וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוגיות דת ומדינה מסרבות להיעלם

11.8.2015 / 22:05

למרות הרכבה הנוכחי של הקואליציה נמשך המאבק על נושאי דת ומדינה והוא ימשיך גם אל תוך המושב השני של הכנסת ה-20

השר אריה דרעי, ישיבת סיעת ש"ס, 13 ביולי 2015. יותם רונן
השר אריה דרעי/יותם רונן

עם פתיחת המושב הראשון של הכנסת ה-20, רבים וטובים הפנימו שהמאבקים לחיזוק זהותה היהודית של מדינת ישראל על ידי שיפור שירותי הדת וטיפול בסוגיות הבוערות בתחום דת ומדינה טעונים גניזה. ההבנה שההתקדמות המועטה שהושגה בכנסת הקודמת הולכת להיבלם, חלחלה. אלו המעוניינים ביהדות מחוברת ומתחברת הסיקו שעליהם לפנות לדרכים אחרות, חוץ-פרלמנטאריות.

הפתעה ראשונה בעניין נרשמה עת התברר שגם בקואליציה הנוכחית ישנם גורמים שהדחיפה של עתיד היהדות של המדינה אל עבר התהום על ידי בעלי אינטרס נראית להם מסוכנת. אמנם הספיקו בש"ס לדרוש ולבטל את רפורמת הגיור (שמעולם לא יושמה) ולהעביר לשליטתם כמה שיותר מאחזים דוגמת האחריות על בתי הדין הרבניים ועל הוועדה למינוי דיינים, אך כאשר ביקשו שם להטיל גזרות חדשות על הציבור – קמה מחאה גם בתוככי הקואליציה.

חברים בסיעת "כולנו", בהובלת רחל עזריה, הבהירו שהיהדות עדיין לא נמכרה באופן רשמי למפלגות החרדיות. חוק הכשרות הדרקוני של ש"ס ויהדות התורה הביא לעמידתם של הראשונים על הרגליים האחוריות בדרישה למנוע את הפגיעה בבעלי עסקים קטנים ובצרכני הכשרות. הוא אמנם עבר כעת את המשוכה של וועדת השרים לחקיקה, אך הוא אמור לעבור עוד שינויים והמאבק סביבו עוד לא תם.

ההתנגדות הובילה גם למעשים אקטיביים. אל מול ניסיונות למחטפי חקיקה מטורללים כמו הצעת חוק שמחייבת חוות דעת של הרבנות הראשית על כל חקיקה (סמכות שלא קיימת בחוק לאף גורם ממשלתי) קמות ומתעוררות יוזמות שצפויות להעלות על סדר היום הציבורי את התיקונים הנדרשים במערך שירותי הדת.

דוגמא לכך הוא חוק הבד"צים שנכתב על ידי תנועת נאמני תורה ועבודה ומסדיר לראשונה את מעמד הבד"צים – תאגידי כשרות פרטיים שאינם מחויבים בכללי שקיפות ומינהל תקין. החוק מטפל באופן תקדימי ובקנה מידה רחב היקף בכל הנגעים והחוליים של מערך הכשרות הממלכתי לטובת ציבור צרכני הכשרות באמצעות הפיכת הרבנות לרגולטור איכותי שמעניק רישיונות לתאגידי כשרות פרטיים ומפקח על עבודתם.

רחל עזריה, סגנית ראש עיריית ירושלים. רותם סלע,
היהדות עדיין לא נמכרה באופן רשמי למפלגות החרדיות. ח"כ רחל עזריה/רותם סלע

וישנן עוד יוזמות בקנה. יש צורך בהסדרת קצבת כהונה לרבנים מקומיים, בתיקון הגוף הבוחר את נושאי המשרה הרבניים, בתיקון היחסים בין המועצה הדתית והרב המקומי ובפתרונות אמיתיים למסורבות גט ולמסורבי גיור. אלו נושאים שימשיכו להעסיק אותנו גם במושב השני של הכנסת ה-20.

המסקנה מהמושב הראשון של הכנסת החדשה ברורה; מסוגיות דת ומדינה אי אפשר, ולא ניתן, להתעלם. גם אם הקואליציה מורכבת ממפלגות חרדיות כמו הליכוד, ש"ס ויהדות התורה, יש צורך בחיזוק הכוחות המתונים בתוככי הקואליציה ומחוצה לה, כך שמעט מהאור יביס את מי שחושב שרק אצלו נמצא האור.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

  • עוד באותו נושא:
  • דת ומדינה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully