וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול - גרסת הרבנות: מצלמות יותקנו במפעל בשר לפיקוח כשרות

6.1.2016 / 13:00

ברבנות הראשית הוחלט כי משגיחי כשרות יוכלו לצפות בשידור חי במתרחש במפעל בפרגוואי, שממנו מיובא בשר לישראל. זאת, לאחר שבשנה שעברה נתפסו עובדי המפעל אורזים בשר שמקורו לא ידוע באריזות שסומנו ככשרות

צילום מסך

(העובדים הטביעו חותמת כשרות על בשר לא כשר)

בפגישה שנערכה לאחרונה ברבנות הראשית לישראל הוחלט כי במפעל בשר ענק בפרגוואי יותקנו מצלמות שישדרו אונליין למשגיחי הכשרות את שמתרחש בתוכו ומחוצה לו - כך נודע לוואלה! NEWS. הסיבה להתקנת המצלמות היא שבשנה שעברה נתפסו עובדי המפעל כשהם אורזים, לכאורה, בשר לא כשר באריזות שסומנו ככשרות למהדרין, זאת, תוך ניצול היעדרותם של אנשי הרבנות הראשית.

מדובר בפעם הראשונה שבה הרבנות הראשית מפעילה פיקוח הדוק באמצעות מצלמות על מפעל שמצוי מחוץ לתחומי ישראל. לפי גורם בכיר שהשתתף בפגישה, המצלמות יותקנו בחדרי פריקה ואריזה, בכניסה למקררים, בסמוך למכונות האריזה ובמקומות נוספים. הן יתעדו את הפעילות בכל שעות היממה, והסרטים יישמרו על גבי זיכרון חיצוני למשך חודשיים לפחות. במקרים של תקלה במצלמות, ייאלצו עובדי המפעל לרשום את היום, השעה, מספר המצלמה ומשך הזמן שבמהלכו הייתה מושבתת.

עוד בוואלה! NEWS:
ארדן בכנסת: "לפיגוע בת"א אין קשר לסוגיית הנשק הלא חוקי במגזר"
העליון קבע: הנאשם ברצח נשותיו שהוגדר כמסוכן ישוחרר למעצר בית
חרף המלצת מח"ש: הגשת כתב האישום נגד ניצב ארביב מתעכבת

בשר קפוא. ShutterStock
ברבנות גיבשו רשימת נהלים מחמירה שתימנע ייבוא בשר לא כשר/ShutterStock

ברבנות סבורים כי באמצעות התקנת המצלמות הם יצליחו להדק את הפיקוח על המפעל בפרגוואי. מעבר להתקנת המצלמות, גיבשו בכירים ברבנות רשימת נהלים מחמירה שנועדה למנוע מקרים דומים בעתיד. גיבוש הנהלים נעשה היות ובחודש הקרוב אמורה לפוג התקופה שבה הרבנות הראשית, בגיבוי של בג"ץ, נמנעה מלהעניק תעודות כשרות למפעל, דבר שהסב נזק רב ליבואנים בישראל. רק לאחר פניות חוזרות ונשנות של משרד עורכי הדין ללום דורני ביטון ושות', קיימו ברבנות הראשית דיון בעניין הנהלים המחמירים והוחלט על צעדי הפיקוח על המפעל.

רוב הבשר המשווק בישראל לא נשחט בארץ, משיקולים כלכליים והלכתיים, אלא מיובא בעיקר ממדינות דרום אמריקה. החוק קובע כי בשר שמקורו בחו"ל יוכנס ארצה רק אם הוא כשר, ובהתאם לכך, צוותי שחיטה והשגחה מטעם הרבנות פועלים בכ-30 משחטות בעולם. התוצרת הכשרה - כ-70 אלף טון בשנה - נשלחת לישראל, ואילו הבשר הטרף מועבר לשווקים המקומיים או למדינות אחרות.

קצב אורז בשר כשר. 6 בינואר 2016. AP
מהרבנות נמסר כי "הנהלים נבחנים לשם החזרת תעודת הכשרות"/AP

הסאגה סביב הבשר הטרף במפעל החל בסוף חודש ינואר בשנה שעברה, אז שני משגיחים במשחטת "קונספסיון" דיווחו לראש הצוות הממונה עליהם כי תפסו את עובדי האריזה במפעל מטביעים חותמת כשרות על בשר ממקור לא ידוע, זאת בעת היעדרותם של אנשי הרבנות. מרדכי נוואח, אחד המשגיחים, טען כי מנהלו, הרב דוד רבין, בחר להתעלם מהמקרה ולהגן על המפעל, ובכך מנע הפסד כספי לחברת הייבוא "אורכד", המעסיקה אותו.

נוואח לא זכה לגיבוי מראש הצוות, עבודתו הופסקה לאלתר - והוא בחר להעביר את החומר המפליל למחלקת שחיטת חו"ל ברבנות הראשית. בתגובה, הרבנות הודיעה על הסרת אישור הכשרות לבית המטבחיים, שמשמעותו עצירת משלוחי הבשר לארץ והפסד כספי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים ליבואן.

"עוף ירושלים", אחד ממפעלי המזון שקיבלו את הבשר, עתר לבג"ץ נגד החלטת הרבנות הראשית להפסיק את אישור הכשרות. בעתירה נטען בין היתר כי הסרטון שתיעד את פסי הייצור של המפעל בוים על ידי המשגיח שפוטר עוד קודם לכן, וכי וזו הייתה נקמה בממונים עליו. הרבנות הכחישה את הטענות, ובג"ץ קבע בהחלטתו כי הרבנות לא תעניק כשרות לבשר מהמפעל למשך שנה שלמה.

מהרבנות הראשית נמסר כי "בוחנים את הנהלים יחד עם היבואן לשם החזרת תעודת הכשרות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully