וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

90 שעות ו-16,000 קילומטר במבצע הירואי של הצלת חיים

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

15.12.2019 / 19:51

במבצע מטורף ומהיר של רפואה ושמחה יחד עם בית חב"ד, הצליחו לשנע בשלום מבחנות עם הדם של ערן עבור תרומת מח עצם לישראלי חולה הממתין להשתלה

מבחנות מיוחדות. באדיבות המצולמים
מבחנות מיוחדות ששונעו מניו זילנדר לישראל/באדיבות המצולמים

שישה עשר אלף קילומטר. זהו המרחק העצום מהעיר כרייסטצ'רצ' שבאי הדרומי ניו זילנד לירושלים בירת ישראל, המרחק שעברו המבחנות עם דגימות הדם בדרכן להציל חיים של חולה הממתין להשתלת מח עצם בישראל.

הכל החל לפני שבועות ספורים, כאשר במוקד 'רפואה ושמחה' Online מתקבלת שיחה מהגב' עפרה אלקובי - מנהלת מאגר מח עצם בהדסה - המבקשת את המנכ"ל מאיר קווין לשיחה דחופה, כאשר האחרון לא משער לאיזה אתגר הוא עומד לצלול בעוד רגעים ספורים.

"מצאנו התאמה לתרומת מח עצם במאגר שברשותנו, עבור חולה שממתין זמן רב לתרומה באחד ממרכזי ההשתלה בארץ", היא מספרת, "אלא שהתורם הפוטנציאלי מתגורר בקצה השני של העולם. אנו צריכים לשלוח אותו למעבדה מקומית שם יקחו ממנו דגימות דם בכדי לוודא התאמה עדכנית של 100% בין התורם לחולה, ולשנע את המבחנות לישראל בהקדם האפשרי." וכאן התחיל מירוץ נגד הזמן של עשרות יהודים המנסים להפעיל קשרים ולהגיע אל האנשים המתאימים ולמצוא את הנציגים הרלוונטיים שפועלים באזור ושיוכלו לסייע בעניין, הכל כדי להציל חיים של איש חולה בישראל.

תרמתי לפני עשר שנים ושכחתי מזה

ערן חבני, הישראלי היורד המתגורר בניו זילנד שתרם לתומו דגימה למאגר מח העצם לפני כעשר שנים, מצא את עצמו נשאב בבת אחת לסחרחרה שלא שיער. הוא מספר איך הכל נראה מהצד שלו: "לפני כחודש פנו אליי מבית חב"ד באוקלנד ואמרו לי שמחפשים אותי מהדסה עין כרם בקשר לתרומת מח עצם. בשנת 2009 התנדבתי לתרום ונכנסתי למאגר, וכעת התקשרו אליי מאוקלנד באותו עניין שכבר נשכח ממני לגמרי. התברר שהם חיפשו אותי די הרבה זמן כיון שנמצאתי מתאים, אבל זה לקח זמן מאחר שאני גר היום בניו זילנד. הרב דור מבית חב"ד קישר ביני לבין 'רפואה ושמחה' ויחד הם עזרו לכל העניין המורכב הזה לקרות. היה צריך למצוא מישהו שיוכל לקחת לי דמים במבחנות מיוחדות ולשנע את זה מיידית לארץ בזמן הקצר ביותר האפשרי.

איך הגעתי לניו זילנד?

"חייתי 39 שנה בארץ. פה גם הכרתי את תמר, שהיא יהודיה מניו זילנד שבאה לבקר בארץ ואפילו עשתה עלייה. אחרי שנה וחצי התחתנו, וחיינו יחד בארץ 8 שנים. באיזשהו שלב החלטנו לנסות קצת משהו אחר. אני בנאדם שאוהב טבע ומתחבר מאד לבעלי חיים, וכאן אני עובד בגן חיות."

ערן תורם. באדיבות המצולמים
ערן תורם דם/באדיבות המצולמים

פרוצדורה לא פשוטה

"הרב דור טרח במשך שבוע שלם למצוא מישהו שיוכל לקחת לי דמים. הפרוצדורה כאן לא פשוטה, כי קופות החולים לא משחררות מבחנות סתם כך, הם מאד קשוחים פה. היה צריך להסביר להם בצורה ברורה, להצליח לגעת בלב שלהם ולהסביר כמה לקיחת הדמים הזו חשובה, ודווקא עם המבחנות הנכונות. בסוף הם הסכימו להוציא את המבחנות מקופת החוילם באופן עצמאי ולשלוח לארץ. היו שם כמה אחיות שם שאחרי שהשיגו אישור עזרו לנו כל כך, זה היה מרגש ומחמם את הלב.

הרב דור רכש צידנית מיוחדת שתשמור על שלמות וטריות החומר שלא יתקלקל בדרך הארוכה והמפרכת. חברת DHL Express התגייסה בהתנדבות מלאה לשלוח את המבחנה במבצע מורכב שארך ארבעה ימים שלמים. "המבחנות הגיעו לארץ בשלום," מספר ערן "וכרגע אנחנו מחכים לתשובה אם אני עדיין מתאים ב-100%. אם כן, מטיסים אותי לארץ לעשות את הטיפול בעצמו.

מבחונת בדרכן לארץ. באדיבות המצולמים
שינוע מוקפד לישראל/באדיבות המצולמים

לא היה לי אפילו סימן שאלה

"מבחינתי, לא היה אכפת לי למי אני תורם. הרעיון הוא שבסופו של דבר אני מציל חיים. מיד כששמעתי שיש סיכוי שאני מתאים - התנדבתי בלי לחשוב פעמיים. הם כמובן שאלו אם זה עדיין רלוונטי מבחינתי, אבל לא היה לי אפילו סימן שאלה. זה משהו שכל יהודי היה עושה. יש לנו את הזכות לעזור לאחרים הדבר, זה המינימום שלנו כבני אדם וכאנושות. תמיד נהגתי לתרום דם פעם ב-3 חודשים, אם אפשר לעזור לבנאדם אחר זה הסיפוק הכי גדול, זה טבוע במשפחה שלנו ובעם שלנו. נהיה לי טוב רק מלראות את הצד השני מאושר מזה, וזה היה הדבר הראשון שחשבתי עליו ברגע שפנו אליי.

פעילות אדירה של הצלת חיים

"לא ייאמן. לא ייאמן. אנשים לא קולטים אלו דברים גדולים מתרחשים פה בכל רגע ושעה מתחת לראדר. כמה חיים ניצלים בזכות הפעילות האדירה להצלת חיים. כל כדור הארץ הופך ברגע אחד לכפר גלובלי קטן ואנושי שלא מתרגש מכלום ומשום חסם כזה או אחר בדרך להגשמת החלום, בדרך למילוי עוד משימה מורכבת, בדרך להנגשת התרופה, המבחנה, המסמך, ומה לא? אתם מלאכים משמים", כך סיכמה הגב' אלקובי את הפרויקט הכביר והסבוך שהחל והסתיים מבחינתה בטלפון אחד למאיר קווין.

וכך מעשה אצילי ומרגש אחד של יהודים למען יהודים, במרחקים עצומים, בימים ולילות ללא שינה ובמאמצי על למען השני, מספר על הפנים היפות של העם היהודי מסביב לעולם.

קווין נואם בטקס הוקרה שערך ר"ע ירושלים לעמותת רפואה ושמחה.. באדיבות המצולמים
מאיר קווין נואם בטקס של 'רפואה ושמחה'/באדיבות המצולמים
בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
4
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully