וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבי, אני רק שאלה: מה עושים בחנוכה אם נפרדנו וגרים באותו בית?

יצחק בר זאב בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.12.2019 / 13:26

בשנת 2018 התגרשו בישראל 11,145 זוגות - מעניין כמה מתוכם עדיין מסוגלים לגור באותו בית עד שימצאו סידור אחר? ומה קורה איתם בחנוכה - כל אחד מדליק לעצמו או שעדיין נחשבים ביחד?

אספן חנוכיות זאב זליג. ראובן קסטרו, ראובן קסטרו
אם תצטרכו שתיים, לאספן החנוכיות זאב זליג יש בשבילכם/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו

אנחנו פרודים וגרים באותו בית - מספיקה חנוכייה אחת?

בשנת 2018 התגרשו בישראל 11,145 זוגות, מתוכם 60% בהסכמה, ו 40% בסכסוך, ואם לשפוט לפי מגמת העלייה מהשנים הקודמות, את שנת 2019 נסגור עם מספר גבוה יותר או לפחות דומה.
ככל הנראה ממש ברגעים אלו יש מספר לא ידוע של זוגות שכבר הסכימו להתגרש שעדיין חולקים דירה משותפת עד שכל אחד ימצא לעצמו סידור אחר (מה יהיה עם יוקר הדיור באמת)...

נר חנוכה כידוע לא מפלה בן גברים לנשים, שניהם חייבים בהדלקה במידה שווה. אבל במציאות של שלום וחיים משותפים נהוג להדליק בבית חנוכייה אחת בלבד בה יוצאים ידי חובה כל בני הבית. עכשיו מה יעשו בני הזוג שגרים אמנם בבית אחד וטכנית הם אפילו עדיין נשואים, אבל האהבה פרחה לה מהחלון וכל אחד חי בחדר שלו ומנהל חיים נפרדים? האם הם עדיין חולקים חנוכייה אחת? האם ההדלקה של הגבר כוללת גם את האישה? או שאולי הגיע הזמן לעשות פרסום הנס לסכסוך שלהם ולהדליק כל אחד חנוכייה בחלון ששייך לטריטוריה שלו בתוך הבית המשותף?

תשובה

השאלה הזו עלתה על שולחנם של הפוסקים בזמננו, וכדרכם של יהודים אין תשובה מוחלטת. יש שסוברים ש"עד שזה לא חתום זה לא חתום" וכל עוד אין גט הם נחשבים נשואים לכל דבר ולכן מספיקה חנוכייה אחת. אבל יש שסוברים שלא ייתכן ששני שונאים שאינם מתכוונים להשתתף במצווה של השני יוציאו זה את זה, במיוחד כשהם גרים בחדרים נפרדים ומנהלים חיים עצמאיים - ידליקו יחד. הם בעצם נחשבים כמו שני שכנים בשני חדרי מלון סמוכים.

מה בפועל? מי שנקלע לסיטואציה כזאת - הדבר תלוי במציאות בבית. כל זמן שישנים בחדר אחד או אפילוב נפרד אבל אוכלים יחד במטבח ומפרגנים זה לזו מהיוגורט - מותר להם להדליק חנוכייה אחת, אבל אם הם מתנהלים כשני זרים (שלא לומר שני לוחמים שגרים בשטח אש מחולק טריטוריאלית) - כנראה שנמליץ להם להדליק בנפרד.

חג אורים שמח!

המשיב הוא יצחק בר זאב, רב בית הכנסת הגדול בתל אביב
באדיבות אתר בינינו - מערכת שיעורי תורה לצפייה http://beinenu.com/

יצחק בר זאב בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully