וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסר האופטימי של ט"ו בשבט

פעמים רבות אנו רגילים להוציא מפינו: "יהיה טוב". אבל איך אנו יודעים שבאמת זה יקרה ואיך כל זה קשור לט"ו בשבט שחל היום

נטיעות בכרמל לרגל ט"ו בשבט, ינואר 2013. ערן גילווארג
נטיעות בכרמל/ערן גילווארג

כשצרות מתרגשות ובאות עלינו, בין אם כחברה ובין אם כפרטים, אנו רגילים להוציא מפינו משפט מעודד "יהיה טוב". מניין לנו שיהיה טוב, מי הבטיח לנו שאכן כך יהיה והאם זוהי תפילה ובקשה או אולי הבעת תקווה? נראה כי סודו של המשפט טמון באחד מימיו המיוחדים של לוח השנה היהודי אותו אנו מציינים בימים אלה – ט"ו בשבט.

ט"ו בשבט במקורותינו מופיע כראש השנה לאילן, ומזוהה אצלנו בתודעה כקשור לסמל פריחת השקד, שמועד פריחתו חל בחורף בתקופת ט"ו בשבט. מילות השיר המפורסמות שנשמעות בימים אלה בגנים ובטקסים הנערכים לרגל החג, מזכירות לנו ש"שהשקדייה פורחת ושמש פז זורחת...ט"ו בשבט הגיע חג לאילנות". כידוע, עץ השקד מתאפיין בכך שפריחתו מקדימה את כל שאר העצים, ודווקא בעת בה החורף בשיאו, השמיים אפורים והעצים עומדים עירומים בשלכת, ניצני השקד מאירים בוורוד ולבן את נופו הקודרני של הטבע.

בחומש במדבר מסופר שלאחר חטאם של קורח ועדתו, כאשר העם מתלונן על הכוהנים, משה מבקש מכל שבט להביא מטה (ענף עץ). כמבחן להוכחת בחירתה של המנהיגות המקובלת על הקב"ה, נערכת 'תחרות' הבודקת מטהו של איזה שבט יפרח ראשון. תוצאת התחרות היא שהמטה של אהרון הכהן, נציג שבט לוי, פרח ראשון שכן הסתבר שהיה עשוי הוא מעץ שקד.

נוף. דורון ניסים
פריחתו מקדימה את כל שאר העצים. השקדיה/דורון ניסים

"כי האדם עץ השדה", אומרות מילות השיר, ואכן בחיינו הפרטיים והציבוריים יש תקופות של פריחה ופריון, בצד תקופות של שלכת והתכנסות. כך מוצאים אנו את עצמנו בחודשים האחרונים מתמודדים עם מציאות לא פשוטה שמולידה אבדות בנפש לצד פציעות ופגיעות רבות. השקד שמקדים לפרוח בימים אלה של ט"ו בשבט, מבשר עבורנו את הודאות והאמונה, שלמרות שאנו מצויים בלב החורף כשהכל קודר ואפור בחוץ – ישנה תמיד אפשרות לתקווה. האמירה השגורה בפינו "יהיה טוב" איננה קלישאה, אלא מבטאת הבטחה לעתיד טוב יותר, אשר מתחיל לבצבץ כבר בעיצומו של חורף. כל עוד אנו חיים, יהיו לנו תקופות של אביב, פריחה ופריון, בדיוק כמו העץ - שכל עוד הוא חי, נמשך מעגל עונות השנה ובאופן קבוע מביא אתו את מועד פריחתו.

כיצד נבטיח שאומנם הפריחה המוקדמת תביא אתה עבורנו עתיד טוב יותר? עץ השקד מספר לנו שנוכל לממש את המשפט "יהיה טוב" על ידי אמונה בעתיד ושקידה וחתירה למימושו. כשם שהטבע שוקד על חוקיו ומדי שנה פורח מחדש, כך גם כאשר אנחנו כיחידים וכחברה נשקוד על טבענו ומעשינו ונאמין בעתידנו, נראה פרחים ופירות לשקידתנו ועמלנו. כאשר נאמין בעתיד טוב אכן יגיע עתיד טוב יותר, ובאמת יהיה טוב.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully