וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבר הכנסת קושניר מוזמן ללמוד דבר או שניים על תהליכי הטהרה

ד"ר חנה קטן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

1.1.2020 / 16:49

אחרי סרטון אנטישמי ומלא בורות שהפיץ ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו, מסבירה דוקטור חנה קטן, רופאת נשים ורבנית באיגוד רבני קהילות, קצת על תהליך הטהרה וכיצד מתבצעות בדיקות. בורות שווה שנאה, ידע שווה אהבה.

אלכס קושניר בפאנל פוליטי בבר אילן, מרץ 2015. ניב אהרונסון
קושניר לא ממש יודע מה הוא מדבר/ניב אהרונסון

בדור בו חוצבים נפט מתהומות הים, ראוי היה שנפזם מידי יום 'על הניסים ועל הנפלאות'. אנחנו חיים בתקופה של ידיעה, של דעת רחבה, וזה נושק לכל התחומים של חיינו.

מדי יום נפתחות סדנאות שעוסקות ברזי הנפש, וגם דוקטור גוגל מספק פתרון מיידי - אם זה שליפה של שיריו של משורר, מתכון לעוגת תפוחים משובחת, או אבחנה מבדלת מפורטת של מיחוש גופני כלשהו.
אך טבעי הדבר שגם בהלכה היהודית תחול התקדמות תואמת דור. וחלה. תחום הרפואה וההלכה מתפתחת בצעדי ענק. ובין השאר, נעזרת ההלכה בחכמה המודרנית כדי לשפר את איכות חייהן של המשפחות שטהרת המשפחה היא נר לרגלם.

לבדיקות יש נהלים

לזוגות רבים יש לעיתים שאלות הלכתיות הקשורות לבדיקות הטהרה. זה חוצה אוכלוסיות נרחבות - מסורתיות, דתיות וחרדיות. האישה, שרוצה לדעת אם תוכל לקיים קשר אינטימי, ניגשת לשאלת רב עם עד הבדיקה. ואז ישנן שלוש אפשרויות: כשהרב בטוח שהכתם אסור, אין כלל שאלה. האישה מתחילה סבב בדיקות בשנית. כשהרב בטוח שהכתם מותר, אין כלל בעיה. האישה מותרת. מתי עולה שאלה? כשהרב מסתפק האם להתיר את האישה, אם לאו. ואז הוא מבקש את עזרתה של הבודקת ההלכתית.
וטוב שהיא קיימת. מדובר באחות מיילדת מוסמכת, שעברה קורס מסודר - תיאורטי ומעשי, תחת פיקוח של גוף הלכתי מוסדר כמו מכון פועה. היא צוברת ניסיון קליני, ורק כשהיא צולחת את המסע היא מקבלת תעודת בודקת מוסמכת.

ברור שהתנאים בה היא מבצעת את הבדיקות חייבים להיות סטריליים, עם ציוד מתאים - מיטה מותאמת, מנורה טובה, ציוד חד פעמי, סדיניות לכיסוי האישה ולכיסוי המיטה, ופינה מוצנעת ושקטה המיועדת לכך שמאפשרת גם ישוב הדעת. לאחר הבדיקה, שנעשית ברגישות ובצורה נעימה, האישה מקבלת מסמך לרב, כדי להקל עליו את הפסיקה, בתקווה שתשובתו תהיה - את טהורה!

הלכות טהרת המשפחה הם ששמרו על תעצומותיו של עם ישראל לאורך הדורות. מדי חודש בחודשו, הופכת האישה שוב ושוב לכלה הנכנסת בהתרגשות לחופתה, לקראת מפגש נעים ומחבר. אשרינו שאנחנו זוכים לחיות בדור בו חוצבים נפט מעומקי הים. אשרינו שאנו חיים בדור בו אופני קיום ההלכה מתעדכנים, והמשפחה פורחת.

ד"ר חנה קטן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully