וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי לוקח: משיח בן יוסף VS משיח בן דוד? טור לפרשת ויחי

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

11.1.2020 / 10:30

משיח אינו בהכרח בן אדם אחד ספציפי. מדובר בכוח שיכול להתגלות גם דרך אנשים רבים במשך דורות. כך משיח בן יוסף הגיע בדמות התנועה הציונית שמשך שלושה דורות, הניחה את התשתית של המדינה ולאחר השלמת רוב המלאכה יגיע שלב מלכות הנצח השייכת ל"משיח בן דוד"

ברכת הכהנים בכותל 16 באוקטובר 2019. TPS
פרשה של ברכות/TPS

בפרשת השבוע מזמין יעקב אבינו את בניו לקבל ברכה ולהיפרד. ברכות מיוחדות הקדיש יעקב לשני בניו המובחרים יוסף ויהודה ומקבע את היותם המנהיגים של העם המתהווה וקובע את תפקידיהם ההיסטוריים בעם ישראל לדורותיו. יוסף ויהודה מסמלים שני כוחות שפועלים בעולמנו, גם במישור האישי וגם במישור הלאומי: יוסף מייצג את הצד החומרי והגשמי של עם ישראל וארץ ישראל, בעוד יהודה מייצג את הצד הרוחני של עם ישראל.

המסורת העוסקת בביאת המשיח מדברת על שני אנשים או כוחות, שבאים לגאול את העם, כשכל אחד מהם נקרא משיח. שניהם אמורים להביא את עידן המשיח. אחד מהם נקרא "משיח בן דוד" והשני "משיח בן יוסף". המושג "משיח" מתייחס רק למשיח בן דוד משבט יהודה. הוא זה שיגאל את עם ישראל בפועל וימלוך בתקופת ביאת המשיח."משיח בן יוסף", שיהיה משבט אפרים (בנו של יוסף), והוא יופיע לפני הופעת "משיח בן דוד". המשימה המשמעותית ביותר של משיח בן יוסף תישא אופי צבאי כשהוא יכריז מלחמה נגד כוחות הרשע הפוגעים בישראל ובמיוחד דווקא מלחמה באדום (הנצרות) צאצאיו של עשיו.

יוסף מומחה לפיתוח הצד החומרי-פיזי "יוסף הוא המשביר", הוא זה שארגן את משאבי האימפריה המצרית בשנות הרעב הארוכות, הוא קיבל את הסמכויות לנהל את המשק המצרי ולחלק את המזון ולכלכל את העם. יהודה, לעומתו, אחראי על פיתוח הצד הרוחני של עם ישראל: "היתה יהודה לקדשו", ומסביר הרב קוק, שמשיח בן יוסף הוא זה שבונה את ארץ ישראל מהבחינה הגשמית ואילו משיח בן דוד הוא זה שיבנה את עם ישראל ואת העולם כולו מהבחינה הרוחנית.

משיח - אדם או כוח?

ברכת יעקב לבנו יהודה: "יְהוּדָה אַתָּה יוֹדוּךָ אַחֶיךָ, יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ, יִשְׁתַּחֲווּ לְךָ בְּנֵי אָבִיךָ; גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה מִטֶּרֶף בְּנִי עָלִיתָ, כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא מִי יְקִימֶנּוּ; לֹא־יָסוּר שֵׁבֶט מִיהוּדָה וּמְחֹקֵק מִבֵּין רַגְלָיו עַד כִּי־יָבֹא שִׁילֹה וְלוֹ יִקְּהַת עַמִּים; אֹסְרִי לַגֶּפֶן עִירֹה וְלַשֹּׂרֵקָה בְּנִי אֲתֹנוֹ, כִּבֵּס בַּיַּיִן לְבֻשׁוֹ וּבְדַם־עֲנָבִים סוּתֹה; חַכְלִילִי עֵינַיִם מִיָּיִן, וּלְבֶן־שִׁנַּיִם מֵחָלָב;"

ברכת יעקב לבנו יוסף: "בֵּן פֹּרָת יוֹסֵף, בֵּן פֹּרָת עֲלֵי־עָיִן, בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי־שׁוּר; וַיְמָרְרֻהוּ וָרֹבּוּ וַיִּשְׂטְמֻהוּ בַּעֲלֵי חִצִּים; וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ וַיָּפֹזּוּ זְרֹעֵי יָדָיו, מִידֵי אֲבִיר יַעֲקֹב, מִשָּׁם רֹעֶה אֶבֶן יִשְׂרָאֵל; מֵאֵל אָבִיךָ וְיַעְזְרֶךָּ וְאֵת שַׁדַּי וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל, בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת, בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם; בִּרְכֹת אָבִיךָ גָּבְרוּ עַל־בִּרְכֹת הוֹרַי עַד־תַּאֲוַת גִּבְעֹת עוֹלָם, תִּהְיֶיןָ לְרֹאשׁ יוֹסֵף וּלְקָדְקֹד נְזִיר אֶחָיו;" יוסף מכונה "יוסף הצדיק". ניתן להראות שתפקידו של יוסף הוא להביא את השפע הגישמי והחומרי לעולם, ולייצר מציאות טובה יותר.

משיח אינו בהכרח בן אדם אחד ספציפי, אלא מדובר בכוח שיכול להתגלות גם דרך אנשים רבים במשך דורות. כך משיח בן יוסף הגיע בדמות התנועה הציונית שמשך שלושה דורות, הניחה את התשתית של המדינה ולאחר השלמת רוב מלאכת הבניין הגישמי יגיע שלב מלכות הנצח השייכת ל"משיח בן דוד".

דור אחורה מפרשת "ויחי", יצחק מברך את בנו יעקב, הוא כולל שני עניינים מרכזיים: ענין שפע, פריון הארץ ומלכות - "ויתן לך האלהים מטל השמים ומשמני הארץ ורב דגן ותירוש ,יעבדוך עמים וישתחוו לך לאומים הוה גביר לאחיך וישתחוו לך בני אמך". בברכת יעקב לבניו,הוא מפצל את הברכה שקיבל מיצחק אביו בין יהודה ויוסף. ברכת השלטון והמלכות ניתנת ליהודה וברכת השפע ניתנת ליוסף - "וִיבָרְכֶךָּ בִּרְכֹת שָׁמַיִם מֵעָל, בִּרְכֹת תְּהוֹם רֹבֶצֶת תָּחַת, בִּרְכֹת שָׁדַיִם וָרָחַם..".

וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים

הגאולה האמיתית של עם ישראל תתרחש רק כאשר שני המשיחים הללו יתאחדו בעת קיבוץ הגלויות, כדברי הנביא יחזקאל: "דַּבֵּר אֲלֵהֶם כֹּה אָמַר ד' הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת עֵץ יוֹסֵף אֲשֶׁר בְּיַד אֶפְרַיִם וְשִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל חֲבֵרו וְנָתַתִּי אוֹתָם עָלָיו אֶת עֵץ יְהוּדָה וַעֲשִׂיתִם לְעֵץ אֶחָד וְהָיוּ אֶחָד בְּיָדִי.. כֹּה אָמַר ד' אלקים הִנֵּה אֲנִי לֹקֵחַ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִבֵּין הַגּוֹיִם אֲשֶׁר הָלְכוּ שָׁם וְקִבַּצְתִּי אֹתָם מִסָּבִיב וְהֵבֵאתִי אוֹתָם אֶל אַדְמָתָם: וְעָשִׂיתִי אֹתָם לְגוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ בְּהָרֵי יִשְׂרָאֵל וּמֶלֶךְ אֶחָד יִהְיֶה לְכֻלָּם לְמֶלֶךְ וְלֹא יהיה עוֹד לִשְׁנֵי גוֹיִם וְלֹא יֵחָצוּ עוֹד לִשְׁתֵּי מַמְלָכוֹת עוֹד" (שם לז יט-כב).

מעניין לקרוא את הספדו של הרב קוק על בנימין זאב הרצל מייסד הציונות כתנועה לאומית, שסימלה עבורו את משיח בן יוסף האחראי על הבניין הגישמי של תהליך התקומה: "כידוע הקב"ה יצר את האדם משני חלקים, האחד גשמי - הגוף, והשני רוחני - הנשמה. כדי שהנשמה תוכל לפעול ולהופיע בעולם הגשמי שלנו היא זקוקה לגוף בריא וחזק כדי להתגלות בו. אם הגוף חלש וחולה האדם לא יוכל להתעסק בפיתוח אישיותו הרוחנית ולא יוכל להוות כלי להופעת הנשמה. וכמובן שהדבר נכון גם לצד השני. הגוף לא יכול לחיות חיים רוחניים בריאים בלי הנשמה. לסיכום, יש צורך בשלמות של שני הצדדים לצורך חיים שלמים שימלאו את יעודם...".

לא מכבר חגגנו שבעים שנה להקמת מדינת ישראל וכמאה וחמישים שנים מאז שהחלה הציונות במשימתה להקים את הישות המדינית ולהכשיר את הקרקע לקיבוץ הגלויות הגדול שידעה ההיסטוריה האנושית אי פעם. אם היינו מצליחים להחיות למספר ימים את הרצל וחבריו אבות הציונות, המסמלים את "משיח בן יוסף" הם לא היו מאמינים למראה עינייהם. מדינת ישראל הפכה לגן עדן עלי אדמות. תשעה מליון אזרחים שחיים בביטחון וברווחה כלכלית, התל"ג לנפש (42,000$) עבר את זה של אימפריות כמו צרפת ויפן, רפואה ברמה הגבוהה בעולם, אקדמיה לתפארת, תעשייה ומייזמים טכנולוגיים המקדימים את העולם בחדשנות. ישראל מפתחת טכנולוגיה שהופכת את העולם למקום יותר בטוח,יותר שבע, מלומד יותר ודיגיטלי יותר. מדינת הרווחה היהודית צפויה להכפיל את אוכלוסיתה עד 2050 בעוד אוכלוסיות של מדינות כמו יפן וגרמניה מצטמקות ב 300 אלף וב 200 אלף נפש בהתאמה בכל שנה מזה 40 שנה. אין ספק כי ניתן לסמן V ענק של ניצחון על תפקידו של "משיח בן יוסף", ועכשיו הגיע הזמן להופעתו של "משיח בן דוד" שיבנה על בסיס הגשמיות את הקומה השנייה הרוחנית, במטרה להפוך את ישראל לאור לגויים מבחינה רוחנית וערכית כאומה מיוחדת שיודעת את ד' בכל דרכיה - "ממלכת כהנים וגוי קדוש".

כשיבשיל הזמן תתקיים נבואת הנביא ישעיה: "וְהָיָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית ד' בְּרֹאשׁ הֶהָרִים וְנִשָּׂא מִגְּבָעוֹת וְנָהֲרוּ אֵלָיו כָּל הַגּוֹיִם: וְהָלְכוּ עַמִּים רַבִּים וְאָמְרוּ לְכוּ וְנַעֲלֶה אֶל הַר ד' אֶל בֵּית אֱלֹהֵי יַעֲקֹב וְיֹרֵנוּ מִדְּרָכָיו וְנֵלְכָה בְּאֹרְחֹתָיו כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תוֹרָה וּדְבַר ד' מִירוּשָׁלִָם" (ישעיה ב).

יעקב אבינו, מגלה לבניו את תפקידם: יוסף אחראי על בניין הארץ והוא יכין את התשתית להופעתו של "משיח בן דוד" צאצאו של יהודה, כדי להיות המלך העתידי והנצחי: "לא יסור שבט מיהודה...", ברכה זו אינה מבטיחה שלא תסור מלכות מישראל, אלא מבטאת את מקומו של יהודה כמנהיג האמיתי.

שבת שלום גשומה ובטוחה מרמות השבים,
ערן רולס

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully