וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפייסבוק ועד הוליווד - לא תצליחו לדמיין את העולם בלי המוח היהודי

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

19.1.2020 / 14:30

חיים שכאלה: פעם היינו מצטלמים ולא מעלים לפייסבוק. זוכרים את הימים? התיאוריה המרקסיסטית, תורת היחסות, הלייקים ואין סוף סרטים - אי אפשר להתעלם מהשינוי שהכניסו לחיינו ההמצאות היהודיות. הנה רשימה קצרה ומרשימה

בוני וקלייד. GettyImages
בוני וקלייד/GettyImages

התיאוריה המרקסיסטית, תורת היחסות וה'לייק' - אי אפשר להתעלם מהשינוי שהכניסו המושגים האלה לחיינו, כל אחד במקומו ובתחומו - כולם נולדו על ידי יהודים. וכמו שאי אפשר להתעלם מהם, אי אפשר גם לרכז את כולם, שכן הראש היהודי ממציא עוד ועוד רעיונות ופטנטים ולהכניס את כולם לרשימה אחת זו משימה בלתי אפשרית, אז בחרנו כמה משמעותיים, רק בשביל שתוכלו גם אתם להרגיש קצת גאוות יחידה.

אלברט איינשטיין. מה כבר אפשר להגיד על האיש שעל פי ויקיפדיה שמו הוא מילה נרדפת לגאונות? נראה שהכל נאמר על המדען היהודי, ממציא תורת היחסות הכללית, שכמעט הפך לנשיא הראשון של מדינת ישראל. איינשטיין נולד בגרמניה ובתיכון הצטיין בלימודי פיסיקה ומתמטיקה. תורת היחסות שלו נחשבת לאחת מהתורות המוצלחות בתולדות הפיסיקה ויש לה לא מעט השלכות מעשיות על חיינו, כמו חישוב מהירות של מטוסים או תכנון הפעלת מערכות GPS.

האחים אייכלבאום נולדו בפולין, היגרו לקנדה ומשם לאוהיו, והם חלק מהסיבה לכך שאנו כל כך אוהבים לצאת לקולנוע ולראות סרטים. את האחים הללו אנחנו מכירים בשם המוכר יותר שלהם: האחים וורנר. השפעתם של היהודים בהוליווד הייתה עצומה, בייחוד בשל האפליה שהייתה כלפי יהודים בתעשיות אחרות. האחים וורנר, יחד עם סמואל גולדווין מאולפני פרמנאונט ו-MGM ויחד עם לואיס מאייר ממציא 'שיטת הכוכבים' ולא מעט יהודים נוספים, הפכו את הוליווד לעיר הסרטים הכה מוכרת והכמעט כל יכולה.

ויליאם שטנר קפטן קירק מסע בין כוכבים. Nostalgia Factory
קפטן קירק/Nostalgia Factory

אל תגעו לי בסמארטפון

מי מאיתנו יכול לדמיין את חייו בלי מכשיר הטלפון הסלולרי שלו? בתחילת העשור השני של שנות ה-2000 ניתן כמעט בוודאות להגיד שהתשובה היא 'אף אחד'. את התודה על אמצעי התקשורת הכה זמין ונוח אנחנו חייבים ליהודי בשם מרטין קופר. קופר, שנולד וגדל בארצות הברית, שאב את הרעיון לטלפון שכזה מ'קפטן קירק', דמות מהסרט 'מסע בין כוכבים', ובשנת 1973 הגיש בקשה לפטנט על ההמצאה שלו. כדי לוודא שהמכשיר עובד, הוא ביצע שיחת טלפון באמצע ניו יורק לעיניהם המשתאות של העוברים ושבים, כשמעבר לקו היה נשיא החברה המתחרה שעבד על פטנט דומה.

קרל מרקס אמנם נולד למשפחה מתנצרת, אך שורשיהם של הוריו נטועים במשפחות רבנים מפורסמות וחשובות במדינות אירופה. את השפעתו של מרקס על העולם קשה לתאר במספר מילים, כשמדינות שלמות בחרו להתנהל על פי התורה שהגה, מיליוני אנשים רואים בתיאוריה שלו את מבשרת הגאולה של האנושות ובמקביל מיליונים נהרגו בשמה. מרקס הגה את התיאוריה המרקסיסטית הקרויה על שמו, ופרסם אותה במניפסט הקומוניסטי בו טוען כי העולם נמצא במלחמת מעמדות וכי בעתיד יתקומם מעמד הפועלים בכדי ליצור חברה סוציאליסטית שוויונית. בין המדינות שניסו ליישם את רעיונותיו ניתן למצוא את ברית המועצות, סין וצפון קוריאה.

הבית של מארק צוקרברג. צילום מסך
שמח אצל צוקרברג/צילום מסך

טעות פרוידיאנית

הדרך בה אנחנו חושבים על פסיכולוגיה, מדברים על פסיכולוגיה, מטפלים ומטופלים - היא הדרך שיצר זיגמונד פרויד. כ-160 שנה חלפו מאז נולד פרויד, אבי הפסיכואנליזה ומאנשי הרוח הבולטים של המאה הקודמת, יהודי שהשפיע על הדרך בה פועלת הפסיכולוגיה עד ימינו וחקר גם את הפילוסופיה, הסוציולוגיה, האומנות ועוד.

האחרון ברשימה זו וממש לא היהודי האחרון ששינה את העולם: מארק צוקרברג, שהקים את הרשת החברתית הגדולה ביותר בעולם: פייסבוק. פייסבוק נולדה בחדרו של צוקברג באוניברסיטת הרווארד בשנת 2004. מרשת חברתית לתלמידי האוניברסיטה בלבד, היא צמחה ב-16 שנות קיומה לרשת המפעילה למעלה משני מיליארד יוזרים, ששינתה לחלוטין את הדרך בה אנו משתפים את חיינו עם חברים. למרות עלייתן של רשתות חברתיות חדשות, פייסבוק היא החזקה שבהן וכל בית עסק, פוליטיקאי או אמן מתחזקים עמוד פייסבוק פעיל בכדי לשמור על קשר עם הלקוחות, הבוחרים או הצופים והמאזינים.

אולי ההמצאה הבאה תהיה שלכם.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully