וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שבוע חגיגות סיום הדף היומי בעיצומו

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

2.1.2020 / 14:47

בימים אלו בהם השגרה עמוסה בכותרות וספינים מצקלונם של הפוליטיקאים שמאיימים להטביע אותנו בדיווחים כאלו ואחרים, בתוך כל הגלים הללו ניצב לו בגאון אירוע 'סיום הש"ס', אירוע עולמי ייחודי שמאחד מאות אלפי יהודים מרחבי העולם, שהקדישו רגעים יקרים ללימוד משותף

סיום הש"ס בארה"ב 2019. שוקי לרר, באדיבות המצולמים
סיום הש"ס השבוע בארצות הברית/באדיבות המצולמים, שוקי לרר

בימים האחרונים כלי התקשורת בארץ ובעולם מדווחים בהרחבה ובשידורים חיים מאירועי סיום הש"ס. ודווקא כשנדמה שאין עוד מה לחדש בתחום, השבוע נחשפתי ליוזמה מקורית ומרעננת, שיעור 'דף היומי בעשר דקות'! שיעור קצרצר ותמציתי שמעביר חברי היקר הרב נפתלי וסרמן כאשר כל אחד מרחבי העולם יכול להקשיב בזמנו הפנוי - בנסיעה, באימון, בזמן ההמתנה לרכבת או לטיסה. הרעיון כל כך מצא חן בעיני, פשוט מצטרפים למין 'בית מדרש גלובלי' ענק - ועם התמדה יומית נוכל להיפגש בעוד כשבע שנים ולסיים יחד את הש"ס כולו.

במסגרת תפקידיי השונים אני מתחזק מספר חשבונות ברשתות החברתיות, שם אני משתף ביזמות ובפעילויות חיוביות מרעננות. כשראיתי את הפרויקט החלטתי לשתף אותו עם מסר שהוכן עבור תושבי העיר חדרה תחת הסלוגן "גם בחדרה לומדים דף היומי". לפי הצפי שלי, היו אמורים להיענות להודעה שכזו מספר קטן מאד של מתעניינים. לא ציפיתי לרגע להד עצום כתגובה לפרסום שכזה. למרבה ההפתעה, הפידבק העצום, הרושם הרב וההתעניינות העצומה שהרעיון צבר - הדהימו אותי ממש.
כל כך הופתעתי לגלות כי תוך זמן קצר הצטרפו ליוזמה הזו למעלה מ-250 חברים, החל מתלמידי התיכון שלנו, חברי ועובדי העירייה, מנהלים ובכירים במשק הישראלי ועוד. גם מנשים התקבל מספר רב של פניות.

מה זה הדף היומי

רעיון 'הדף היומי' הוכרז בעיצומה של אסיפת רבנים עולמית שהתקיימה באירופה בשלהי 1923- תרפ"ג על ידי רב צעיר לימים בשם רבי מאיר שפירא זצ"ל שכיהן כראש ישיבת חכמי לובלין, בהתייעצות עם גדולי הדור בשעתו, החפץ חיים וגדולי האדמו"רים החסידיים שכיהנו אז. הרעיון שמאחורי המיזם היה לאגד את כל הציבור היהודי ברחבי העולם סביב סדר לימוד קבוע, כך שגם שני סוחרים יהודיים שנפגשים אי שם ברכבת ימצאו שפה משותפת ביניהם - 'הדף היומי' של אותו יום.

הרעיון התקבל בתפוצות ישראל, והחל מיום ראש השנה תרפ"ד החלו קבוצות מרחבי העולם היהודי כולו בלימוד הדף/ מאז הרעיון צבר תאוצה נרחבת בכל שדרות הציבור היהודי, כך תלמידי חכמים, אברכים ואף בחורי ישיבות צעירים, כמו גם בכל שדרות הציבור, בעלי בתים העסוקים לפרנסתם, מנהלים ואנשי עסקים - קובעים עיתים לתורה בלימוד משותף של הדף היומי. מאז ועד היום נוספו יוזמות רבות וברוכות של קביעות מקבילה בספרי מוסר, הלכה ועוד, כאשר המכנה המשותף הוא לימוד קבוע לכל יום ויום, כך במשך זמן מסוים זוכים כל המשתתפים לסיים ולרכוש עוד ועוד חלקים בתורה.

שבוע החגיגות

השבוע אנו מגיעים לסיום הש"ס במחזור השלושה עשר, וכנהוג מתחילים מיד בלימוד מסכת ברכות כהתחלה של המחזור הארבעה עשר. החגיגות כבר בעיצומן, מאות אלפי יהודים ברחבי העולם מציינים את השמחה הגדולה של הסיום, באירועים חגיגיים ובמעמדים רבי רושם המתקיימים במקומות רבים על פני הגלובוס, חלקם כאמור אף תפסו מקום נרחב בדיווחי התקשורת הכללית, כך עם ישראל כולו נחשף ליוזמה הכבירה של לימוד הדף היומי.

חשבתי לעצמי על משמעות תזמון האירועים הללו מיד בשבוע שבו מסתיימים ימי החנוכה. היוזמה זו, שנעשתה על ידי אדם אחד, שהלך בדרכם הסלולה של החשמונאים בעוז רוח ונחישות, מתוך כוונה טהורה לרומם את כל כלל ישראל - זכתה אף היא להצלחה מסחררת, להאיר לשעה ולדורות, כאשר מאז ועד היום מתווספים עוד ועוד יהודים מכל רחבי העולם כולו ליזמה הברוכה. שיעורים חדשים נפתחים, בכל השפות ובכל הסגנונות, ברמת עומק ועיון שונים המתאימים לכל אחד ואחד. זהו כוחו של יחיד שפועל למען הכלל, ומצליח למעלה מן המשוער ולמעלה מדרך הטבע.

וכך ראיתי בעיני כי גם בדורנו ניתן לבצע יוזמות תועלתיות, ובמעשה קטן אחד אפשר להוביל מהפכות חיוביות עוצמתיות. בימים אלו בהם אנו חוזרים בבת אחת אל ימי החולין, חשבתי להאיר מהמסקנות הללו את חיי היום יום שלנו, בזמן הזה בו השגרה עמוסה בכותרות וספינים מצקלונם של הפוליטיקאים שמאיימים להטביע אותנו בדיווחים כאלו ואחרים, בתוך כל הגלים הללו ניצב לו בגאון אירוע 'סיום הש"ס', אירוע עולמי ייחודי שמאגד ומאחד בתוכו מאות אלפי יהודים מרחבי העולם כולו, שזכו לנצל רגעים יקרים מחייהם מדי יום ביומו במשך שבע וחצי שנים, עד שהגיעו לסיום החגיגי.

זמן VS נצח

ובמבט עם הפנים קדימה - הרי כל תעתועי הבחירות, כל הספינים והספקולציות, לא יחזיקו מעמד יותר מהזמן הקצר בו הם יהיו בתוקף, וברגע אחד הם ייעלמו מהתודעה כלעומת שבאו. לעומת זאת הזמן שנצליח להקדיש לעצמנו ולנפשנו בלימוד הדף היומי יום יום, יהווה עבורנו נכס לכל החיים. בעולם הזה, ובעולם הבא. אז להתראות בעזרת השם בעוד כשבע שנים. רשמו לעצמכם, סיום הש"ס במחזור הארבעה עשר בחודש סיון לקראת חג השבועות תשפ"ז. יחד שבטי ישראל.

הרב בן ציון (בנצי) נורדמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully