וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לרצוח זה לא 2019, אבל למי אכפת מסמלי דת?

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

18.12.2019 / 16:45

אחרי אלפי שנים בהן ספגנו מסעי צלב, עלילות דם, פרעות והרג בלתי נספר - נראה כי פני העולם החדש לא מאפשרים התפרעות חסרת סיבה שכזו לפגיעה בנפש. האנטישמי החדש לא יוותר, אלא יחפש סמלי דת לפגוע בהם כדי להביע את שנאתו

בית הכנסת נצח של הקהילה האיראנית בבוורלי הילס, 15 בדצמבר 2019. זק"א
בית הכנסת 'נצח' של הקהילה האיראנית בבוורלי הילס/זק"א

נמלטו משלטון האייתולות כדי לקבל ביטחון

האנטישמיות לא הלכה לאף מקום. 2300 שנה אחרי המאבק ביוונים שהתרחש סביב תקופה זו של חג החנוכה, מלחמת התרבויות והמאבק ביהודים אולי החליפו מיקום, רקע ושחקנים, אבל פעם אחר פעם האנטישמים מזכירים לנו - אנחנו כאן כדי להישאר.

הקהילה האיראנית היהודית בבוורלי הילס לא העלתה בדמיונה הפרוע ביותר מקרה כזה. ברחבי ארצות הברית מפוזרות קהילות של יהודים ממוצא איראני במקומות כמו ניו יורק ושיקאגו. הקהילה היהודית פרסית בבוורלי הילס היא אחת מהגדולות בארצות הברית - רוב תושביה הגיעו לאזור בניסיון להימלט מההפיכה באיראן ומשלטון האייתולות. עיקר עיסוקם הוא מסחר, וחלקם אף הגיעו לעמדות מפתח בשלטון העירוני. חיים (ג'ימי) דלשאד למשל - נבחר פעמיים לראשות עיריית בוורלי הילס. יהודי האזור היוקרתי חשבו שעתידם שקט.

בשבת האחרונה היה זה תורה של קהילת 'נצח' בוורלי הילס לסבול מנחת זרועם של האנטישמים. הקהילה שמתגוררת בעיירה השקטה והיוקרתית שבלוס אנג'לס התעוררה בשבת בבוקר לזוועה מחרידה. בבית הכנסת הם מצאו את הסידורים על הרצפה, ספרי התורה שהוצאו מארון הקודש והושלכו בברוטליות וטליתות שפוזרו במכוון. "זה היה נראה כמו גן חיות", אמר ידידיה שופט חבר הקהילה, וחבר נוסף אמר כי מדובר ב"טרגדיה נוראה". התמונות הקשות הוכיחו כי גם במקומות השקטים והבטוחים ביותר, אין ליהודים ביטחון מפני האנטישמים.

אלפרד דרייפוס. AP
אלפרד דרייפוס, נידון ל12 שנות מאסר בעלילת דם שקרית/AP

מי מדבר היום על מס גולגולת?

הגרסאות הקודמות של האנטישמיות אולי כבר לא כאן. כבר לא שומעים על רציחות המוניות ברחובות היהודים, על גטאות חנוקים או על תשלום מס גולגולת תמורת אישור לחיות במקום. אולי המוסר המערבי לא מתיר מעשים ברבריים שכאלה, ואולי היהודים השתלבו בצורה מספקת בכדי שלא לרצוח אותם בלי סיבה, אך עדיין ברור כי האנטישמיות לא נעלמה. "הם רוצים להראות לנו עכשיו ש'אתם בני אדם אבל אנחנו לא אוהבים אתכם בגלל הדת שלכם'. הבעיה שלהם איתנו זה היהדות שלנו", אומר בשיחה עם 'וואלה יהדות' יהונתן חכם צדק, שעזב את ארצות הברית ועלה לארץ, למרות השקט המדומה ובגלל האנטישמיות.

חכם צדק מכיר את הקהילה בבוורלי הילס. לדבריו מדובר בקהילה עשירה ומצליחה, שגם היהודים בה מצליחים מאוד ולכן נחשבה עד לשבת האחרונה כמקום בטוח ומוגן: "למה בוורלי הילס נחשב בטוח? כי הכל שם יקר. יש שם חנות שמוכרת גרביים ב100 דולר, זה חנות של פרסי".

"איך יציגו היום אנטישמיות?", שואל חכם צדק ועונה "על ידי חילול בתי כנסיות". ואכן, מקרה בוורלי הילס לא היה מקרה מבודד, אלא היה חלק מרצף מקרים שאולי אף מצביע על מגמה. רק בחודש האחרון חולל בית קברות יהודי בצרפת ובשנתיים האחרונות חוללו בתי קברות בארצות הברית, פולין, אוקראינה וגרמניה. גם בתי כנסת חוללו והושחתו במדינות כמו רומניה, ארצות הברית ואיראן.

הפגיעה בסמלים יהודיים הפכה מקובלת

ולמרות הכל, גם מקומה של האנטישמיות הישנה לא נפקד, כשיהודי ארצות הברית עוד מלקקים את הפצעים מהפיגועים האנטישמים שבוצעו בשנה האחרונה בבתי הכנסת בפיטסבורג ובפאווי, בהם נרצחו ונפצעו רבים. גם בגרמניה נאלצו להתמודד עם מתקפה רצחנית בבית כנסת. בפיגוע האנטישמי בגרמניה נהרגו שני אנשים.

נראה כי האנטישמים הבינו שאנטישמיות גלויה אינה אופציה ראשונה, והחליטו לעבור לפגיעה בסמלים יהודיים, כך לפחות מוכיח רצף המקרים האחרונים. לכן אפשר להגיד בביטחון ובצער, 2300 שנה חלפו מאז הצלחנו להילחם באנטישמיות היוונית, אלפי שנות גלות נלחמנו, ובשנים האחרונות מלמדת אותנו ההיסטוריה אנטישמיות מסוג אחר.

3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully