וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אנטישמים אינקלודד: מנהיגי כל העולם מאחלים חנוכה שמח

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.12.2019 / 16:11

חג החנוכה שהחל אמש הביא עימו שלל ברכות ואיחולים ממנהיגי ברחבי העולם. בין המאחלים היו גם כמה מנהיגים שאינם ידועים כחובבי יהודים או ישראלים. כנסו להתברך

בין הראשונים לברך היה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שידוע בחיבתו לישראל ובעובדה שבתו היא יהודיה. "מלאניה ואני שולחים איחולים חמים ליהודי ארצות הברית, ישראל והעולם החוגגים שמונה ימי חנוכה", כתב אמש טראמפ בחשבון הטוויטר שלו. הבית הלבן ציין את החג כבר לפני שבוע, במסיבה בה חתם טראמפ על צו נשיאותי המעניק הגדרה רחבה לאנטישמיות, כך שגם ביקורת על ישראל או השוואתה לגרמניה הנאצית תחשב לאנטישמיות.

בתו היהודיה של הנשיא טראמפ ואחת מהיועצות הקרובות אליו, איוונקה יעל טראמפ, פרסמה בחשבון הטוויטר שלה תמונה של בתה מדליקה נרות חנוכה והוסיפה גם כן ברכה. "חנוכה שמח!", כתבה איוונקה, "שהחגים שלכם יהיו מלאים באושר, אהבה ואור". את הברכה היא חתמה באיחול היהודי המסורתי "חג חנוכה שמח".

איוונקה וג'ראד קושנר מדליקים חנוכייה, 25 בדצמבר 2016. טוויטר, צילום מסך
איוונקה וג'ראד קושנר מדליקים חנוכייה/צילום מסך, טוויטר

אל המברכים הצטרף גם הנבחר הטרי לראשות ממשלת אנגליה. ראש הממשלה בוריס ג'ונסון פרסם גם הוא בחשבון הטוויטר שלו ברכה. "בריטניה לא תהיה בריטניה בלי הקהילה היהודית שלה", הצהיר ג'ונסון. "אנחנו נעמוד עמכם ונחגוג עמכם - בחנוכה ובכל השנה", הבטיח ראש הממשלה הנבחר.

ג'סטין טרודו, ראש ממשלת קנדה, גם הוא בין המברכים. טרודו פרסם הצהרה ארוכה בה הוא מסביר על חגיגות החנוכה ואומר כי החג הוא הזדמנות להיזכר באתגרים העומדים בפני קהילות יהודיות בעולם שעוד סובלות מאנטישמיות. "היום כשאנחנו מכירים בתרומה המשמעותית שיהודי קנדה מעניקים לקהילתנו, אנו מתחייבים מחדש להתייצב נגד אנטישמיות", הבטיח טרודו שסיים את ברכתו באיחולי חנוכה שמח בשם כל אזרחי קנדה.

ראש ממשלת קנדה ג'סטין טרודו באוטווה, ב-1 במרץ 2019. רויטרס
באנו חושך לגרש, טרודו/רויטרס

לא רק מנהיגים הידועים בחיבתם לישראל

רק לפני שבוע הובס ג'רמי קורבין בידי בוריס ג'ונסון בבחירות לפרלמנט באנגליה. במהלך השנים האחרונות סיפק קורבין כמה אמירות אנטישמיות, תמך בתנועת החרם על ישראל ואף הניח זרים על קברי מחבלים. לאורך כל מערכת הבחירות ניסה קורבין להתנער מהדימוי האנטישמי שדבק בו, ללא הרבה הצלחה, ואולי כהמשך ישיר לכך הוא פרסם ברכה לחג: "אני רוצה לאחל חנוכה שמח לכל החוגגים בבריטניה וברחבי העולם וזה בדיוק הזמן לחשוב על המסר של התקווה שמרכזי כל כך בחג החנוכה", אמר קורבין בסרטון טוויטר שפרסם.

בין המאחלים המפתיעים נמצא נשיא טורקיה, ארדואן. יחסי ישראל וטורקיה ידעו עליות ומורדות בשנים האחרונות, אך זה לא הפריע לארדואן לברך את היהודים. באתר 'הורייט דיילי ניוז' צוטט ארדואן כאומר: "אני שולח את ברכתי לכלל הקהילה היהודית לרגל חג החנוכה ומאחל להם שלווה ואושר".

עוד ברכה מפתיעה הגיעה מהסנטורית האמריקאית אילהן עומר. הסנטורית המוסלמית שידועה בחוסר אהדתה את ישראל ואף בתמיכה בתנועת הBDS ממיניסוטה כתבה כי היא מאחלת לקהילה היהודית במיניסוטה ובכל רחבי העולם, שחוגגת את חג החנוכה, "חג אורים שמח השנה". את הברכה היא חתמה במילים העבריות "חנוכה שמח".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ונשיא טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן בכינוס נאט"ו בבריטניה, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
טראמפ השפיע על ארדואן?/רויטרס
אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully