וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היהודים שעשו לנו את אוסקר

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.1.2020 / 8:50

זה לא סוד שהיהודים מביאים ייצוג מספרי ואיכותי שקשה להתעלם ממנו בהוליווד, אבל בגלל שכולנו צריכים אישורים כל הזמן - הנה מספר שמות יהודיים חמים שזכו באוסקר ועשו לנו את השנה

חואקין פיניקס. GettyImages
הג׳וקר נואם באוסקר/GettyImages

רשימת המועמדים לפרס האוסקר היוקרתי שפורסמה אמש, נותנת לנו, היהודים, סיבה לחייך. זה לא סוד שהוליווד מלאה ביהודים, אבל בכל פעם שאנו מגלים עוד שחקן, זמר, מפיק, תסריטאי או במאי ששייכים לעם היהודי, אנחנו מתמלאים בגאוות יחידה, כמעט כאילו אנחנו שיחקנו, יצרנו או שרנו.

עם שתי מועמדויות לאוסקר ותפקיד של גיבורת על, סקארלט ג'והנסון שומרת על מעמדה כאחת מהכוכבות הגדולות בהוליווד. היא בת לאב נוצרי ואם יהודיה, מגדירה עצמה כיהודיה ואף חוגגת את החגים היהודים, למשל חנוכה. בראיון שנתנה בשנת 2017 סיפרה כי נודע לה שחלק ממשפחתה נספה בגטו וורשה.

איזה ג'וקר

טקס האוסקר עמד בסימן 'הג'וקר', שבינתיים זכה במספר המועמדויות הגבוה ביותר ואף בפרס אריה הזהב בפסטיבל טורונטו. כוכב הסרט הוא השחקן חואקין פיניקס, שגם הוא, תאמינו או לא, יהודי. פיניקס נולד לאם יהודיה שגדלה במשפחה אורתודוכסית. בראיון שפורסם כאן בוואלה לפני כשנה וחצי צוטט פיניקס אומר "החלום שלי מאז ומעולם היה לטייל בישראל עם אמא שלי, אבל זה עדיין לא יצא לפועל". מבחינתנו אתם לגמרי מוזמנים!

קוונטין טרנטינו בטקס גלובוס הזהב 2020. GettyImages
קוונטין טרנטינו בטקס/GettyImages

היו זמנים

אמנם לא יהודי בעצמו, אבל בשבילנו הוא בהחלט חלק מגאוות היחידה, לאחר שזכה בגלובוס הזהב ומסר את אהבתו לאשתו, דניאלה פיק, בשפה העברית, אנחנו מחזיקים אצבעות לקוונטין טרנטינו שמועמד עם סרטו 'היו זמנים בהוליווד' ולקוות שיזכה כדי שיתן עוד נאום בעברית על בימת פרסי הקולנוע החשובה בעולם.

מאחורי הקלעים

אנחנו, הצופים, רגילים להתמקד בשחקנים, אבל באוסקר מקבלים כבוד גם האנשים שמאחורי המצלמה, כשאחד מהם הוא טוד פיליפס, שכתב, הפיק וביים את הסרט ג'וקר. הסרט, בו משחק חואקין פיניקס (גם הוא יהודי כאמור), הוא הסרט עם מספר המועמדויות הרב ביותר השנה.

נראה שבגזרת הכתיבה והבימוי יש לנו יותר ממועמד יהודי אחד. גם סם מנדס, שכתב בשותפות, הפיק וביים את הסרט '1917' הוא יהודי. אמו, ואלרי הלן היא סופרת בריטית יהודיה ואנחנו נתלבט לאיזה במאי להחזיק אצבעות.

אלזה ואנה חוגגות סילבסטר. וואלה! כיף
אחיות כלבבנו/וואלה! כיף

גם בדיסני

במעבר חד מגזרת הבימוי והכתיבה לגזרת המוסיקה, נראה שגם שם יש ייצוג יהודי מכובד ומרגש. השיר "Into the Unknown" של דיסני מתוך הסרט 'אלזה 2' הוא אחד המועמדים המובילים לזכיה בקטגוריית השיר המקורי. את השיר, שזכה בעונת הפרסים הזו כבר בגלובוס הזהב, שרה הזמרת האמריקאית היהודיה אידינה מנדל. מקור לגאווה!

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully