וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהוציאו את רבי עקיבא להורג הוא רק רצה לקרוא שמע ישראל

פרופ׳ צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

10.1.2020 / 10:00

מסופר שבשעה שהוציאו את רבי עקיבא להורג ועינו אותו במסרקות של ברזל, התכוון להגיד קריאת שמע. שאלו אותו התלמידים שלוף רבנו, גם בשעת ייסורים אתה קורא קריאת שמע? ענה להם רבי עקיבא: כל ימי שאלתי את עצמי מתי אוכל לקיים את "ואהבת את ה אלוקיך בכלל לבבך ובכל נפשך"

איפה מתחילה התורה? כל אחד יודע - בבריאת העולם. אך זו תשובה נכונה חלקית; התורה שאנחנו מכירים מבית הכנסת, ספר בראשית, אכן נפתח בבריאת העולם. אבל אנחנו עכשיו במקום אחר לגמרי - התלמוד. התורה של בית הכנסת הייתה מתוכננת להיות אוניברסלית, כזו שפותחת בבריאת העולם. למרבה האירוניה היא הוצעה בתחילה לכל הגויים, אלא שאף אחד לא רצה לקבלה.

התלמוד לעומת זאת הוא התורה של העם היהודי בלבד. אז איך פותחים את התורה הכי יהודית, את התלמוד? בתיאור גדלו ותפארתו של הבורא יתברך? אם חשבתם כך החמצתם את כל העניין של מה זה יהודי. יהודי הוא מאמין. ועיקר האמונה של יהודי טמון בשש מילים: שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד. זו הסיסמא שפותחת את השער ליהדות.

וזו בדיוק הסיבה מדוע מסכת ברכות, השער לתלמוד, פותחת בהלכות הקשורות לקריאת שמע ישראל והפסוקים הצמודים אליה. אומר הרמב"ם שמצוות קריאת שמע פעמיים ביום , בתפילות שחרית וערבית, היא המצווה היחידה שמחויב בה כל אדם בכל יום- לכן נבחרה לפתוח את התלמוד.

זה גם המקום להאיר את עינינו בעניין הבא: ידועה ומוכרת היא אמירת שמע ישראל גם כשיהודי הולך לעולמו. סיפורו המרטיט של רבי עקיבא, אחד מעשרה חכמים שהוציאה מלכות רומי להורג, הידועים גם בשם עשרת הרוגי מלכות, מובא בהמשך מסכת ברכות. בתוך הסיפור הזו מקופלת כל המשמעות העמוקה של אמירת שמע ישראל, הפותחת את המסכת שלנו.

מסופר שבשעה שהוציאו את רבי עקיבא להורג, ועינו אותו במסרקות של ברזל, התכוון להגיד קריאת שמע. שאלו אותו התלמידים שלו - רבנו, גם בשעת ייסורים אתה קורא קריאת שמע? ענה להם רבי עקיבא: כל ימי שאלתי את עצמי מתי אוכל לקיים את הפסוק מתוך קריאת שמע : "ואהבת את ה אלוהיך בכל לבבך ובכל נפשך" שמשמעו לאהוב את ה' גם בזמן מסירת הנפש! והינה זכיתי לרגע הזה כעת ! תוך כדי העינויים החזיר נשמתו לבוראו כשאמר את המילה "אחד" המסיימת את שמע ישראל - שמע ישראל ה אלוהינו ה אחד.

אם אתה יהודי, הסיסמא שלך היא שמע ישראל!

פרופ׳ צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully