וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עידן חדש ביחסי התקשורת והחרדים?

דני אבן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

15.1.2020 / 15:30

גם אתם מכירים את החרדים רק מהטלוויזיה? אולי תשמחו להכיר אותם אישית. את סוד הכלכלה החרדית איש עד היום לא הצליח לפצח, את תרבות הפנאי ואת הלך הרוח. איך מגשרים על הפער? מטיילים ביחד

חרדים וחילונים בסיור בבני ברק. יהודה אייזיקוביץ, באדיבות המצולמים
אחים אנחנו/באדיבות המצולמים, יהודה אייזיקוביץ

אל טרנד סיורי האוכל בבני ברק הצטרף טרנד חדש - סיורי עומק שעורכים בעיקר אנשי תקשורת וחוקרי המגזר, במטרה ללמוד ולהבין את הרציונל של אורח החיים החרדי. להיתקל היום באיש תקשורת מפורסם מהלך ברחוב הראשי בבני ברק בחברת מדריך חרדי - זה כבר לגמרי לא דבר נדיר. סיורי VIP שנערכים לאנשי תקשורת או לדמויות בעלות השפעה "כדי לראות את העולם דרך העיניים החרדיות" הם תופעה שתופסת תאוצה. היא מתבצעת לעיתים כיוזמה פרטית של יחידים או על ידי ארגונים שפועלים להבנה בין המגזרים. אחד הארגונים הבולטים בתחום הוא "CIC - מרכז מידע חרדי" שהחל את פעילותו כבר בשנת 2012. "באותם ימים זרח בשמי הפוליטיקה הישראלית יאיר לפיד שעסק בקמפיין שלו בעיקר במלחמה במגזר החרדי. בדיעבד האובססיה שלו עוררה סקרנות רבה ונוצר ביקוש לסיורי היכרות עם המגזר החרדי", מספר יהודה אייזיקוביץ שעומד בראש הארגון. "הבקשה הראשונה שהגיעה אלינו לערוך סיור, הייתה דווקא מדיפלומטים מהאיחוד האירופי, הסיור הזה לימד אותנו כמה השפעה יש למפגש בלתי אמצעי עם המגזר החרדי וכמה הוא יעיל לניפוץ דעות קדומות וסטראוטיפים."

הבעיה מתחילה בתקשורת

בעקבות הסיור הזה קם הארגון שהספיק מאז לערוך סיורים למאות אנשים מהארץ ומחו"ל, קבוצות של אנשי עסקים, גימלאים וקבוצות אחרות. מהמשובים שקיבלו ממשתפי הסיורים הם למדו שבעיית התדמית החרדית מתחילה באופן השלילי שהתקשורת מסקרת ומציגה את החרדים. "צרכן תקשורת שנחשף שוב ושוב לחרדים בהקשרים שליליים, ירצה או לא, בסופו של דבר תתגבש אצלו דעה שלילית על המגזר החרדי" טוען אייזיקוביץ. המסקנה הזו הובילה אותו לפעול מול התקשורת הישראלית כדי לאזן את הסיקור של המגזר החרדי. "בניגוד לעבר יש היום הרבה יותר נכונות להביא מרואיינים וסיפורים מעניינים מהמגזר החרדי, הבעיה של התקשורת היא הנגישות - הם לא מכירים מומחים חרדים בתחומים בהם עוסקת התקשורת ולא יודעים כיצד להגיע אליהם."

את הבעיה הזו פתר יהודה באמצעות הקמת מאגר אינטרנטי בו מוצגים עשרות מומחים ומומחיות חרדים במגוון נושאים בהם עוסקת התקשורת, כולל כל הפרטים שצריכים לעניין איש תקשורת כשבא לחפש מרואיין. במקביל ערך יהודה סבב פגישות עם עורכים וכתבים בכל המדיות הקיימות והכיר להם את האתר ואת נכונותו האישית לסייע להם באיתור מרואיינים. הפעילות הזו נושאת פרי וקצב הופעות חרדים בתקשורת הכללית הולך וגדל מחודש לחודש.

במקביל ממשיך הארגון בהבאת קבוצות לסיורי עומק להכרות עם המגזר החרדי "מי שמחפש סיורים אנתרופולוגיים - אנחנו לא הכתובת, מי שבאמת רוצה להכיר ולהבין את אורח החיים החרדי אנחנו נבנה לו סיור שמותאם לו אישית" השבוע היו אלו עורכים וכתבים מעיתון הארץ שבאו לסיור כזה, התחנה הראשונה היה בבית החולים מעייני הישועה, בית חולים שיסודו כמיזם חברתי חרדי שנבנה כולו מתרומות הציבור, את הקבוצה קיבלה ציפי בורשטיין שמנהלת את מחלקת הפסיכיאטריה ומהווה ניגוד מוחלט לכל מה שיכולתם לחשוב על האישה החרדית.

ממה החרדים מתפרנסים?

סוד הכלכלה החרדית שאיש עד היום לא הצליח לפצח הוא נושא מרתק, איך מצליחים לפרנס, לחתן ולקנות דירות במשפחת החרדית המורחבת? באולם האירועים "ווגשל" הוותיק בבני ברק שמחתן את הזוגות הבני ברקים כבר 72 שנה, ערכה ניצה קציר לשעבר בכירה בבנק ישראל והיום משנה ליו"ר מכון החרדי למחקרי מדיניות הרצאה מרתקת והסירה את הלוט מעל אחד הסודות הכמוסים של המגזר החרדי. בהמשך נכנסו משתתפי הסיור לבית הרב שטיינמן המנוח שהיה מנהיג הזרם הליטאי כדי להבין כיצד נבחרים גדולי ישראל לתפקידם ומדוע הציבור החרדי בוחר לציית להם.

חיים ולדר שנחשב לסופר פורה במגזר החרדי, הסביר לאנשי "הארץ" את מקומו של הספר בעולמם של ילדים שאינם חשופים לסמארטפון או למחשב, למה מחנכים הספרים וכיצד ניתן להעביר מסרים על מוגנות מבלי להיחשף למידע מיותר ומזיק.

כדי להקיף את כל היבטי שגרת החיים החרדית ולהציג את הכלכלה החרדית הצומחת, הסיורים כוללים ביקור ב'מרכז אחים ליזמות ועסקים' ששוכן במרכז העיר בני ברק ומשקיף מקומה תשיעית על כל הנעשה ברחוב רבי עקיבא הסואן ובעיר כולה. ב'מרכז אחים' פוגשים המבקרים את אהרון גפני מנכ"ל המתחם שמציג את הפן העסקי והכלכלי של העיר החרדית. גם אנשי העסקים הצעירים הפועלים בתוך מתחם 'מרכז אחים', מספקים הצצה נוספת לעולם העסקים והיזמות החרדי שמתאפיין בחדשנות וביצירתיות פורצת גבולות. "הקירבה הגיאוגרפית של בני ברק למרכז הארץ, מבליטה עוד יותר את המרחק שלה מהמודעות וההיכרות של ישראלים רבים ובפרט בקרב אנשי התקשורת" מסכם אייזיקוביץ. "העבודה שלנו היא לגרום להם לחצות את צומת ז'בוטינסקי-רבי עקיבא ולהיכנס לעיר. מכאן והלאה אין לי ספק שההיכרות משנה את הדעות הקדומות."

דני אבן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully