וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הידעתם? הניסיון הראשון להקים קולוניה יהודית היה דווקא בארגנטינה

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

31.12.2019 / 14:07

קרמן רוזנבלט היא תושבת במושבה 'אביגדור' והיא מן השרידים האחרונים לקהילה היהודית שהייתה שם. עם ההיסטוריה היהודית העשירה המלווה את מקום הולדתה, פועלת רוזנבלט לעידוד עלייה לארץ ולחיזוק הזהות היהודית וכעת זכתה בפרס ההסתדרות הציונית העולמית

מרינה רוזנברג קוריטני וקרמן רוזנבלט בפרס הגולדן גולדה. ההסתדרות הציונית העולמית,
קרמן רוזנבלט מקבלת את פרס הגולדן גולדה/ההסתדרות הציונית העולמית

הטקס המיוחד ורב הרושם בו הוענק השנה פרס הגולדן גולדה היוקרתי לעידוד עליה הצליח להאיר לרגע זווית מיוחדת לא רק על פועלה האדיר של הזוכה, קרמן רוזנבלט, שעמלה רבות לעידוד העלייה לארץ וחיזוק הזהות היהודית במדינתה, אלא גם על סיפור יהודי, היסטורי, מרגש וכמעט כמעט נשכח.

סיפורה של רוזנבלט מתחיל לפני כ-130 שנה, אז מחליט הברון הירש - נדבן יהודי עשיר החי בצרפת - לסייע ליהודים למצוא מקום בו יוכלו להתיישב. עוד לפני שהרעיון הציוני היה לעובדה מוגמרת ולפני שאוגדנה הייתה לאפשרות, הניסיון להקים קולוניה יהודית היה דווקא בארגנטינה.

תכניתו של הברון הירש הצליחה, וחברה שהקים - יק"א - סייעה ליהודים שהתיישבו בעבר בארגנטינה וליהודים שמצאו עצמם עולים על סיפונן של ספינות לכיוון דרום אמריקה, להפוך לבוקרים יהודים - גאוצ'וס חודיאוס. המושבות היהודיות זכו לכינויים כמו מוזסוויל (על שם משה רבינו) ובשיאן גרו בהן אלפי יהודים שעבדו קשה וניהלו חיי קהילה וחיי תרבות, קראו בעיתון יהודי ועוד.

המושבה אביגדור

לאחר פטירתו של הברון הירש עברה החברה שהקים להשקיע כספים בישראל המתפתחת, צעירי המושבות שהוקמו בחרו בחלקם להתיישב בערי ארגנטינה וסיפורן של המושבות המיוחדות הללו הפך לפחות מוכר. אך המושבות עדיין קיימות. קרמן רוזנבלט היא תושבת באחת מהמושבות הנושאת בגאון את השם 'אביגדור' והיא אחת מן השרידים האחרונים לקהילה היהודית שהייתה שם. עם ההיסטוריה היהודית העשירה המלווה את מקום הולדתה, פועלת רוזנבלט לעידוד עלייה לארץ ולחיזוק הזהות היהודית של חברי קהילתה ושל יהודים בכלל.

פרס 'גולדן גולדה' על שם ראש הממשלה המנוחה גולדה מאיר בו זכתה רוזנבלט, מוענק מדי שנה לאישה שתרמה תרומה מיוחדת לעידוד עלייה בקהילות יהודיות ברחבי העולם. ואכן, פועלה של רוזנבלט ניכר. החל מתפקידה כנשיאת הקהילה בקולוניה 'אביגדור', עבור דרך החברות שלה בהנהלה של פדרציית הקהילות היהודיות בפרובינציה 'אנטרה ריוס', תפקידה כיועצת בחירה בפדרציה הציונית של ארגנטינה, היותה אחת היזמות של פרויקט 'תגלית' ועוד.

סיפורה של קהילת 'אביגדור' - הקהילה ממנה מגיעה הזוכה בפרס - הוא סיפורן של קהילות יהודיות ברחבי העולם, קהילות עם היסטוריה עשירה שהפכו לקהילות קטנות שנלחמות על חייהן, וקהילות להן עבר מפואר שמתמודדות עם הצורך להישאר רלוונטיות בקרב הדור הצעיר. מרינה רוזנברג קוריטני, ראש המחלקה לעידוד עלייה בהסתדרות הציונית העולמית מספרת לוואלה! יהדות כי בכדי לשמר את הקהילות הללו, המטרה כרגע היא להפגיש את האנשים וליצור המשכיות לקהילה: "אנחנו פוגשים אנשים שאומרים שהקהילות אצלם התפרקו, אבל כיתות האולפן והצעירים שאנחנו מביאים נותנים להם את הבסיס להיפגש, וככה הם ממשיכים להישאר מחוברים לקהילה. אנחנו נותנים להם פלטפורמה למפגש".

מרינה רוזנברג קוריטני נואמת בפרס הגולדן גולדה. ההסתדרות הציונית העולמית,
ראש המחלקה לעידוד עליה נואמת בטקס/ההסתדרות הציונית העולמית

נשים מעודדות עלייה

מרינה רוזנברג קוריטני, שהעניקה את הפרס לזוכה, סיפרה כי הרעיון העומד מאחוריו נולד בניסיון להבין מי הגורם שהכי מעודד עליה לארץ. התוצאות היו מעניינות והובילו ליצירת הפרס בתקווה שיסייע בעידוד העליה: "הסיפור התחיל מזה שהתחלתי לבדוק מי משפיע אם לעלות או לא במשפחה. בדקנו ולא מצאנו נתונים, אז באתי למשרד הקליטה וביקשתי לעשות יחד איתם סקר בנושא. התברר שברוב המקרים מי שנותנת את ה'פוש' זו האישה. אז התחלתי לחשוב מה אנחנו יכולים מוטיבציה, מה אפשר לעשות כדי לעזור לאישה כדי להגיע לקבלת ההחלטה של לעלות לארץ וכדי שאחר כך היא תוכל להתמודד עם ההחלטה ועם כל הסיפור של העליה כי זה לא כל כך קל".

נראה כי הזוכה בפרס מקבלת בעיקר את היוקרה שבזכיה, אך גם זוכה להשתתף בפרויקטים הרבים שמקיימת ההסתדרות הציונית, כך לדברי רוזנברג קוריטני: "אחרי קבלת הפרס, משתתפת הזוכה בכל הפרויקטים שלנו באותה מדינה. היא עוברת מאולפן לאולפן, היא נכנסת לאירועים, נפגשת ומדברת עם האנשים", כל זאת במטרה להמשיך ולדחוף ולעודד עלייה.

ומה התכנית להמשך? לקוריטני מחכה כבר הפרויקט הבא, כשלבקשת הקהל היא מנסה למצוא את הדרך הנכונה לעודד עלייה לא רק בקרב נשים ואמהות אלא להתחיל כבר עם הדור הצעיר - הנערות: "אחרי הפרס האחרון בארגנטינה, פנה אלי ראש הפדרציה היהודית שם וביקש ממני לעשות משהו דומה לבנות צעירות. אני מחפשת רעיון והפרויקט הבא יהיה לפנות לבנות הצעירות כדי ליצור המשכיות."

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully