וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עקב חשיפת וואלה! NEWS: פנייה לווינשטיין לסכל תכנית הרב יוסף

17.1.2016 / 21:18

כוונתו של הרב הראשי הספרדי לקבוע בעצמו את זהות הדיינים שיתמודדו לתפקיד בבית הדין הרבני הגדול, כפי שנחשפה בוואלה! NEWS, התקבלה בביקורת קשה. ארגון הנאבק למען נשים מסורבות גט פנה ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה כדי שיעצרו מיד את המהלך

ספק 500

(הרב יצחק יוסף נגד הציונות הדתית: "אי אפשר לחנך ילדים בחינוך מעורב")

ארגון "מבוי סתום", הנאבק למען נשים מסורבות גט בישראל, פנה הערב (ראשון) ליועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין ולפרקליט המדינה שי ניצן בעקבות חשיפת וואלה! NEWS בבקשה לעצור מיד את המהלך, שאותו מקדם נשיא בית הדין הרבני הגדול הרב הראשי יצחק יוסף, לפיו הוא יהיה היחיד שיקבע מי הדיינים שיתמודדו לתפקיד בבית הדין הרבני הגדול בירושלים. מנכ"לית הארגון, עו"ד בתיה כהנא דרור, אמרה כי המהלך יהפוך את הדיינים בישראל לבני ערובה של הרב הראשי הספרדי.

לדברי כהנא-דרור, באישור התנאים החדשים למועמדות לבית הדין הרבני הגדול הרב יוסף יהיה שלטון יחיד בהליך המינוי. "מדובר בהשתלטות של הרב יוסף על בית הדין הרבני הגדול ובמסר ברור לכל הדיינים: מי שיתאים את דעותיו לדעתי, יזכה להתקדם ומי שלא – יישאר מאחור. אם לא נעצור את זה עכשיו, כלל הציבור שלא חושב כמו הרב יוסף יהפוך להיות שבוי שלו".

במכתב ששלחה ליועץ המשפטי ולפרקליט המדינה, הוסיפה: "הדיינים שנבחרים הם נשמת אפו של מוסד שיפוטי רב-סמכויות במדינת ישראל שעוסק בדיני נפשות. ראוי שבחירת הדיינים תיעשה מתוך חרדת קודש ללא משוא פנים באופן שקוף ונקי מכל שיקול זר".

לקריאה נוספת:
אחרי חמש שנים: מונו 22 דיינים לבתי הדין - רבני צהר נותרו בחוץ
הרב הראשי נגד הציונות הדתית: "אי אפשר לחנך ילדים בחינוך מעורב"

הרב הראשי הספרדי יצחק יוסף בכנס בנושא הטרדות בקהילה הדתית והחרדית, נובמבר 2015. אמיר שימור, מערכת וואלה! NEWS
אם לא נעצור את זה עכשיו, כלל הציבור שלא חושב כמו הרב יוסף יהפוך להיות שבוי שלו". הרב יוסף/מערכת וואלה! NEWS, אמיר שימור

מחר צפויה מועצת הרבנות הראשית לישראל, שבה חברים 17 רבנים ודיינים בכירים, לאשר את המהלך. לא מדובר באישור סופי, משום שהוא טעון גם את אישורו של השר הממונה על בתי הדין. במקרה זה לא צפויה התנגדות משמעותית משום ששר הדתות הוא דוד אזולאי מסיעת ש"ס.

ארגונים נוספים הגיבו היום בחריפות להתערבותו של הרב יצחק יוסף בבית הדין הרבני. עו"ד יזהר הס מהתנועה המסורתית אמר כי "המהלך הנואש של הרב הראשי הוא עוד חוליה בתהליך ההיאחזות של הרבנות בקרנות המזבח". לדבריו, "מינוי הדיינים משפיע על כל זוג שלישי במדינת ישראל ובכך ממשיך הרב הראשי להדיר מהיהדות את רוב הציבור הישראלי, לכפות עליו דעות חשוכות ולקרב את סופו של המונופול האורתודוקסי. אני מקווה שההחלטה הקיצונית הזו תעיר את הישראלים והישראליות שיבחרו ביהדות פתוחה כהלכה". בתנועת נאמני תורה הגדירו את המהלך של הרב יוסף "התערבות בוטה", ואמרו כי היא "חייבת להירשם כאחד השלבים המתקדמים בהשחתתם של מערך שירותי הדת במדינת ישראל".

לזהות הדיינים שנבחרים לבתי הדין יש השפעה רבה על האזרחים ועל אופי יחסי הדת והמדינה בישראל. בידם הסמכות להחליט אם לנקוט במדיניות מקלה בסוגיות כמו גירושים וגיור. החוק הקיים קובע כי מי שכיהן כדיין בבית דין רבני אזורי לפחות שלוש שנים רצופות, זכאי לקבל הסמכה אוטומטית ממועצת הרבנות הראשית לישראל למועמדותו לכהן כדיין בבית הדין הרבני הגדול. במטרה לקדם מינויים לפי טעמו פועל הרב יוסף יחד עם גורמים נוספים להחמיר את התנאים, כך שכל דיין שירצה להתמודד לתפקיד הנחשק ייאלץ לעבור את אישורו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"התערבות בוטה". בית הדין הרבני בתל אביב/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת הסיבות לכך שהרב יוסף פועל לשנות את התנאים הקיימים, היא בשל רצונו של הרב יאיר בן מנחם להתמודד לתפקיד דיין בערכאה העליונה. הוא שימש דיין בבית הדין האזורי בנתניה ולאחרונה עבר לשמש דיין בבית הדין הרבני האזורי בתל אביב. שמו עלה כאחד המועמדים לתפקיד דיין בבית הדין הרבני הגדול, אך הרב יוסף מתנגד למועמדותו, בשל הטענות על גילו הצעיר ובשל השתייכותו לציונות הדתית. מועמדותו של בן מנחם, ממוצא מזרחי, אף מקשה על הרב יוסף לשמור על השליטה הרבנית הספרדית בידי החרדים.

הרב יוסף מתכנן לפעול בעזרת ועדה מיוחדת שהוקמה לפני כחצי שנה, שתפקידה לבחון את התנאים לקבלת כושר לשם מועמדות לדיין בבית הדין הרבני הגדול. הוועדה, שהתכנסה לפני כמה ימים, החליטה להחמיר את התנאים. לאחר ההחמרה, כדי שאפשר יהיה להתמודד על תפקיד דיין קבוע, יידרש ותק של עשור כדיין בבית הדין האזורי, כהונה כאב בית דין רבני אזורי וקבלת חוות דעת מנשיא בית הדין הרבני הגדול – הרב יוסף. אישור החמרת התנאים, שעליו אחראים מועצת הרבנות הראשית לישראל והשר אזולאי, יעניק לרב יוסף החלטה כמעט בלעדית על מי יוכל להתמודד על תפקיד הנחשק.

אולם התנאים החדשים נתקלים בבעיה משפטית. עו"ד הראל גולדברג, היועץ המשפטי של הרבנות הראשית לישראל, פרסם בחוות דעת את התנגדותו להם. חוות הדעת של גולדברג הועברה לשורת גורמים ברבנות ובמשרד לשירותי דת, שבסמכותם לאשר את התנאים. קטעים מהמסמך הגיעו לידי וואלה! NEWS. כך למשל, גולדברג כתב על התנאי השלישי, לפיו דיין ייאלץ לקבל אישור מנשיא בית הדין הרבני הגדול, כי "תנאי זה עשוי להיחשב כעקיפה של חוק הדיינים לעניין ההליך למינויים, שעליו הופקדה הוועדה למינוי דיינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully