וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בסיוע החרדים: כך משתלט הרב הראשי הספרדי על הליך בחירת הדיינים

17.1.2016 / 12:01

לוואלה! NEWS נודע כי הרב יצחק יוסף מקדם מהלך ולפיו מועמדים לבית הדין הרבני הגדול שלהם השפעה רבה על תיקי גירושים וגיור יהיו חייבים לקבל את המלצתו. היועץ המשפטי של הרבנות הראשית מתנגד: "עלול להיחשב לעקיפת החוק"

ספק 500

(הרב יצחק יוסף נגד הציונות הדתית: "אי אפשר לחנך ילדים בחינוך מעורב")

נשיא בית הדין הרבני הגדול, הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף, פועל באחרונה יחד עם גורמים חרדים במועצת הרבנות הראשית לישראל לשינוי התנאים למינוי דיינים לבית הדין הרבני הגדול - כך נודע לוואלה! NEWS. המהלך מעורר התנגדות משפטית קשה מצד עורך הדין הראל גולדברג, היועץ המשפטי לרבנות הראשית. אם השינוי יצא לפועל, יהפוך הרב, המזוהה עם ש"ס, לגורם היחיד כמעט בהחלטה על מינויים של דיינים לבית הדין הרבני הגדול. בכך גם יוביל לצמצום משמעותי בכוחה של הוועדה למינוי דיינים.

לזהות הדיינים שנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט במדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור. לדוגמה, לאחרונה חסם הרב יוסף את מינוי הדיין הרב אוריאל לביא לבית הדין הגדול, משום שהתיר עגונה שבעלה בתרדמת. פסיקתו של הרב לביא עוררה התנגדות עזה של רבנים חרדים, ובהם הרב יוסף, שטענו כי הייתה "מקלה מאוד".

מינוי דיינים קבועים לבית הדין הרבני הגדול הוא הליך מסובך. בעוד מינוי דיין לבית דין אזורי דורש רוב רגיל בוועדה למינוי דיינים, מינוי לבית הדין הגדול דורש רוב של שמונה מתוך 11 חברי הוועדה. במשך שנים ארוכות אף מועמד לא הצליח לזכות ברוב כזה בגלל חילוקי דעות פוליטיים בוועדה, שחמישה מתוך 11 מחבריה הם חרדים והיתר מייצגים את הציונות הדתית או את ציבור הנשים.

לקריאה נוספת:
אחרי חמש שנים: מונו 22 דיינים לבתי הדין - רבני צהר נותרו בחוץ
בנט לרב הראשי הספרדי: "אין לפסול צורת חיים אחת כדי לקיים אחרת"
הרב הראשי נגד הציונות הדתית: "אי אפשר לחנך ילדים בחינוך מעורב"

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בהילולת הבאבא סאלי בנתיבות. 13 בינואר 2016.. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
מצמצם משמעותית את כוחה של הוועדה למינוי דיינים. הרב יוסף/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

בחודש ספטמבר האחרון אישר השר לשירותי דת, דוד אזולאי מש"ס, את מינויים של שלושה דיינים חדשים לבית הדין הרבני הגדול באופן זמני, לשנה, מבלי שנבחרו על ידי הוועדה למינוי דיינים. הבחירה בהם נעשתה במסלול חוקי העוקף את הוועדה, ומאפשר לרב יצחק יוסף לקבוע מי יהיו הדיינים במינוי זמני.

לאחרונה, קבע בג"ץ כי יש למנות דיינים במינוי קבוע ולא מינויים זמניים כפי שנהג הרב יוסף. השופט אליקים רובינשטיין הגדיר את המצב הנוכחי כ"מבזה את המדינה". משום כך, החליטו גורמים להאיץ את הליך בחירתם של דיינים קבועים, אך גם פועלים לשנות את התנאים למועמדותם כדי שאלה יהיו בעיקר חרדים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המצב הנוכחי "מבזה את המדינה". בית הדין הרבני האזורי בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במטרה לקדם מינויים לפי טעמו פועל הרב יוסף יחד עם גורמים נוספים להחמיר את התנאים, כך שכל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק ייאלץ לעבור את אישורו.

הרב יוסף מתכנן לעשות זאת בעזרת ועדה מיוחדת שהוקמה לפני כחצי שנה, שתפקידה לבחון את התנאים לקבלת כושר לשם מועמדות לדיין בבית הדין הרבני הגדול. בוועדה, שהתכנסה לפני כמה ימים, חברים בין היתר הרב יהודה דרעי, אחיו של יו"ר ש"ס אריה דרעי, והרב יצחק רלב"ג, חמיו של הרב הראשי האשכנזי דוד לאו. היא החליטה להחמיר את התנאים. לאחר ההחמרה, כדי שאפשר יהיה להתמודד על תפקיד דיין קבוע, יידרש ותק של עשור כדיין בבית הדין האזורי, כהונה כאב בית דין רבני אזורי וקבלת חוות דעת מנשיא בית הדין הרבני הגדול – הרב יוסף.

אישור החמרת התנאים, שעליו אחראים מועצת הרבנות הראשית לישראל והשר אזולאי, יעניק לרב יוסף החלטה כמעט בלעדית על מי יוכל להתמודד על תפקיד הנחשק. לפחות שבעה דיינים חסרים בבית הדין הרבני הגדול. הרב יוסף אמנם לא מתעקש כי כולם יהיו מהזרם החרדי, אך אם יוחמרו התנאים הליך המינוי כולו יהיה תחת פיקוח צמוד שלו, והוא כמעט לא יצטרך להגיע לפשרות פוליטיות עם הדתיים או עם הנשים בוועדה למינוי דיינים.

הסיבה למהלך: התנגדות למינוי דיין מהציונות הדתית

אלא שהתנאים החדשים נתקלו בהתנגדות משפטית. עו"ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, פרסם את התנגדותו להם. גולדברג שיגר את חוות הדעת שלו לשורת גורמים ברבנות ובמשרד לשירותי דת, שבסמכותם לאשר את התנאים. קטעים מהמסמך הגיעו לידי וואלה! NEWS. לדוגמה, גולדברג כתב על התנאי השלישי, לפיו דיין ייאלץ לקבל אישור מנשיא בית הדין הרבני הגדול, כי "תנאי זה עשוי להיחשב כעקיפה של חוק הדיינים לעניין ההליך למינויים, שעליו הופקדה הוועדה למינוי דיינים".

אחת הסיבות לכך שהרב יוסף פועל לשנות את התנאים הקיימים, היא בשל רצונו של הרב יאיר בן מנחם להתמודד לתפקיד דיין בערכאה העליונה. הוא שימש דיין בבית הדין האזורי בנתניה ובאחרונה עבר לשמש דיין בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב. שמו עלה כאחד המועמדים לתפקיד דיין בבית הדין הרבני הגדול, אך הרב יוסף מתנגד למועמדותו, לפי הטענות בשל גילו הצעיר ובשל השתייכותו לציונות הדתית. מועמדותו של בן מנחם, ממוצא מזרחי, אף מקשה על הרב יוסף לשמור על השליטה הרבנית הספרדית בידי החרדים.

מלבד חוות הדעת של גולדברג שעלולה להוביל לקבירת המהלך, לא עומדים בפני החרדים קשיים נוספים. זאת משום שבהתאם להסכם הקואליציוני עם ש"ס עברו בתי הדין בחודש יולי לאחריות המשרד לשירותי דת. בשל כך, אישור התנאים החדשים תלויים כעת בהסכמות בין יוסף, המזוהה עם ש"ס, לשר אזולאי ולהחלטת מועצת הרבנות הראשית.

"הרב הראשי ממשיך להדיר מהיהדות את רוב הציבור הישראלי"

עו"ד יזהר הס מהתנועה המסורתית מסר בתגובה: "המהלך הנואש של הרב הראשי הוא עוד חוליה בתהליך ההיאחזות של הרבנות בקרנות המזבח. מינוי הדיינים משפיע על כל זוג שלישי במדינת ישראל וכך ממשיך הרב הראשי להדיר מהיהדות את רוב הציבור הישראלי, לכפות עליו דעות חשוכות ולקרב את סופו של המונופול האורתודוכסי. אני מקווה שההחלטה הקיצונית הזו תעיר את הישראלים והישראליות שיבחרו ביהדות פתוחה כהלכה".

מלשכת הרב הראשי יצחק יוסף טרם התקבלה תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully