וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חושבים שהגשם הזה מטורף? קראו על השיטפון שהכריע מלחמה

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

9.1.2020 / 14:17

עומדים ליד החלון ומתלוננים על הגשם? נצלו את הזמן להיזכר בנח הצדיק, חוני המעגל, דבורה הנביאה, ועוד סיפורי גשמים ושטפונות ידועים לאורך ההיסטוריה היהודית

בית ניזוק במהלך מבול שפקד את חבל אירקוטסקאיה, רוסיה. רויטרס
מבול שפקד את חבל אירקוטסקאיה ברוסיה הכריע את הבית הזה/רויטרס

מבול הגשמים שמציף את ערי ישראל בימים האחרונים והמבול שעוד צפוי לנו - החזירו אותנו אל המקורות והזכירו את סיפורי המבול והגשמים המוכרים בהיסטוריה של ארץ ישראל. בין כאלו שהגיעו לאחר בצורת ובין אחרי תפילה מיוחדת, אלו סיפורי הגשמים המפורסמים במסורת היהודית:

אולי המוכר והידוע מכולם הוא סיפור המבול המקורי. בסיפור שמופיע בספר בראשית מככב נוח, שהיה איש צדיק, והיחיד שניצל ממבול גשמים אדירים שנמשכו 40 יום. הגשמים הציפו את הארץ וגרמו להכחדת האנושות כפי שהכירו אותה עד אז, כשנוח מצא מחבוא בתיבה שבנה, יחד עם משפחתו וזנים רבים של חיות.

הגשמים והשיטפונות הכריעו גם מלחמות. אחת המנהיגות היהודיות המוכרות ביותר הייתה דבורה הנביאה שנלחמה בסיסרא. צבאו של סיסרא ניצב על הר תבור, אבל הצבא הישראלי בהנהגת שר הצבא של דבורה - ברק בן אבינועם - משך את המלחמה אל העמק. סופת רעמים פתאומית החרידה את סוסיו של סיסרא והגשם שהחל לרדת הציף את נחל קישון שהפך את כל עמק יזרעאל בוצי והוציא את מרכבות המלחמה של סיסרא מכלל שימוש. צבאו של ברק בן אבינועם, שלא הורכב מכלי תחבורה, השיג את היתרון ובסופו גם את הניצחון הגדול.

גשם בוא, רד עליי

נראה כי בתקופת השופטים הגשם שיחק תפקיד מרכזי ולכן ביקש גדעון בן יואש שיבוא גשם כסימן לכך שנבחר להושיע את ישראל. את הסימנים העל טבעיים קנה גדעון בעצמו. הוא הניח גיזת צמר בחוץ וביקש שתורטב מטל הלילה בעוד הקרקע סביבה תישאר יבשה - ואכן, כך קרה, אבל לגדעון זה לא הספיק והוא הניח גיזת צמר נוספת בחוץ כשהפעם ביקש שתישאר יבשה והקרקע שמסביבה תורטב. רק לאחר שכך קרה, הסכים גדעון לקחת את התפקיד והושיע את ישראל.

סיפור נוסף המופיע במקורות היהודיים ומתאר גשמים רבים היורדים לאחר שנות בצורת ארוכה הוא סיפורו של אליהו הנביא בהר הכרמל. הבצורת החלה לאחר שאיזבל, מלכת ישראל באותה התקופה, הרגה את נביאי ישראל. במשך שלוש שנים ארוכות הייתה הארץ יבשה לחלוטין ותושביה סובלים מרעב כבד. רק לאחר שאליהו הנביא הוכיח את נביאי הבעל והצליח להגחיך אותם, חזר הגשם והרווה את האדמה והתושבים.

אני לא זז מפה

הבצורת שיחקה תפקיד משמעותי גם בסיפור המוכר והמפורסם של חוני המעגל, תנא מפורסם שחי בתקופת בית המקדש השני. הבצורת שגרמה לרעב הביאה את יהודי הארץ לפנות לחוני ולבקש ממנו להתפלל לאלוקים. חוני חג מעגל ועמד בתוכו ומשם התפלל והבטיח כי לא יצא מן המעגל עד שירדו גשמים. בתחילה ירד גשם חלש, אך חוני המשיך לעמוד במעגל ולהתפלל שירדו גשמים, ואכן, גשם עז החל לרדת. הגשמים החזקים גרמו לנזקים רבים וחוני המשיך לעמוד במעגל ולהתפלל לגשמים עד שירדו גשמי ברכה.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully