וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יובל ל"יהודי הדממה': תערוכה ייחודית לזכרו של אלי ויזל ז"ל תתקיים במוסקבה

וואלה! NEWS

21.8.2016 / 10:42

תערוכה ייחודית בסימן "איפה היהודים שלי" לזכרו של אלי ויזל ז"ל, תתקיים במרכז התרבות הישראלי במוסקבה. ויזל היה הראשון שיצא לפעול בגלוי למען יהודי ברית המועצות

רוסיה. ShutterStock
מוסקבה. ויזל היה הראשון שיצא לפעול בגלוי למען יהודי ברית המועצות/ShutterStock

ארגון לימוד FSU, מכון שם עולם ונתיב יקיימו בשבוע הבא, יום ד' ה-24.8 תערוכה ייחודית בסימן "איפה היהודים שלי" לזכרו של אלי ויזל ז"ל, במרכז התרבות הישראלי במוסקבה.
התערוכה תתקיים 50 שנה לאחר ביקורו של ויזל במוסקבה במעמד שרת העלייה והקליטה, סופה לנדבר.

ויזל היה הראשון שיצא לפעול בגלוי למען יהודי ברית המועצות. ספרו 'יהודי הדממה' אשר פורסם לפני יובל היה למיליוני בני-אדם בעולם כולו בבחינת גילוי על מצבם של היהודים תחת השלטון הקומוניסטי.

ישתתפו באירוע: הרב הראשי של רוסיה ברל לזר, נשיא הקונגרס היהודי-רוסי יורי קנר; הרב הראשי של מוסקבה פנחס גולדשמידט; פרופ' מיכאיל צ'לנוב מזכ"ל הקונגרס האירו-אסייתי; חיים צ'סלר יו"ר ומייסד לימוד FSU.
אוצר התערוכה: ד"ר יואל רפל.

אלי ויזל ונשות מסורבי העליה ב-1986. יצחק אלהרר, מערכת וואלה!
אלי ויזל ונשות מסורבי העליה בישראל ב-1986/מערכת וואלה!, יצחק אלהרר

התערוכה תעסוק בקורות חייו ופעילותו הציבורית של אלי ויזל מילדותו בעיירה סיגט ועד יומו האחרון. את כל חייו הקדיש אלי ויזל לשימור זכרם והנצחתם של שישה מיליון יהודים שהושמדו בשואה, אך יותר מכל לשילוב זכרם בתרבות העולמית על מנת שאירוע כזה לא יחזור בשום עם, בשום מקום בעולם, ולעולם.

חיים צ'סלר, יו"ר ומייסד לימוד FSU ציין כי "ויזל, ציוני ותומך ישראל, התגייס למאבק הגדול למען יהודי ברית המועצות ופעל ללא ליאות במשך עשרים וחמש שנים. באחד ממאמריו כתב 'כי יותר מכל הוא מבקש להיזכר בהיסטוריה היהודית כמי שפעל למען יהודי ברית המועצות'.

אלי ויזל, וושינגטון, 2015. GettyImages
ויזל. התגייס למאבק הגדול למען יהודי ברית המועצות/GettyImages

ד"ר יואל רפל, אוצר התערוכה, מנהל ארכיון אלי ויזל באוניברסיטת בוסטון וחוקר במרכז אלי ויזל ליהדות אמר: "כאשר שאלתי את אלי ויזל כיצד המאבק למען יהודי ברית המועצות חשוב יותר ממאבקו למען תודעת השואה השיב בצורה חד-משמעית: 'יהודי אירופה הושמדו פיזית על ידי הנאצים, את יהודי ברית המועצות רצו הרוסים להשמיד מבחינה רוחנית. זו השמדה וזו השמדה. את הראשונה לא הצליח העם היהודי למנוע, את השנייה אנו חייבים למנוע'.

לימוד FSU הוקם לפני עשור בניסיון להגיע ולחזק את הזהות היהודית בקרב דוברי הרוסית ברחבי העולם.

במסגרת הפרויקט שמובילים היו"ר חיים צ'סלר, שותפתו סנדרה קהאן והמנכ"ל רומן קוגן, בתמיכת הפילנתרופים מת'יו ברונפמן, אהרון פרנקל, רונאלד לאודר, ומיכל גרייבסקי, מתקיימים כנסים להעמקת הזהות והתרבות היהודית עבור דוברי רוסית, ובהם הרצאות, הופעות, שיחות פתוחות, ואירועים סביב לוח השנה היהודי, או סביב מורשתם התרבותית של הוגי דעות ויוצרים יהודים יוצאי ברה"מ.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully