וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואו נחפש את התלמוד המתורגם בבית של קים ג'ונג און

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

31.12.2019 / 17:05

הידעתם שבדרום קוריאה חיים מעל 50 מיליון אזרחים ובכל בית תמצאו תלמוד מתורגם לקוריאנית? מתברר שהשכנים הרחוקים מהמזרח מעריצים את החוכמה היהודית כפי שהיא בוקעת מתוך דפי התלמוד. דברי ברכה לרגל התחלת הפרויקט

ערימת ספרים. ShutterStock
עם הספר/ShutterStock

שבת הקרובה, ז' בטבת, היא יום חג עולמי. לא תמצאו אותו מצוין בלוחות השנה המודפסים וגם לא בסמארטפונים שלכם, אבל יהודים רבים מספור יחגגו יחד בכל העולם באותו יום את סיום הדף היומי: סיום של שבע שנים וחצי (!) של לימוד יומיומי של דף אחד מהתלמוד הבבלי בכל יום, עד תומם של כל 2711 הדפים. תחשבו רגע איזו מחויבות עצומה זו: לא משנה אם אתם בחופשה או בטיסה, בימות השבוע או בשבת, בחג או ביום צום, בגשם או ביום קיץ חם - חובה לסיים בכל יום דף אחד.

ההתמדה והמשמעת העצמית הן אלו העומדות במרכז העניין הזה. וכמו אותו מטפס הרים שנשאל מדוע הוא מטפס, וענה - "כי שם נמצא ההר", כך גם לומדי הדף היומי יענו על השאלה מדוע להתמיד במשימה הקשה הזו - "כי זה לימוד התורה האמתי, להיות עמלים בתורה". כמו במרתון, מאמץ הוא שם המשחק. ומיד כשמסיימים מתחילים שוב הכול מהתחלה.

מהפיכת האינטרנט

וכך אמר הרב מאיר שפירא, מייסד הדף היומי, בשנת 1923: "אם כל בית ישראל בכל אתר ואתר ילמדו באותו יום את אותו דף גמרא, היש לך ביטוי מוחשי יותר לאיחוד העליון בין קודשא בריך הוא, אורייתא וישראל?" (הקדוש ברוך הוא, התורה ועם ישראל)

כמה לומדי דף יומי יש היום בעולם? אי אפשר יותר להשיב על השאלה הזו, כי פרט ללומדים הרבים בקבוצות מאורגנות בבתי כנסת או בבתים פרטיים אפשר ללמוד דרך האינטרנט בכל מקום על פני כדור הארץ. האפשרות הזו חוללה מהפכה דרמטית בלימוד התורה, מהפכה משמעותית אולי אף יותר מהאינטרנט עצמו.

עם סיום המחזור הנוכחי של הדף היומי במסכת נידה ופתיחת המחזור הבא במסכת ברכות, הגיע הזמן לתת מקום של כבוד לפרויקט האדיר הזה בוואלה! יהדות. איך עושים את זה? שולים פנינה אחת בכל שבוע מתוך שלל הפנינים שנלמדו בשבעת הדפים של השבוע האחרון. זו יכולה להיות פנינת חכמה של אחד מחכמי התלמוד, פסק הלכה עם אמירה, או סתם סיפור: תהנו!



פרופסור צחי גרוסמן הוא רופא ילדים ומזכ"ל האיגוד הישראלי לרפואת ילדים

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully