וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאבק של 30 שנה בעולם החרדי בא אל סופו בזכות האינטרנט

27.9.2015 / 14:10

לאחר מלחמה מתמשכת נגד הופעות מול קהל של נשים וגברים, הצליחו השנה זמרים חרדים למלא אולמות מעורבים - בעיקר בזכות האינטרנט. "אי אפשר לכפות על הציבור אורח חיים מסוים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"יש כמיהה לאירועים מהסוג הזה". הזמר אברהם פריד/מערכת וואלה!, צילום מסך

גדולי הזמרים בעולם החרדי נחתו בימים האחרונים בישראל לקראת הופעות ענק שהם יקיימו ברחבי הארץ במהלך חג הסוכות. הגעתם של רובם, תושבי ארצות הברית, מסמלת את ניצחונם במלחמה שניהלו נגדם עסקנים חרדים, שאסרו בעבר את הופעותיהם מול קהל מעורב של נשים וגברים - גם אם הישיבה מתקיימת בנפרד.

המאבק המדובר החל לפני כ-30 שנה, אך צבר תאוצה לפני עשור. העסקנים החרדים איימו על נותני חסויות למופעים ופרסמו תמונות של חרדים שהגיעו להופעות כדי לגרום להם למבוכה. כמו כן, הם גייסו את בכירי הרבנים למאבק, ואלו פרסמו מכתבים נגד "ערבי השירה".

אחרי מאבק ארוך ומתוקשר, המפיקים נכנעו וגדולי הזמרים בעולם החרדי המעיטו בהופעותיהם מול המגזר בישראל. הרוב חששו לקיים את האירועים, ואלו שלא, נכנעו לתנאים שנקבעו על ידי משמרות הצניעות. בין היתר הם נדרשו שלא לפרסם את המופעים בכלי תקשורת חרדיים ולא לפרסם שהאירוע מתקיים מול גברים ונשים (בישיבה נפרדת - י"א), אם אכן יתקיים במתכונת כזו. אחרים העדיפו מראש לפנות לקהל דתי לאומי ולא לקהל חרדי ולהימנע מהמלחמה.

ראיון סלפי עם יעקב שוואקי ויקי אדמקר. באדיבות המצולמים
"החרדים היום נחשפים לכלי תקשורת שאינם נשלטים על ידי העסקונה החרדית". יעקב שוואקי/באדיבות המצולמים

השנה, לראשונה זה שנים, רשימת ההופעות שיתקיימו במהלך החג ארוכה מתמיד. המפיקים מספרים כי רוב הכרטיסים נמכרו ובהופעות המתקיימות בחינם מצופה קהל של אלפים. אבי בלומנטל, יועץ תקשורת חרדי שמיודד עם גדולי הזמרים, טוען כי נקודת המפנה נרשמה כשהעסקנים החרדים איבדו את השליטה בעיתונות החרדית, עם פריצתם של אתרי האינטרנט החרדים וכלי התקשורת הלא ממוסדים.

שורת ההופעות הארוכה המתקיימת במהלך החג אף סיפקה ברגע האחרון מחאת רבנים אחת, שספק אם תשפיע. מדובר בשורת רבנים מהעיר נתניה, שאליהם הצטרף הרב חיים קנייבסקי, מבכירי הרבנים החרדים. הרבנים פרסמו הבוקר מכתב ובו קריאה לציבור החרדי להדיר רגליהם ממופע שיתקיים בעיר במהלך החג. עסקנים חרדים הצטרפו לקריאתם והודיעו כי תלמיד שיימצא משתתף יסולק לאלתר. בעבר, איומים מסוג זה כמעט ולא מומשו.

"החרדים היום נחשפים לכלי תקשורת שאינם נשלטים על ידי העסקונה החרדית ואם בעבר האינטרקציה היחידה של זמרים עם הקהל הייתה דרך העיתונות הכתובה, היום כבר יש להם את פייסבוק או את אתרי החדשות החרדים ששם אף אדם לא חוסם את דרכם", אמר בלומנטל. הוא ציין כי "בעידן הנוכחי, שבו לכל אחד יש חשבון ברשתות החברתיות, יהיה גם מגוחך לחשוב שבחור ישיבה או נערי שוליים יצטרכו להגיע להופעה מעורבת או נפרדת רק על מנת ליצור קשר עם נערה".

"המציאות בשטח הוכיחה שאי אפשר לכפות על הציבור אורח חיים מסוים", הסביר דוד פדידה, מבכירי המפיקים החרדים בישראל. לדבריו, "אפשר לנסות לחנך אך לא מעבר לכך. נוצר מצב שכל המפיקים, כולל אותי, הבינו את הצרכים של הציבור וסיפקו לו עד היום תוצר איכותי שמותאם לרמה ולסטנדרטים שהוא רגיל אליהם והוא מצביע ברגליים. אין שום סיבה שמופע שמבוסס על מוזיקה נטו, ומוזיקה טובה, חסידית-איכותית, לא יהיה מפוצץ באנשים. יש כמיהה לאירועים מהסוג הזה, ואנחנו משתדלים לעשות את המקסימום בכדי לספק את הנדרש".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

"מצאו את הדרך לחיות מבלי להפריע אחד לשני"

לעומת פדידה, מפיק בכיר אחר טוען כי ההופעות המתקיימות היום בארץ שונות במהותן מאלה שהתקיימו בעבר, ולעסקנים יש ניצחון חלקי בכך. "יש הופעות גדולות אך זה לא מה שהיה בעבר. השינוי המהותי בא לביטוי בכך שאין פרסום בעיתונות החרדית מלבד באינטרנט, והחרדים ממרכז בני ברק או ירושלים, שהיו מגיעים בעבר להופעות של גדולי הזמר, כבר לא מגיעים אליהן. אפשר להגיד שהעסקנים ניצחו חלקית והזמרים ניצחו חלקית, כי כל אחד מהם מצא את הדרך לחיות מבלי להפריע לשני".

מי שמעניק חיזוק לדבריו הוא הרב מרדכי בלוי, יו"ר משמרת החינוך והקודש. בלוי, היה ממובילי המאבק החרדי בהופעות למגזר החרדי. "המאבק הזה הצליח", הוא קבע, "כל ההופעות היום לא מיועדות לחרדים. הן לא בהפרדה מלאה בין גברים ונשים, לא מתפרסמות בעיתונות החרדית והן לא קשורות אלינו. הרבנים גם ככה לא מדברים לחרדים שנמצאים בפייסבוק, ומי שהולך לאירוע שהינו מעורב, ממילא לא נחשב לחרדי. אין מצב היום שזמרים, יהיו אשר יהיו, מקיימים הופעות לחרדים".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מרדכי בן דוד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"לא כל מי שנולד לאם חרדית הוא חרדי", הוסיף בלוי. "יש גם חרדים בליכוד, הם חרדים? לא כי מי שמתנהג לפי ההלכה והוראותיהם של הרבנים לא יגיע להופעות האלה או יתפקד למפלגה כזו". בלוי, שבעבר שילדיהם של חרדים שילכו להופעות יסולקו ממוסדות החינוך, כבר נשמע היום פחות תקיף. לטענתו, זה רק כי המאבק הצליח.

וכך, גדולי הזמרים החרדים מחו"ל - מרדכי בן דוד, אברהם פריד, יעקב שוואקי וליפא שמעלצר, שוהים בימים אלה בישראל, וכל אחד מהם מקיים בחג סדרת הופעות, בין היתר, גם למגזר החרדי. לדוגמה, שוואקי יקיים אירוע בנתניה, שמעלצר יופיע עם אמנים נוספים בבית שמש, פריד בירושלים ואמנים חרדים מקומיים, בהם אוהד מושקוביץ וישי לפידות, יופיעו גם הם ברחבי הארץ.

בעוד שכל אחד מהצדדים טוען לניצחון, הקהל החרדי מצביע ברגליים. אולמות האירועים והאצטדיונים מלאים עד אפס מקום, הכרטיסים נמכרים במהירות והביקוש רק הולך וצובר תאוצה. כמו בלוי, יהיו שיטענו כי לא מדובר בחרדים אותנטיים, אך למפיקים ולזמרים זה כבר פחות אכפת. העיקר שהקהל שוב מתחבר למוזיקה שהם יוצרים, גם בהופעות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully