וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשנה ליועמ"ש: מניעת השתתפות נשים בהדלקת נרות בכותל – "אפליה אסורה"

1.12.2015 / 12:59

עו"ד דינה זילבר כתבה לרב הכותל והמקומות הקדושים שמואל רבינוביץ' כי אין להפריד במרחב הציבורי בין נשים לגברים, לאחר שנים של מאבק חברות "נשות הכותל". יו"ר הארגון: "נר אחד יכול להפיג המון חושך"

גו לייב

("נשות הכותל" קוראות בתורה בכותל המערבי, באפריל האחרון)

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עורכת הדין דינה זילבר, קבעה כי מניעת השתתפותן של נשים בהדלקת נרות חנוכה ברחבת הכותל המערבי בירושלים היא "אפליה פסולה". הקביעה היא הישג לארגון "נשות הכותל", שחברותיו נאבקות בשנים האחרונות על האפשרות להדליק נרות חנוכה ולהשתתף בהדלקה המסורתית המרכזית ברחבת הכותל. מנגד, ניצבת התנגדותו הנחרצת של רב הכותל והמקומות הקדושים, שמואל רבינוביץ'.

הדלקת נרות חנוכה בכותל המערבי מתקיימת מדי יום במהלך שמונת ימי החנוכה, בשלושה מוקדים: בעזרת הגברים, על מרפסת ישיבת "אידרא" ובמנהרות הכותל. בשלושת הטקסים, מדליקי הנרות הם על טהרת המין הגברי, ובהם ראש הממשלה, שרים, חברי כנסת, ראש עיריית ירושלים, רבנים ועוד. בטקס המרכזי, שמתקיים בעזרת הגברים, נשים כלל לא משתתפות.

הדלקת נרות חנוכה בטקס הבלתי רשמי שיזמו נשות הכותל בעזרת הנשים בכותל, דצמבר 2014. דניאל שטרית, מערכת וואלה! NEWS
טקס הדלקת נרות שיזמו "נשות הכותל" בחג החנוכה הקודם, דצמבר 2014/מערכת וואלה! NEWS, דניאל שטרית

לטענת "נשות הכותל", אישה מעולם לא התכבדה בהדלקת נרות חנוכה במסגרת הטקסים הללו. לפי דרישתן, הטקס המרכזי בעזרת גברים צריך לעבור לרחבה המרכזית העליונה, בהשתתפות מלאה של נשים, או לחילופין לקיים טקס חלופי נוסף בעזרת הנשים.

במכתב ששלחה עו"ד זילבר לרב רבינוביץ' היא כתבה כי "מניעת השתתפותן של נשים בטקסים ממלכתיים מחמת היותן נשים היא אפליה פסולה. נבקש לוודא כי טקסי הדלקת הנרות הממלכתיים המתוכננים לקראת חג החנוכה יכללו השתתפות פעילה של נשים בהדלקת הנרות עצמה". זילבר ביקשה לקבל את רשימת המוזמנים הצפויים לקחת חלק בטקסים הללו.

ברכת כהנים בכותל, ספטמבר 2015. נועם מושקוביץ
מניעת השתתפות נשים עלולה להתסיס את המרחב הציבורי. ברכת כהנים בכותל/נועם מושקוביץ

רב הכותל אמר בימים האחרונים כי הוא חושש משינוי המצב. "התביעה להדלקת נרות בעזרת הנשים מבקשת לדרדר את הדיון מחדש אל עמדות המוצא המקוטבות, במקום מציאת פתרון לטובת עם ישראל כולו", השיב לזילבר. על כך כתבה לו המשנה ליועץ המשפטי: "יש יסוד להניח שדווקא מניעת השתתפותן של נשים בטקסים אלו עשויה להתסיס ולעורר ריב ומדון, ולא להפך".

זילבר מציינת כי במרחב הציבורי אין מקום להפרדות כגון אלו. "רשויות ציבוריות הן סוכן עיקרי בקידום ההגנה על זכויות האדם. הן חייבות בהקפדה יתרה על איסורי האפליה ועל הגשמתן של זכויות היסוד בדבר כבוד האדם ושוויון בכל פעילותן. לפיכך אל לה לרשות ציבורית להנהיג כל הפרדה בין נשים לגברים, גם אם הדבר נעשה לכאורה לבקשתו של חלק מהציבור הנוגע בדבר", כתבה.

"שום כמות של חושך לא תכבה אור של נר"

ענת הופמן, יו"ר ארגון נשות הכותל, הגיבה להחלטה: "זה אך סמלי שנשות הכותל יהיו הגפרור שיצית את הלהבה של הנר הראשון שתדליק אישה בטקס החנוכה הלאומי בכותל. לא משנה מי האישה שתיבחר לכבוד הגדול הזה, היא תעמוד על כתפיהן של נשות הכותל הנאבקות זה 27 שנים להשגת חופש ושוויון לנשים בכותל המערבי. זה ברור לי שנר אחד יכול להפיג המון חושך, אבל שום כמות של חושך לא יכולה לכבות נר".

עו"ד ריקי שפירא רוזנברג, היועצת המשפטית של "קולך", פורום נשים דתיות הפועל לשוויון מגדרי, הוסיפה: "הגיע העת שדוח היועץ המשפטי לממשלה בעניין הדרת נשים במרחב הציבורי יאומץ במלואו ברחבת הכותל המערבי בכל הטקסים הממלכתיים המתקיימים בה, ביניהם טקסי השבעת חיילים וחיילות, טקס יום ירושלים ואחרים. יש לאמץ זאת בכל השירותים הניתנים לכלל הציבור, לרבות קריאה בספרי התורה על ידי נשים".

חברת הכנסת קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) אמרה כי מדובר בהחלטה ראויה שצריכה להיאכף. "היא רק מחזקת את התחושה המתעצמת של חוסר הוגנות וחוסר הגיוניות בפעילות הגורמים ברבנות, שקודם הסתמכה על 'מסורת' תמוהה ואחר כך הוציאה פסק הלכה שמעורר גיחוך אפילו בחוגים הדתיים. נשות ישראל מהוות 52% מאוכלוסיית ישראל ויש להן זכות מלאה להדליק נרות חנוכה ברחבת הכותל, שכאמור שייכת לכלל העם היהודי - נשים כגברים. קיום הדלקת הנרות גם אצל הגברים וגם אצל הנשים טוב ומחזק את המסורת היהודית, ומי שרוצה לתמוך בה, חייב לתמוך בהחלטה זו".

רב הכותל: "אין מקום לרחבת תפילה נוספת"

רב הכותל המערבי, שמואל רבינוביץ', התייחס לדברים ואמר כי "על פי תפיסתי האישית והתורנית אין מקום לרחבת תפילה נוספת בכותל, ועל המתפללים והמבקרים לקבל את כללי המקום הנהוגים מדור ודור, אך למרות זאת תמכתי באימוץ הפשרה מתוך הראייה היהודית של 'גדול השלום'". לדבריו, "אין לי אלא להצטער על שלא כל הצדדים במחלוקת נוהגים על פי אותם השיקולים. דווקא בכותל המערבי ראוי היה לכולנו לאמץ את דרך הפשרה, ולא את דרך הקנאות שהחריבה את מקדשנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully