וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליברמן וגפני - זה בשבילכם: בישיבות לא זזים בלי הרוסים

הידעתם? החרדים והרוסים לא תמיד היו אויבים. אמנם הפוליטיקה העכשווית הופכת את ההנחה הזו לקשה יותר לעיכול, אבל היהדות החרדית מתפארת בלא מעט ענקי עולם ממוצא - תאמינו או לא - רוסי.

ישיבת חרדים בישיבה נגד הגיוס, בני ברק, פברואר 2014. דרור עינב
הרב גרשון אידלשטיין עם תלמידים/דרור עינב

החרדים חייבים לרוסיה המון

רק לפני שבוע יצאנו למערכת בחירות שלישית בשנה הזו, שנה שבעצמה נראית ומרגישה כמו מערכת בחירות אחת ארוכה, וכבר החלו לצוץ קמפיינים של מפלגות הפונות למצביעים פוטנציאליים. נראה כי אחד מהוויכוחים הגדולים ביותר במערכת הבחירות הקרובה יהיה בין המפלגות החרדיות לבין מפלגת 'ישראל ביתנו', שסרטון בחירות שלה בשפה הרוסית נחשף בתחילת השבוע.

מעניין לדעת - האם חברי הכנסת קושניר וליברמן וקהל היעד של הסרטון יודעים כי הרבה לפני המחלוקות, חלק ממובילי דעת הקהל החרדית ומקובעי המדיניות המרכזית בה היו ממוצא רוסי? האם הם יודעים כי חלק גדול מהיומיום של כל חרדי מתנהל על פי קביעותיהם של אותם יוצאי רוסיה או מדינות שבעבר היו חלק מרוסיה? לא בטוח.

זה אמיתי. הנה כמה דוגמאות:

רק השבוע (שלישי) חגגו חסידי חב"ד את י"ט בכסלו, יום השחרור של רבם - האדמו"ר הזקן - מהכלא הרוסי. האדמו"ר, שהקים את אחת החסידויות הגדולות והמשפיעות בארץ ובעולם כולו, נכלא באשמת שווא ויום שיחרורו הפך לחג חסידי שנחגג באירועי ענק במגזר החרדי.

האחים הרב יעקב והרב גרשון אדלשטיין נולדו שניהם בברית המועצות. כשהגיעו השניים לארץ, הפכו לענקים בתורה. אחד מהם, הרב יעקב אדלשטיין כיהן כרבה של רמת השרון, הוציא ספרי הלכה, השקפה וחידושי תורה. האח השני, הרב גרשון אדלשטיין הוא אחד מראשי ישיבת פונביז', ישיבה שנחשבת ל'הארווארד' של העולם החרדי. בישיבה לומדים אלפי בחורים ואברכים מידי יום ולאורך שנים ארוכות.

הרב אברהם יצחק הכהן קוק נחשב לאחד מאבות הציונות הדתית. הרב, שהיה גם רבה הראשי של ירושלים ושל יפו, נולד בעיירה גריבה שהייתה אז חלק מהאימפריה הרוסית הגדולה. כיום נלמדים ספריו של הרב בכל ישיבות הציונות הדתית.

החפץ חיים. Creative Commons
שומר פיו ולשונו שומר מצרות נפשו/Creative Commons

החפץ חיים

בין אם מדובר בספרו על הלכות הדיבור ובין אם מדובר בספר ההלכות הפופולארי שכתב - 'המשנה ברורה' - נראה כי לחפץ חיים, שנולד בגרודנו באימפריה הרוסית הגדולה, הייתה וישנה השפעה עצומה על היומיום של כל אדם דתי בישראל. הרב ישראל מאיר הכהן מראדין הידוע בכינוי ה"חפץ חיים" נפטר לפני כמאה שנה ומורשתו ממשיכה להיות רלוונטית ביותר.

הרב שטיינמן

הרב שטיינמן זצ"ל היה גדול הדור של הציבור החרדי בארץ עד לפטירתו לפני כשנתיים' הוביל את הציבור החרדי בארץ בהיותו נשיא מועצת גדולי התורה והיה למצפן ההשקפתי של רוב הציבור החרדי. את תולדות חייו הארוכים של הרב קשה לסכם במשפט אחד, אבל הוריו היו תושבי בריסק, אחת מהקהילות היהודיות החשובות ביותר במזרח אירופה ושהוגדרה גם היא כחלק מהאימפריה הרוסית הגדולה עד שהפכה לחלק מבלרוס.

משתתפים רבים הבלווית הרב שטיינמן, בני ברק, 12 בדצמבר 2017. ראובן קסטרו
הלווייתו ההמונית של הרב שטיינמן זצ"ל/ראובן קסטרו
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully