וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גימיק או ברכה? ה"ברכומט" שמתסיס את הרחוב החרדי בבני ברק

24.1.2016 / 20:18

עמדת מחשב המאפשרת מתן תרומה בכרטיס אשראי והוצבה מחוץ לביתו של הרב קנייבסקי, מנהיג חרדי בולט, מעוררת סערה במגזר. בעוד חלק ראו בה דבר מבורך שיקצר את זמן ההמתנה לרב, אחרים טענו כי מדובר במסחור הדת ובגימיק זול

כספומט צדקה מחוץ לביתו של הרב קנייבסקי. ראובן קסטרו
"מוקד להעברת שמות לברכה וישועה למרן שר התורה"/ראובן קסטרו

עמדת מחשב, המכונה ה"ברכומט", שהוצבה בסוף השבוע האחרון מחוץ לביתו בבני ברק של הרב חיים קנייבסקי, אחד המנהיגים החרדים הבולטים בזרם הליטאי המרכזי, מעוררת עניין רב ברחוב החרדי ובמקביל גם לא מעט ביקורת על מפעיליה.

מי שאחראי ליוזמה הוא ארגון "שותפים לתורה", המאגד תחתיו עשרות מוסדות לימוד כמו כוללים וישיבות. הצבת העמדה מתחת לביתו של הרב קנייבסקי במרכז העיר החרדית נועדה בין היתר להגביר את קצב התרומות לארגון שפועל למען אברכים ובחורי ישיבה.

ה"ברכומט" מאפשר להקליד את שמו של המבקש, שם אמו, בקשת הברכה וסכום תרומה לצדקה. על העמדה מופיעה תמונתו של הרב קנייבסקי, לצד הכיתוב: "מוקד להעברת שמות לברכה וישועה למרן שר התורה". הרב חיים קנייבסקי, בן 87, הוא אחד מגדולי הרבנים במגזר החרדי. הוא נמנה עם הזרם הליטאי המרכזי ואלפי בני אדם, חרדים דתיים וחילונים, מגיעים מדי שבוע לביתו ברחוב רשב"ם בבני ברק כדי לקבל ממנו ייעוץ וברכה בנושאים ציבוריים ואישיים.

עוד בוואלה! NEWS:
הורים לנכים דורשים מענק פטירה: "ההוצאות לא נעלמות אחרי שהילד מת"
"התנהלות ביריונית": שוטרים פרצו לדירה של מטופלת בקנאביס רפואי

הרב חיים קנייבסקי בביתו בבני ברק. ראובן קסטרו
הרב קנייבסקי עולה לביתו/ראובן קסטרו

הצבת העמדה עוררה ביקורת במגזר החרדי. באתר החרדי "חרדים 10" הגדירו את היוזמה "גימיק", ובקבוצת "חרדים ישראלים" בפייסבוק פרסמו גולשים חרדים פוסטים רבים נגד עמדת הברכות הממוחשבת. "מכעיס לראות את הזלזול באינטליגנציה של האנשים", הגיב אחד הגולשים.

משה ויסברג, כתב "בחדרי חרדים", טען כי "יש כאלה שראו בכך פריצת גדר". לדבריו, "עד היום ברחוב החרדי-ליטאי לא הייתה אפשרות כזו שמעבירים ברכה לרב באמצעות עמדה ממוחשבת כשבין היתר ההליך מתבצע בתרומה באמצעות כרטיס אשראי. עד כה היו רגילים להיכנס לביתו של הרב ולקבל ברכה. רבים הביעו כעס בפני בני הבית". עם זאת, ציין ויסברג כי "חלק מהציבור ראה בכך דבר מבורך". בהמשך הוא הסביר את היתרונות שניתן לראות בהצבת העמדה. "לעתים אנשים לא מצליחים להיכנס לקבל ברכה וכאן יש להם אפשרות לקצר את ההמתנה ולהתברך מפי הרב".

לעומתו טען שחר אילן, סמנכ"ל עמותת חדו"ש כי ה"ברכומט" הוא חלק מ"תהליך המסחור והזילות של היהדות והדתות בכלל, שבמסגרתן ברכה הופכת ממעשה רוחני ואמוני למוצר עובר לסוחר ולטכניקה של כישוף. ברור שזה לא יעצור שם. עוד כמה עשרות שנים כבר יהיו 'ברכומטים' קדושים שיתנו ברכות בעצמם".

sheen-shitof

עכשיו בישראל

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
כספומט צדקה מחוץ לביתו של הרב קנייבסקי. ראובן קסטרו
"זלזול באינטליגנציה של האנשים"/ראובן קסטרו
מזג אוויר סוער בבני ברק. ינואר 2016. ראובן קסטרו
"חלק מתהליך המסחור והזילות של היהדות והדתות"/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully