשלוח חזיר אשר כמובן פסול להקרבת הקרבן.

• ה'קנ"א (1391) היום הגיעו לשיאן גזירות השמד הקדומות בספרד, "גזירות קנ"א". אירועים שלוו בפרעות ופוגרומים בהן נהרג גם רבי יהודה מטוליטולה, (כיום טולדו) מרכז יהודי ורוחני חשוב בספרד של לפני הגירוש, שהתרחש 101 שנה מאוחר יותר.

1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully