וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בש"ס רוצים מונופול על המסורת

בשבוע הקרוב תתכנס הוועדה למינוי דיינים, על הפרק עומדת האפשרות למינוי דיינים. בש"ס יעשו הכל כדי למנוע את התעצמותם של דמויות ספרדיות ציוניות דתיות, כי המלחמה מבחינתם היא על השליטה בציבור ולא על זהות הדיין בבית הדין הרבני הגדול

שני הרבנים הראשיים: הרב יצחק יוסף והרב דוד לאו, אוגסט 2013. יואב דודקביץ'
הרבנים הראשיים לאו ויוסף/יואב דודקביץ'

הבחירות הקרובות למינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול יהיו אחד מאבני הדרך של הובלת וייצוג הציבור המסורתי והמתון בישראל. בש"ס מתנגדים כיום למינוי דיינים ספרדים דתיים לאומיים מסיבות של גיל, ומסתירים סיבות מהותיות יותר של מאבק על ציבור מסורתי המונה במדינת ישראל מאות אלפי יהודים ויהודיות.

זאת לא הפעם הראשונה שש"ס מנסה למנוע כניסת אנשים שלא רואים עין בעין איתה את מוסד בתי הדין הרבניים. גם דיינים שמזוהים עם פסיקה מתונה ומתחשבת יותר בצד הנשי נפסלים על ידם פעם אחר פעם.

בש"ס הבינו לפני שנים רבות את מה שבציונות הדתית לא הפנימו עד היום: ניתן ללמוד תורה, ניתן להשתלב בצבא וניתן להתקדם בסולם הדרגות הצה"לי, אבל כדי להתחבר לציבור המסורתי צריך משהו פשוט: מסורת ודמות אב של בית אבא. הציבור הזה רוצה יהדות בשפה מדוברת, מחבקת, מתונה, פסקי הלכה שימושיים וחיבור לבית אבא ממרוקו, טוניס, וכדומה.

ציבור זה לא מחפש פלפולים בתורת הרב קוק ולא שיעורים על ציונות. ציבור זה מתרגש מסליחות בכותל המערבי, מהדלקת נרות בערב שבת ועריכת קידוש. ציבור זה מזדהה עם רב שמזכיר לו את בית אבא ורבני בית סבא. בש"ס הפנימו במשך שנים את המסר ולצד אורח חיים חרדי/ליטאי ידעו להמשיך לדבר לציבור המסורתי בשפה ברורה.

מינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול שנשלט בשנים האחרונות על ידי דיינים ספרדים חרדים שמר את ההגמוניה הרבנית ספרדית אצלם ושימר את הזהות המוחלטת שלהם כסמל לרבנות ספרדית מסורתית. גם הדיינים האשכנזים שכבר מעוניינים במינויים עברו את הסכמת אנשי ש"ס.

הציונות הדתית לא הצליחה לייצר דמויות ספרדיות משמעותיות ועכשיו הניסיון לעשות זאת נתקל לפתע בחומה בצורה של תירוצים וסירוב עיקש שמקפל בתוכו הגמוניה. בכל המפגשים של האדם המסורתי בישראל הוא נתקל ברבנים ספרדים ותמיד הם יהיו מבית ש"ס. בסליחות בכותל המערבי לפני יום כיפור, בבית הכנסת המסורתי בפריפריה ובכל אירוע אחר. אם הוא כבר יפגוש רב ציוני דתי זה יהיה רב שעבר את כור ההיתוך הישראלי/ציוני דתי שלא מדבר ולא נראה כמו בית אבא הספרדי.

לא סתם בבחירות האחרונות תקפו מנהיגי ש"ס את הבית היהודי כשהבינו שהוא מאיים על מעמדם בקרב הציבור המסורתי.

בש"ס יעשו הכל על מנת למנוע את התעצמותם של דמויות ספרדיות ציוניות דתיות, כי המלחמה מבחינתם היא על השליטה בציבור ולא על זהות הדיין בבית הדין הרבני הגדול. מבחינתם דיין דתי אשכנזי (שמאושר על ידם) לא מהווה תחרות ואיום על ההגמוניה. דיין ספרדי ציוני דתי כבר מהווה עבורם תחרות על מודל הרבנות בקרב הציבור המסורתי.

סליחות- מסלולים דודו וערן גל-אור. חיים מזרחי,
ציבור זה מתרגש מסליחות בכותל המערבי/חיים מזרחי

כן, גם הם יודעים כי רבנים אלו מחויבים לפסיקה מסורתית אשר מאופיינת בפריצת דרך ובמתינות כפי שכבר באה לידי ביטוי בשנות ה-50 בנוגע לוויכוח שעסק בעניין זכות ירושה שוויונית לנשים נשואות; באותו זמן שבו הרבנות הראשית האשכנזית בישראל קבעה שאין זכות כזו, רבני מרוקו העניקו זכות ירושה.

גם הם מכירים את פסקי ההלכה של הרבנים דוד הלוי רבה של ת"א והראשון לציון לשעבר הרב בן ציון מאיר חי עוזיאל אשר הציעו פתרונות הלכתיים אמיצים ביחס לעגונות שלא התקבלו.

בש"ס הפנימו את תוצאות הבחירות האחרונות הגורפים לליכוד והבינו שהם צריכים להישאר הרבנים היחידים שמזוהים עם המסורת והדת ולא לתת לשום ציוני דתי ספרדי (כמו בית אבא) להיכנס למגרש שבו לא יוכלו להתמודד עם המתינות שכל כך מאפיינת את הציבור המסורתי בישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
seperator

לפרסום מאמרים בוואלה דעות לחצו כאן

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully