וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הילדים שלנו באמת מקשיבים לנו והולכים אחרינו?

נעמה אלפסי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

25.12.2019 / 13:10

קריאתו המפורסמת של יהודה המכבי "מי להשם אליי" זכתה לכזו היענות סוחפת מכל ילדיו, שנעמה נעצרה לחשוב האם ילדיה מקשיבים לה באותה עוצמה, האם הם הולכים אחריה ובדרכה

קייט והילדים. GettyImages
גם ילדי מלוכה קשה לחנך?/GettyImages

מי להשם אליי. הקריאה המפורסמת של מתתיהו המכבי לפני כ 2000 שנה הביאה אחריה את המרד במעצמה היוונית השלטת באותה עת ביהודה. אם רגע נתבונן בזה ברמה המשפחתית, כמה זה מדהים שאבא אומר מי לה' אלי וחמשת ילדיו מתייצבים ומצטרפים למשימה, הולכים אחריו וממשיכים את דרכו. הרבה מאיתנו חוששים בנוגע לילדים שלנו האם ימשיכו בדרכינו באופן כללי והאם בכלל יקשיבו לנו כאן ועכשיו.

שני הדברים נובעים מאותה מחשבה מוטעית שיש לנו בראש. המחשבה היא: למה בכלל שהם יקשיבו לי?! אני אמנם אבא שלו, אני אמנם אמא שלו - אבל למה שיקשיב לי?! עצם קיומו של סימן השאלה בראש שלנו פותח את האפשרות שהוא לא יקשיב לנו במציאות.

מדריך טיולים מהסס זה מלחיץ

השאלה הזו מהדהדת אצלנו מאז ומעולם. חוסר הביטחון שיש לנו לגבי ההורות שלנו: האם אנחנו הורים טובים, האם אנחנו ראויים בכלל להוביל את הילד בדרכינו? אולי אנחנו עושים טעויות, ולפעמים השאלה מהדהדת כי פשוט התרגלנו שהוא כבר לא מקשיב ולכן אנחנו למודי אכזבות וכבר יודעים מה צפוי לנו. הילד באופן לא מודע שומע את השאלה המהדהדת ומשתף איתה פעולה.

כמו אותו אדם שיוצא לטיול עם מדריך טיולים ומוצא עצמו עם מדריך שנעצר בכל רגע ובודק במפה האם באמת זו הדרך או אולי טעה. המטייל מרגיש את חוסר הבטחון וחושב לעצמו, לא בטוח שזו הדרך. הוא מרגיש את חוסר הבטחון ואולי אפילו מחליט לחזור, כי אי אפשר לסמוך על המדריך. ייתכן שיחליט להוביל בעצמו במקום המדריך.

באופן אישי אני משתדלת להיות סגורה על עצמי. אני בטוחה שאני האמא הכי טובה שיכולה להיות לילדיי. אני גם בטוחה שהדרך בה אני מחנכת אותם היא הדרך הנכונה בעיני עבורם. את חוסר הבטחון שלי בהורות השלכתי לפח יחד עם כל רגשות האשמה שהיו לי, כבר במפגש הראשון של סדנת ההורים בגישת שפר בה השתתפתי כאמא לפני הרבה שנים. לשאלה 'האם יקשיבו לי?' הקשורה לניסיון המר, אני מקשיבה ועונה לעצמי יום יום: 'ברור שיקשיבו לי'. זה הכי טוב להם והם וודאי רוצים בטובתם. סגירת הסדקים וסימני השאלה האלו מאפשרת לי לומר לילדיי הרבה פעמים כל יום, מי לה' אלי?! בהקשרים גדולים וקטנים. אני עסוקה בקריאה שלי ולא בשאלה האם יקשיבו. אם הם יקשיבו לא תלוי בי, אך הבטחון בעצמי ובקריאה שלי תלוי בי. אין לי ספק שבלבו של מתתיהו לא היה ספק. הוא קרא בבטחון מי להשם אליי. ביטחון בדרכו ובטחון ביכולת שלו להוביל את הדרך.

הכותבת היא מנחת הורים ויועצת זוגית ואישית בגישת שפר חברה בצוות הניהול של מרכז שפר

נעמה אלפסי בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully