וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה הקשר בין קנאביס רפואי לפסיכותרפיה ולרמב"ם?

איתמר מור בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.1.2020 / 13:40

ידעתם? ההשפעה של קנאביס נובעת מחומרי קישור בצמח הקנאביס המתחברים לקולטנים שעל פני תאי העצב או תאי מערכת החיסון, וכך משרים את פעולת הבקרה על תפקוד המוח, מערכת העצבים ומערכת החיסון. הרמב"ם ידע את זה לפני למעלה מ800 שנה

הרב פוגל כנס הרמב"ם. עמותת זהות,
הרב חייפ פוגל/עמותת זהות

היום אחר הצהריים יפתח במלון קיבוץ הגושרים שבצפון הכנס ה-11 לשימור מורשת הרמב"ם. הכנס שיימשך לאורך כל סוף השבוע, הוא שיתוף פעולה של מספר גופים ובהם האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, מרכז מורשת הרמב"ם, עמותת אורות הגליל ועיריית קריית שמונה. השנה עוסק הכנס בנקודת מבטו של הרמב"ם בתחומים שיש להם קשר לנושאים העומדים במרכז סדר יומה של החברה הישראלית, בהם השימוש ההולך ומתרחב בישראל ובעולם בקנאביס במצבים רפואיים מגוונים, סוגיות פסיכותרפיסטיות, שאלות של מעמד לאומי ואזרחי של מי שנישאו בנישואין אזרחיים, הקשר שבין רפואה והלכה ועוד.

את המושב הראשון בכנס תפתח הרצאתו של פרופ' ראובן אור, ראש המחלקה להשתלת מח עצם במרכז הרפואי "הדסה" ומנהל מעבדת המחקר לאימונותרפיה ואימונוביולוגיה של הסרטן. פרופ' אור עוסק בשנים האחרונות בחקר השפעותיו החיובית של צמח הקנאביס בקשר שבין גוף ונפש. השפעה זו נובעת מחומרי קישור מצויים בצמח הקנאביס המתחברים לקולטנים שעל פני תאי העצב או תאי מערכת החיסון וכך משרים את פעולת הבקרה על תפקוד המוח, מערכת העצבים ומערכת החיסון. לדעתו של פרופ' אור הנוכחות הבולטת של הקולטנים לקנאבינואידים במוח מחזקת את ההבנה של הקשר בין גוף ונפש ומתאימה למסקנת הרמב"ם "שיש לנפש בריאות וחולי כמו שיש לגוף והמרפא את הנפש ורוצה לטהר את המידות צריך שידע את הנפש בכל היקפה וחלקיה ומה גורם למחלתה ומהו המבריאה" (שמונה פרקים, פ"א, פ"ג).

בין גוף לנפש

במהלך ימי הכנס יישאו דברים גם הסופר ד"ר יחיאל הררי, פרופ' שמואל קוטק מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, הרב יעקב שפירא ראש ישיבת 'מרכז הרב', ד"ר בת שבע הרשקוביץ, ד"ר ראובן מאמו, פרופ' יצחק כהן, הרב ד"ר תמיר גרנות, פרופ' מאיר בר-אילן, הרב ד"ר אליהו אביעד ועוד. בין הנושאים שיועלו במושבים השונים: הקשרים בין תורת הנפש ותורת הבריאות הפיסית במנת הרמב"ם וברפואה המודרנית; תקפם של נישואין אזרחיים במדינת ישראל במקרה של גירושין המתנהלים בבית הדין הרבני בנושאים של חלוקת רכוש ומזונות, הקשר בין רפואה והלכה במשנת הרמב"ם לאור ההתקדמות הטכנולוגית המאפשרת הדמיות, טיפולי פוריות והארכת תוחלת החיים ועוד. הכנס יכלול גם חמישה סיורים באזור אצבע הגליל, העיר קריית שמונה והקיבוצים וכן בכפרים הדרוזיים הסמוכים לחרמון.

בקיא בחכמת הרפואה

הרב איתיאל בר לוי, ראש האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך, חושב כי ייחודו של הרמב"ם כדמות הממשיכה להשפיע יותר מ-800 שנה לאחר פטירתו, נעוצה בבקיאותו בחכמת התורה, ובד בבד בכך שלא ויתר על שאיפותיו המדעיות. "הרמב"ם סיפר לאביו את רצונו להיות תלמיד חכם וגם להיות בקיא בחכמת הרפואה והוא גם דאג בכל הכוח ששאיפותיו אלו יוגשמו על ידי החלטה ועמל רב".

בר לוי כנס הרמב"ם. עמותת זהות,
הרב איתיאל/עמותת זהות

תורת הרמב"ם באוניברסיטאות

הרב חיים פוגל, יו"ר מרכז מורשת הרמב"ם אומר לקראת הכנס כי "מדהים לראות את הרבבות מהארץ ומהעולם המוצאים חיבור למשנתו של הרמב"ם; דמות שכללה בתוכה כל תחום אפשרי מתורה ופילוסופיה ועד מדע ורפואה. ההרמוניה הזאת השוזרת מסורת עם קדמה רלוונטית במיוחד לנו החיים בדור הזה. זו ההזדמנות שלנו להודות גם לרב ימין לוי, נשיא מרכז מורשת הרמב"ם העולמי שהגיע לכנס מניו יורק ופעילותו מסמלת את החיבור שבין משנת הרמב"ם לקהילות בכל רחבי העולם".

רועי צדוק, יו"ר עמותת "זהות" מיוזמי הכנס אמר: "מדהים לראות כיצד המחקרים המעודכנים ביותר בתחום הרפואה והנפש מתכתבים עם תפיסתו ומסקנותיו של הרמב"ם שנכתבו לפני כמעט 1000 שנה. לא פלא שתורתו של הרמב"ם חוזרת ונלמדת בחוגים שונים בארץ ובעולם; מבתי המדרש ועד לאוניברסיטאות הגדולות ביותר".

רועי כנס הרמב"ם. עמותת זהות,
רועי צדוק/עמותת זהות
איתמר מור בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully