וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אבן דרך: המנהיגות הרוחניות החדשות

26.10.2015 / 14:47

לאחר 5 שנות לימודים גבוהים קיבלו השבוע שתי נשים תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה בטקס שנערך במדרשת לינדנבאום בירושלים. "בתהליך האבולוציוני שמתרחש במקומה של האישה בחיים הדתיים, אנו מניחות עוד אבן דרך משמעותית"

שתי נשים קיבלו תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה בטקס שנערך במדרשת לינדנבאום בירושלים. נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה,
שתי נשים קיבלו תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה בטקס שנערך במדרשת לינדנבאום בירושלים/נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה

השבוע נערך טקס הענקת תארים של המכון למנהיגות הלכתית על שם סוזי ברדפילד במדרשת לינדנבאום בירושלים, המשתייכת לרשת מוסדות אור תורה סטון. במסגרת הטקס קיבלו מאירה וולט-מארק וחני קליין-רבהון תואר מנהיגה רוחנית ומורת הלכה.

המכון למנהיגות הלכתית הינו מכון גבוה לנשים המקיים תכנית ייחודית הכוללת לימוד רחב ומעמיק של ההלכה ברמה ובהיקף הגבוהים ביותר הקיימים כיום. במסגרת התכנית עברו הבוגרות 5 שנות לימודים גבוהים במסגרתם רכשו הכשרה כמנהיגות רוחניות ומורות הוראה בהלכות איסור והיתר, שבת, נדה ומקוואות, אבלות, חופה וקידושין וגיור. התארים הוענקו להן הערב לאחר שעמדו במבחנים מקבילים למבחני היתר ההוראה של הרבנות.

באירוע נכחו ראש מוסדות אור תורה סטון ורב העיר אפרת, הרב שלמה ריסקין, יו"ר עמית של מוסדות אור תורה סטון ורב היישוב שוהם, הרב דוד סתיו, מנכ"ל מוסדות אור תורה סטון, ינון אחימן, ראש המכון למנהיגות הלכתית, הרב שוקי רייך, מנהל המכון, הרב שמואל קליצנר, ראש התכניות הישראליות במדרשת לינדנבאום, הרב אוהד טהרלב, בוגרת המכון וראש בית מדרש לנשים "שאלינא" במודיעין, הרבנית ענת נובוסלסקי, הבוגרות ובני משפחותיהן.

"אני עומד לפניכם מתרגש מאד, מודה לה' שהחיינו, וקיימנו והגיענו לזמן הזה" אמר בפתיחת האירוע הרב שלמה ריסקין, ראש מוסדות אור תורה סטון ורב העיר אפרת. הרב ריסקין הביא במהלך דבריו שורה של מקורות הלכתיים לכך שאישה יכולה לשפוט ולהורות הלכה, ביניהם דבורה הנביאה ששפטה את ישראל, ספר החינוך בו נכתב שאישה יכולה וצריכה להורות וחושן משפט שבו נאמר שאישה יכולה לשפוט. הרב ריסקין אף ציטט בדבריו את הראשון לציון והרב הראשי לישראל לשעבר הרב בקשי דורון, שקבע שאישה יכולה לשמש כמנהיגה ואפילו כגדולת דור ולשמש כמורת הוראה. "קול אישה יהיה קול תורה, קול תורה של אישה יהיה קול של תורה וחסד, וחסד עולם יביא את הגאולה", אמר הרב ריסקין, "אני מקווה ואפילו מאמין מכל הלב, שמבית מדרש הזה תצא תורה – תורה אמיתית, תורת חסד, תורת אהבה".

"אני מאחל לכן להיות יראות הוראה" אמר לבוגרות יו"ר עמית של מוסדות אור תורה סטון ורב היישוב שוהם, הרב דוד סתיו, "אין כוונתי שתחששו לפני שאתן משיבות, אלא שתבדקו שאתן יודעות ואומרות מה שצריך לומר ומה שתורתנו אומרת. כאשר בפניכן שאלה מכל אדם שבא בעצתכם, בראש ובראשונה זכרו שהשיח שלנו הוא שיח של תלמידי חכמים, שיח שצומח ממקורות ההלכה. בעזרת השם יפוצו מעיינותיכם החוצה, ונזכה שאכן יותר ויותר בנות תלמדנה תורה, תגדלנה בתורה ותוכלנה להביא את דבר ה' לכל הצמא לכך".

שתי נשים קיבלו תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה בטקס שנערך במדרשת לינדנבאום בירושלים. נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה,
בוגרות המכון והרבנים/נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה

ראש המכון למנהיגות הלכתית, הרב שוקי רייך סיפר לוואלה! יהדות :"מעמד האישה הוא חלק מהצורך לדיוק של מערכת ההלכה, כך שתהיה יותר נוכחת ומשתייכת למציאות של הכלל מול המציאות של הפרט. אנו צריכים לחדד, להרחיב, לעדכן את המשמעות של היותנו היכן שאנחנו במדינת ישראל ביחס לכלל מרחבנו. צריך להבין שהיהדות יוצאת מקיפאון של אלפיים שנה לתוך עידן חדש, וכי אנו חייבים להתעדכן כדי שנהייה רלוונטיים ומשמעותיים בעולם. בתוך כך גילנו היום בבית מדרשנו שתי נשים שמסרו את נפשן בעמל ויגיעה של זמן רב ומתוך כך התפתחו. למרות שהתהליך ייקח עוד זמן, זהו אחד הסימנים שאנחנו במסלול הנכון. אני מקווה שנזכה שעוד נראה פירות נוספים מבית המדרש הזה, ועוד נראה עולם טוב ומתוקן יותר, וכך נזכה להגדיל תורה ולהאדירה".

מנהל המכון, הרב שמואל קליצנר אומר וואלה! יהדות כי : "במהלך הלימודים הנשים נדרשות להיות בעלות רצון לכבוש סוגיה אחר סוגיה, סימן אחר סימן. כדי לצעוד במשעול הצר, שאינו נחשב נחלת נשים, ולהתמיד אל עבר אופק מקצועי, שבמקרה הטוב עדיין בהתהוות וברוב המקרים עדיין לא בא לעולם", הרב קליצנר מוסיף כי: "צריך רוח חלוציות ואומץ של פורצי דרך, אשר בהם ניחנו חני ומאירה".

מאירה וולט-מארק, בוגרת המכון , שיתפה את הקהל בתחושותיה: "מגיל צעיר נמשכתי ללימוד תורה כדרך להתקרב לב' וכמענה לשאלות שעלו בי כאדם שומר מצוות. אחרי שנים של לימוד גמרא רציתי יותר, והרצון ללמוד עוד הוא שדחף אותי ורבות אחרות למדרשת לינדנבאום. בשונה מעבודה אקדמית, ההכשרה לתפקיד מנהיגה רוחנית היא עבודה עם אנשים ועבורם. הקולות מבחוץ אינם מהווים הפרעה אלא הזמנה להמשיך את השיח ההלכתי, להיות מעורבת בענייני היומיום ולהיות בעלת השפעה ציבורית",

וולט-מארק הוסיפה כי: "בתלמוד תורה יש מפגש התגלותי במסגרתו הנחות היסוד והצפיות שהגעת איתן מתנפצות ונבנות מחדש, כמו צירי לידה. עבורי זוהי משמעות הקניין – שתורת ה' הופכת לתורתי. כאישה אני אכן אאוטסיידרית בשיח, אבל דווקא זה מקנה לי את רגישות ואמפתיה לאלה שנמצאים במצב דומה, דוגמת גרים ובעלי תשובה". עוד ציינה בדבריה כי "הבעיה בלימוד תורה על ידי נשים אינה תקרת הזכוכית אלא המכשולים שבדרך, ובעיקר חוסר השוויון בנקודת המוצא. בעוד כל גבר בעל כרס וזקן נחשב חצי רבנן, חוסר ההכרה בלימודי נשים לא מאפשר להן לגשת למכרזים שדורשים תעודה פורמלית. כבעלי חזון הרב ריסקין והרב סתיו מכשירים נשים לתפקידים שעדיין לא קיימים, אבל בידכם האפשרות להפוך את זה למציאות". וולט-מארק סיימה את דבריה והודתה להשם על: "הזכות שנפלה בחלקי לעסוק בלימוד תורה ועל עצם החידוש שבמעמד זה".

שתי נשים קיבלו תואר מנהיגה רוחנית ומורת הוראה בטקס שנערך במדרשת לינדנבאום בירושלים. נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה,
כאישה אני אכן אאוטסיידרית בשיח, אבל דווקא זה מקנה לי את רגישות ואמפתיה לאלה שנמצאים במצב דומה/נורית יעקובס ינון-סרטי אלומה

הבוגרת חני קליין-רבהון הוסיפה ואמרה: "מענה הלכתי מתאים מגלה את הכוח במקום ובזמן המתאים, והכוח הופך לעצה שהוא מתרגם דברי תורה לצרכי האדם. לכל אדם יש עלה בתורה, מקום המיוחד רק לו, וכאשר התורה כגפן תסובב אותו, היא תישא אותו על פירותיה וחוכמתה. הכוח האנושי העיקרי הוא במחשבה - ככל שחושבים עמוק יותר כך עושים יותר חייל. ככל שיותר אנשים נכללים במחשבה ומשתמשים בכלי המחשבה, הזיכרון, ההכרעה והעצה, יש יותר כוח לעשות חיל. אני מודה לכם שבניתם מקום שאפשר לי לפרוח בו, ושזכיתי לטעום עמלה של תורה".

בוגרת המכון וראש בית מדרש לנשים "שאלינא" במודיעין, הרבנית ענת נובוסלסקי, ציינה כי האירוע מחזיר אותה למעמד המרגש בו הוענק לה תואר מורת הוראה כאחת משתי הבוגרות הראשונות של המכון. "אז האירוע היה מרגש מאד, אך צנוע ומוצנע. בתהליך האבולוציוני שמתרחש במקומה של האישה בחיים הדתיים ובפסיקת הלכה בפרט, ניתן לומר שהערב אנו מניחות עוד אבן דרך משמעותית". עוד ציינה כי הבוגרות החדשות לא נרתעו מהעומס ולח הזמנים הדחוס שנדרש מהן במהלך הלימודים, "ככה זה שיש אהבה גדולה ללמוד תורה, הבנה איזו הזדמנות נדירה הזדמנה לנו והכרה בנחיצות הגדולה שיש לנו כנשים בפסיקת הלכה".

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully