וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה באמת צודקת: מאלוקים שסינדל את אברהם ועד להארי ומייגן

פרופסור צחי גרוסמן, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

16.1.2020 / 19:26

איך כל כך הרבה פעמים האישה היהודית מסוגלת לראות את התמונה הרחבה ולנתח אותה בקור רוח, מול הגבר האימפולסיבי שרוצה פתרון מיידי כאן ועכשיו. מברוריה שבתנ"ך ועד מייגן מרקל

מייגן מרקל הנסיך הארי. GettyImages
נפרדים מבית המלוכה/GettyImages

מי לא מזדהה בימים האחרונים עם מייגן מרקל, אשתו האמריקאית של הנסיך הבריטי הארי? מה לעשות, השהייה בחיקו החונק של בית המלוכה הביאה אותה לקצה היכולת, עד שאמרה להארי: "דרלינג, עד כאן". והארי, כמו כל בעל טוב, השמיע את המילים המוכרות כל כך משירו של רועי לביא (או ג'ון סוויסה, אם בא לכם דווקא כך): "את צודקת", ומכאן יצאו שניהם לדרך חדשה, כשמייגן כבר חתומה על חוזה חדש עם אולפני דיסני.

לא פעם מאשימים את התורה שהיא שוביניסטית, שנכתבה על ידי גברים ולמען הגברים. אבל אם כבר מדברים על מוקד הכוח האמיתי, נזכיר שאברהם אבינו כבר אמר לשרה 'את צודקת', כשתבעה ממנו מפורשות לגרש את הגר. לא זו בלבד אלא שהקדוש ברוך הוא סינדל את אברהם באמרו מפורשות: "כל אשר תאמר אליך שרה שמע בקולה"

גם בתלמוד - הגברי לכאורה - בדף היומי של אתמול נתקלנו בסיפור המופלא של ברוריה, אשתו של רבי מאיר. זו ברוריה, ביתו של רבי חנינא בן תרדיון, שחכמינו מביאים כמופת לתלמוד תורה. מעשה ברבי מאיר שהיה בשכנותו כופר שגרם לו צער רב. ביקש רבי מאיר רחמים על סבלו שלו, ושימות אותו כופר. כאן נכנסת ברוריה לתמונה והופכת הכול: בעלי היקר, במקום להתפלל על כך שאותו כופר ימות, תבקש רחמים עליו ולא על עצמך - תתפלל עליו שיתקרב לאלוקים. ואכן כך היה: בעקבות דבריה התפלל עליו רבי מאיר לטובה, והכופר גילה את אור היהדות.

מה ראינו כאן? שוב האישה היהודית מסוגלת לראות את התמונה הרחבה ולנתח אותה בקור רוח, מול הגבר האימפולסיבי שרוצה פתרון מיידי טוב פחות, כאן ועכשיו.

ומי צודק? כמובן, את צודקת!

פרופסור צחי גרוסמן, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully