וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תערוכת רוסלנד: אמנים רוסים שהתקרבו ליהדות מציגים את יצירותיהם

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

31.12.2019 / 19:06

את החיבור בין יהודי רוסיה ליהדותם אף אחד לא הצליח לנתק, גם לא שנים של מסך ברזל. מספר אמנים ממוצא רוסי מציגים בגאון את יצירות האמנות שלהם ברוח היהדות. סיפור וגלריה

ראובן צוקרמן. רוסלנד 2020 אוצרת נעה לאה כהן גלריית המקלט Toldot 3000₪ 108x72 צילום דיגיטלי הדפס למבדה מורכב על דבונד. גלריית המקלט, באדיבות המצולמים
מאת ראובן צוקרמן/באדיבות המצולמים, גלריית המקלט

בלב ליבם של ימים טעונים פוליטית בין הרוסים ליהודים, נפתחת בחמישי (02.01) תערוכת 'רוסלנד' בגלריית המקלט. התערוכה חוזרת לימי עבר טעונים עוד יותר, אל הימים בהם רוסיה שכנה בלב הקומוניזם ודגלה בנתק מכל סממן של דת או עולמות רוחניים שמעבר. מולה עמד העם היהודי שברובו נסחף עם הזרם ומספר יחידי סגולה שלא ויתרו. התערוכה מנסה ללכוד מעט מהרוח הזו, בעזרת חמישה אמנים שהיו שם, התקרבו ליהדות ומביעים את עצמם באמנות החזותית.

ליאוניד בלקלב - אמן בינלאומי אשר זכה בפרס שיף, והציג תערוכת יחיד בתל אביב - מתמקד בחיי היומיום הפשוטים. משה היימן - נעצר ברוסיה בעוון החזקת תפילין, נכנס לכלא הרוסי ויצא משם בנס. דובר שי - הגיע מגאורגיה, עבר אירוע של מוות קליני בעקבות תאונת דרכים, ומאז עסוק בנושאים אפוקליפסיים. אנטולי שמואל שלסט - בסדרת ציורי יציאת מצרים ספוגים פירמידות ושלג, וראובן צוקרמן - שמצלם צילומים מכאן ומשם, והחיבור ביניהם נראה לרגע בלתי אפשרי.

ראובן צוקרמן רוסלנד 2020 אוצרת נעה לאה כהן גלריית המקלט צילום דיגיטלי הדפס למבדה מורכב על דבונד. גלריית המקלט, באדיבות המצולמים
מאת ראובן צוקרמן/באדיבות המצולמים, גלריית המקלט
שמואל אנטולי שלסט, ללא כותרת,  רוסלנד 2020 אוצרת נעה לאה כהן גלריית המקלט. גלריית המקלט, באדיבות המצולמים
מאת שמואל אנטולי/באדיבות המצולמים, גלריית המקלט

אמנות ואמונה משלבות זרוע

חבורה זו של אמנים אידיאליסטים התקרבו ליהדות כשהגיעו לארץ והוזמנו על ידי גלריית המקלט להציג את יצירותיהם יחד, לספר את סיפורם המרתק ולהופכו לסרט אשר יוקרן בהמשך. החיבור בין האמנים לגלריה אינו מקרי - הגלרייה הוקמה לפני כ-15 שנים על ידי ראשוני המתקרבים לדת: הרב אורי זוהר, איקא ישראלי ז"ל ור' מרדכי ארנון - במטרה להגדיל ולהנכיח את הפעילות האמנותית בחברה המאמינה. כיום מנהלת את המקום נעה לאה כהן, דוקטורנטית באוניברסיטת בר אילן החוקרת את הגל הראשון של אמנים חוזרים בתשובה בישראל.

גלריית המקלט היא בית, שבראש ובראשונה מאפשר לציבור האורתודוכסי לצרוך אמנות ברמה ואיכות גבוהות מתוך כבוד לערכי היהדות. מדובר בגלריה יחידה בארץ ובעולם אשר חורטת על דגלה אג'נדה כזו, הנצרכת במיוחד לאור כמות האוכלוסיה המאמינה ביחס למספר הגלריות המונגשות לו, כשהרעיון הוא להרחיב את מנעד שדה האמנות הישראלית שיוכל להכיל את הקולות הרבים והמגוונים שחיים בתוכו.

את האירוע המרגש יפתחו הזוג שרנסקי שהפכו להיות סמל ודגל לעוצמה היהודית כנגד המעצמה הסובייטית, בו הם יעלו דיון מרתק על קהילה זו כפי שהיא כיום, 30 שנה אחרי מסך הברזל.

חופה_ משה הימיין 2014 תערוכת רוסלנד אוצרת נעה לאה כהן גלריית המקלט 2020. גלריית המקלט, באדיבות המצולמים
מאת משה היימין/באדיבות המצולמים, גלריית המקלט
2 ”ראש השנה_ משה הימיין 2014 תערוכת רוסלנד אוצרת נעה לאה כהן גלריית המקלט 2020 (1). גלריית המקלט, באדיבות המצולמים
מאת משה היימין/באדיבות המצולמים, גלריית המקלט
בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully