וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבלוגר הסעודי, זה בשבילך: לימודי יהדות בשפה הערבית

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

18.12.2019 / 17:56

אחת הבעיות של יהודים (ולא רק) ברחבי העולם המעוניינים להעמיק בידיעת היהדות - היא בעיית השפה. הנה יוזמה חמודה "לאללה" שנתקלנו בה והתחשק לנו לשתף אתכם

הבלוגר הסעודי מוחמד סעוד. צילום: אורי מיכאל, אתר רשמי
הבלוגר הסעודי בביקור בישראל/אתר רשמי, צילום: אורי מיכאל

חביבי, אתה בא לשיעור?

צאצאי אנוסים שזוכרים את שורשיהם היהודים, על אף שהם דור שני ושלישי להתבוללות, צעירים ממדינות ערב המסתירים את יהדותם משכניהם המוסלמים ומשפחות שרוצות ללמוד יותר על היהדות ולחזור אליה: הנה יוזמה מדהימה שנחשפנו אליה פתאום ולא יכולנו להתעלם.

אתר חדש של ארגון יד לאחים בשפה הערבית מנגיש את לימודי היהדות והחומש, תפילות, פרשת שבוע וספרי יסוד יהודיים לאלו שנמצאים עמוק על אדמה עויינת ובכל זאת מעוניינים ללמוד קצת יותר על מוצאם ולהתוודע למשמעות זהותם היהודית.

יד לאחים הפעילה קמפיין מסיבי בערבית ברשתות החברתיות, שפנה לצאצאי דור שני ושלישי להתבוללות בארצות ערב. לא האמנו ברגע הראשון כששמענו - אבל הגיעו עשרות פניות של אנשים שביקשו ללמוד יותר על מוצאם היהודי. לאור זאת החליטו בארגון להקים אתר חדש ויחודי שיכול להנגיש את לימודי היהדות לאלו שנמצאים בארצות ערב כמו לוב, ירדן, תימן, כורדיסטאן ועוד. כעת יהודים דוברי ערבית מכל העולם והעולם הערבי בפרט יכולים ללמוד לבד וביחד חומש עם תרגום רבנו סעדיה גאון בערבית, להתפלל בסידור, וללמוד בעוד ספרי יסוד בשפה הערבית. ואפילו קטע מיוחד לפרשת השבוע עולה שם מידי שבוע.

סופי. יד לאחים, באדיבות המצולמים
תמיכה יהודית בשפה הערבית/באדיבות המצולמים, יד לאחים

צא ולמד מה שאתה רוצה

הרב שמואל ליפשיץ מראשי יד לאחים מספר: "הופתענו מכמות הפניות ומהלהט שנשמע בהן ללמוד על היהדות ועל השורשים. יש לא מעט שאמרו כי הם יודעים שהשורשים שלהם יהודיים, אך לא יודעים שום דבר על הדת ושהם רוצים ללמוד תורה. הן ביקשו ממנו לעזור להם ללמוד ואנחנו חיפשנו את הדרך האולטימטיבית שבמסגרתה יוכלו לעשות זאת בקצב שלהם.

"כל פניה שמגיעה אלינו, עוברת אימות כדי לבדוק שהפונה אכן ממוצא יהודי. לאחר מכן אנחנו מתחילים איתם הליך של הכרת המסורת ולימוד תורה לפי רצונם. ולעיתים אנחנו אף שולחים תשמישי קדושה, מארזים לחגים וספרים בצורות שונות לאלו שמבקשים מאיתנו. אני מקווה שהאתר יפתח צוהר לכל מי שמעוניין לדעת יותר וללמוד ובכך נצליח לחבר בין האדם למצוא ולשורשים שלו".

איך מתאבלים על סבתא?

הפניות שהובילו לפתיחת האתר היו מגוונות ועסקו בנושאים שונים בהלכה ובמסורת היהודית. בין הפניות שהתקבלו היה ד' מעיראק שכתב:
אודות שחיטה של כבשים וציפורים. מה צריך ללמוד?
ת. כדי שאחד יאכל כבש צריך לשחוט אותו.

פ' מג'נין שאל: כמה תפילות יהודים מתפללים ביום, באילו זמנים ומה הם אומרים?

א' מכורדיסטאן פנה דרך עמוד הפייסבוק וביקש לדבר טלפונית עם נציג. בשיחה שניהלו הוא ביקש לדעת את הלכות האבלות היהודיים כדי שהוא ובני משפחתו יוכלו להתאבל על סבתם היהודייה שנפטרה, הוא אף סיפר שהם קברו אותה לכיוון ירושלים כפי שביקשה מהם על ערש דווי.

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully