וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטתי להיות מצבה חיה לסבי שנרצח על ידי הקלגסים הנאצים

רפאל שילר בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.12.2019 / 18:06

סבו של רומן - לייב, לחם בנאצים, וכשאלה שבו את הגדוד הרוסי שבו שירת, רצחוהו נפש רק בגלל שזיהו מיד על פי שמו שהוא יהודי • השבוע נסגר מעגל בן יותר משבעים שנה - כשנכדו בן השישים החליט להציב מצבה חיה לאבי אימו

רבנים ראשי. באדיבות המצולמים
מסמנים קברי אחים/באדיבות המצולמים

שנים של לבטים, ספיקות והתחבטויות ליוו את רומן, יהודי מבטן ומלידה שלא נימול לפני שישים שנה, אז הגיח לאוויר העולם - והוא התקשה להכריע אם לעבור את התהליך הקשה. הוא נולד לאימו שידעה כי כדי להציל את בנה מגורלו של אביה הי"ד, אל לה למול אותו. היא התייתמה מאביה, לייב הי"ד, כששירת בצבא הרוסי, וכשנשבה הגדוד שבו שירת בידי חיות האדם הנאציות, זיהו הללו את יהדותו בשל שמו היהודי שהיה חריג בנוף, ורצחוהו נפש לעיני כלל החיילים. אמו הצעירה של רומן - שגדלה כיתומה מאב - החליטה להסתיר את יהדות בנה. עד שהזיק ניצת בשנים האחרונות.

הרב שאול הורביץ, רבו של מחוז ויניצה ומכנובקה הסמוכה, עמל זה שנים לא מועטות לשַֹּבֵּר את אוזנו של רומן, כי הדבר אך ישלים את דרכו המלאה בתשובה שלמה אל היהדות. יצא כך שרומן החליט לבצע את ברית המילה ביום שבו הזדמנה למקום משלחת נכבדה ממרכז רבני אירופה, הרב אריה גולדברג, מנכ"ל המרכז, הרב אברהם אבא טורצקי מזכיר מועצת גדולי התורה של מרכז רבני אירופה אשר יחד עם הרב ישראל מאיר גבאי מאגודת 'אהלי צדיקים' - שעליו הוטלה מלאכת הקודש הביצועית - חברו להקים מזכרת נצח ומצבה לכל קברי האחים שטרם סומנו, כעבור שבעה עשורים מאז ימי המלחמה הנוראה.

הנאצים ירו, גם בשלג

המשלחת חצתה בשבוע האחרון את כל רחבי אוקראינה הקפואה, במזג אוויר מושלג וסחוף רוחות מרעידות. מפעל ההנצחה החשוב, שכאמור מתבצע בשיתוף עם הרב ישראל מאיר גבאי, החל במיפוי מדויק וארוך שכלל חיפוש קברי אחים בלתי מסומנים. היה על הצוות שמונה לחקור את הדבר, לווודא את המיקום, לאתר עדויות, לחפור אחר מסמכים ולקיים שיתוף פעולה עם ראשי ערים, לנבור בארכיונים ממשלתיים ולהתחבר עם ספרנים קשישים ומנהלי ארכיבים שפתחו בפניהם, לאחר עמל רב, את סגור צפונותיהם. לאחר עבודת נמלים הוקמו מצבות שכאלה בארבע מקומות ברחבי אוקראינה ספוגת דם אחינו הי"ד.

בקור מרעיד ניצבו חברי המשלחה בצ'רנוביץ' שעל יד סדיגורה, או בפירטין שבמחוז פולטבה, יחד עם רב המחוז יוסף סגל, בקו'יסמויז'קא ובמכנובקה הסמוכות לויניצה, עם הרב שאול הורביץ, או בקוזובה שבמחוז טרנופול, בצוותא עם הרב יוסף טייטלבוים. תחת שלג כבד ומעטה קרח על הארץ התאספו שאריות הקהילות היהודיות בכל אתר, וכשסידורים בידם עמדו ואמרו קדיש. חלקם הגדול הם יהודים מבוגרים, נכדים או נינים של אלו שנרצחו בקברי האחים הללו.

המסע כלל גילויים מדהימים של יהודים המבקשים להתקרב, דוגמת רומן שעימו פתחנו, וגם גאולה למקומות שלא נפקדו זה קרוב ל-80 שנה. כך למשל בית הכנסת בטרנופול היה סגור ומסוגר ובסיוע מרכז רבני אירופה נפתח לתפילה לאחר שמונה עשורי שיממון או שימוש רח"ל לבתי תיאטראות. המשלחת קיימה בו תפילת מנחה יחד עם הקהילה היהודית הקטנה במקום, ואנשי המרכז פנו לראש העיר - שהתבקש ונענה - לבצע שיפוץ במקום.

גם בקוזובה, לאחר שנמצאו עדויות מדויקיות על המקומות שנרצחו בהם היהודים, הוקמה מצבה תחת מטח שלג כבד. הרב אריה גולדברג, מנכ"ל מרכז רבני אירופה אמר לכלי התקשורת, ששאלוהו מדוע הגעתם עתה, במזג אוויר שכזה, כי "גם כשבינואר 1942 הכה החורף בעוז, לא ויתרו הנאצים הארורים, והמשיכו להאדים את השלג הלבן בדם יהודים שרצחו".

רבנים 2. באדיבות המצולמים
הרבנים באזור/באדיבות המצולמים

קל מלא, בניגון 'אני מאמין'

בכל אירוע מרגש שכזה, מול היהודים שהשתתפו במקום עמד הרב אברהם אבא טורצקי, מזכיר מועצת גדולי התורה של מרכז רבני אירופה ואמר את תפילת 'קל מלא רחמים' בניגון המרטיט של 'אני מאמין' המודז'יצאי, ואילו הרב ישראל מאיר גבאי, אמר קדיש כשבני המקום מצטרפים אליו. במקביל, נכחה המשלחת בטקס מרשים של הצבת מציבה בקבר אחים בעיר ז'יטומיר שערך הרב שלמה וילהלם, והוקמה ע"י הנגיד הר"ר שלום גולדיס.

ואם נשוב למכנובקה, שם מתגורר רומן יחד עם עוד מספר יהודים, ואנשי המקום מספרים כי בקבר האחים הזה שבו ידועים שמותיהם של מאות יהודים, הורים וילדיהם, נקברו היהודים כשחלקם עודם בחיים. אימהות נמצאו כשהן חובקות את עולליהן בידיהן...

רומן בן ה-60 שזה עתה בא בבריתו של אברהם אבינו, לא הסכים לגלות כל העת מדוע בחר בשם 'לייב'. רק בסעודת המצווה, כשכיבד הרב שאול הורביץ את רבי לייב ב"ר זלמן לשאת דברים, הואיל לספר, כי בלילה שלפני הברית לא הצליח להירדם, מהתרגשות. אולם מיד לאחר שפגש את חברי מרכז רבני אירופה והתוודע לפרויקט הצבת המצבות על קברי האחים בכל רחבי אוקראינה - כאמור, במימון מרכז רבני אירופה ובביצועו של הרב ישראל מאיר גבאי - גמלה ההחלטה בקרבו להקים מצבה חיה לסבו, לייב הי"ד שנרצח עקד"ה.

בסעודת ברית המילה קרא הרב אריה גולדברג, מנכ"ל מרכז רבני אירופה: "לייב שיחי' מצטרף לעם היהודי באופן מלא, כשהוא מציב שם וזכר ושארית לסבו הי"ד, וכך אנחנו נוהגים עתה במסע המיוחד שלנו להצבת מצבות בכל קבר אחים באירופה", והוסיף, כפי שאמר בכל אחד מהטקסים שהתקיימו בנוכחות ראשי ערים וגורמי שלטון, ללא מורא: "הוכחנו לעין כל כי לא נשכח את אחינו שנרצחו הי"ד ולא ניתן לאיש לשכוח את הזוועות שהובילו לרציחתם נפש, כי אם לא נזכור - האנטישמיות עלולה להוביל למסעות הרג שכאלה פעם נוספת חלילה".

כאמור, בכל הטקסים השתתפו חברי הקהילות לצד בני נוער יהודים, והרב גולדברג הדגיש בפניהם, כמו גם בברית המילה שבה השתתפה המשלחת, כי "מטרתינו היא להזכיר ולחזור ולומר לממשלת אוקראינה ולכל הממשלות האחרות, כי אנו לא שוכחים את מה שאירע ליהודים, וכדי שלא תהיה שואה נוספת, או מלחמה אנטישמית נוספת, העם היהודי, בשונה מעמים אחרים, זוכר את יקירו ומזכיר זאת שוב ושוב; ויהודים כמו לייב", הוא פנה את חתן השמחה הנרגש, "הם ההוכחה החיה לכך".

רפאל שילר בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully