וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפרוטוקולים נפתחים: מתברר שהיהודים באמת שולטים בעולם

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.1.2020 / 14:13

כמעט 72 שנים חלפו מאז הקמנו לנו מדינה והעמדנו בראשנו ראש ממשלה יהודי. עושה רושם שהצלחנו לא רע, כי עוד ועוד מדינות ראו כי טוב ובחרו להעמיד בראשן דווקא ראש ממשלה יהודי. הנה רשימה מפתיעה

בנג'מין ד'יזראלי ראש ממשלת בריטניה במאה ה-19. ויקיפדיה (נחלת הכלל), אתר רשמי
אבותיי כתבו את התנ"ך, ד'יזראלי/אתר רשמי, ויקיפדיה (נחלת הכלל)

כמעט 72 שנים חלפו מאז הקמנו לנו מדינה והעמדנו בראשנו ראש ממשלה יהודי, 72 שנה של בן גוריון וביבי, של גולדה, בגין, רבין ועוד. עושה רושם שהצלחנו, כי עוד ועוד מדינות ראו כי טוב ובחרו להעמיד בראשן דווקא ראש ממשלה יהודי.

בעצם, הראשונים עוד היו לפנינו. האנגלים עלו על טריק ראש הממשלה היהודי כבר לפני 150 שנה ומינו את בנימין ד'יזראלי לעמוד בראשות הפרלמנט בלונדון. ד'יזראלי אמנם הוטבל לנצרות בתור ילד, אבל לא חדל להביע את אהדתו לעם היהודי במשפטים חדים שעקצו אנטישמיים כמו משפט שאמר ליריבו הפוליטי המושבע: "בזמן שאבותיך גידלו חזירים, אבותיי כתבו את התנ"ך."

לא אחד ולא שניים

חוצים את התעלה ומגיעים לצרפת, המדינה שחוץ מישראל בחרה הכי הרבה ראשי ממשלה יהודיים. שישה (!) ראשי ממשלה ממוצא יהודי כיהנו בצרפת במאה שנים האחרונות, כשהראשון - ליאון בלום - הגיע לכס השלטון לאחר שהושפע ממשפט דרייפוס, והאחרון היה ניקולא סרקוזי שהוא אמנם קתולי, אבל גדל בבית סבו, אבי אמו, היהודי. ביניהם כיהנו גם רנה מאייר, פייר מישל פרנס, מישל דברה ולורן פביוס היהודיים.

אירופה בכלל משופעת במנהיגים יהודיים. גם אוסטריה, צ'כיה ורומניה בחרו במנהיגים יהודיים כמו פטרה רומאן ראש ממשלת רומניה בשנים 1989-1991, ברונו קרייסקי קנצלר אוסטריה בשנות השבעים ויאן פישר ראש ממשלת צ'כיה בעשור הראשון של שנות ה-2000.

שר החוץ של צרפת לורן פביוס, פריז, 24 ביוני 2015. רויטרס
פביוס/רויטרס

מבט אל מעבר לאוקיינוסים מגלה גם מדינות אקזוטיות ומעניינות בהן כיהנו יהודים בתפקידים בכירים. קחו למשל את סינגפור. כן כן, המדינה האסייתית הרחוקה הייתה בעבר בחסות בריטית ובראשה עמד דיוויד שאול משעל. אחרי שעלה לשלטון בחר שלא לבלבל את אזרחי המדינה שלו עם שם יהודי מסובך ושינה את שמו לשם הקליט והאוניברסלי יותר - דיוויד מרשל.

בערך יממה באוויר, זה הזמן שדרוש כדי להגיע לאחת המדינות היותר רחוקות מישראל - ניו זילנד. למרות המרחק, הקהילה היהודית במקום הצליחה גם היא להעמיד מנהיגים בעלי שיעור קומה. הראשון היה פרנסיס ווגל, שהיה גם סופר מדע בדיוני, הספר שכתב וחזה שנשים בשנות ה-2000 יחזיקו בעמדות מפתח, נחל כישלון. האחרון שבין ראשי הממשלה במדינה הרחוקה היה ג'ון פיליפ קיי שעזב את התפקיד לפני ארבע שנים בלבד.

גם כיום יושבים מנהיגים יהודיים על כס השלטון. ראש ממשלת בלגיה, סופי וילמס, נבחרה בשנה האחרונה לתפקיד. חלקים ממשפחתה של ווימס נהרגו בשואה ומקורביה סיפרו כי הזהות היהודית שלה הופכת לחשובה עבורה יותר ויותר. השני התחיל דווקא כשחקן מוכר וקפץ קפיצת ראש אל מימיה העמוקים של הפוליטיקה, ישירות אל תפקיד הנשיא. ולדמיר זלנסקי, נשיא אוקראינה, לא מסתיר את חיבתו לעם היהודי ואף קרא לבני ארצו בנאומו להידמות ליהודים בארץ בהגנה על המולדת.

סופי וילמס. GettyImages
סופי/GettyImages
אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully