וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כלי טבק וקופסת אתרוג: כלים של הבאבא סאלי עומדים למכירה פומבית

משה ניסנבוים בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

20.1.2020 / 15:00

יום היסטורי: כלי לטבק שהיה בשימושו של סידנא "בבא סאלי" האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא זיע"א ובשימושו של בבא חאקי שנים רבות - עומד היום למכירה פומבית בבית המכירות צ'ולמנס בירושלים

מכירה בבא סאלי. בית המכירות הפומביות צ'ולמנס,
מכירה בבא סאלי/בית המכירות הפומביות צ'ולמנס

כלי לטבק שהיה בשימושו של סידנא "בבא סאלי" האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא זיע"א ובשימושו של בבא חאקי שנים רבות עומד היום למכירה פומבית בבית המכירות צ'ולמנס בירושלים. מדובר על כלי זכוכית עם כפית אשר בו השתמשו קודש הקודשים סידנא "בבא סאלי" האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא זיע"א ואחיו המקובל הרב יצחק אביחצירא - ה"באבא חאקי" להרחת טבק. בכלי יש מעט טבק - ייתכן שנשאר משימוש בטבק של הבבא סאלי והבבא חאקי.

בספר 'בבא סאלי' מביא הרב אלפסי (השמש של בבא סאלי) דברים ששמע מהבבא סאלי אודות חשיבות הטבק אצל קדושי עליון: "וסיפר רבינו כשהיה אביו רבינו מסעוד זיע"א בצעירותו ביקש מהסבא קדישא רבינו יעקב ללמדו קבלה וכתבי האר"י ז"ל...ונעשה אביו רבינו מסעוד זיע"א לבקיא גדול בקבלה ובגנזי נסתרות וכתב סידור עם כל כוונות התפילה על דרך הסוד ובאריכות גדולה כשהביאו לאביו הסבא קדישה נהנה מאד ואמר לו דע לך בני יקירי כי מכל הכוונות הללו הנני מכון בשעה שאני מריח את הטבק".

כמו כן מוצעת למכירה גם קופסת אתרוג עשויה ממתכת וניצבת על ארבע רגליים כדוריות. היא מעוטרת בדוגמה עם 2 ידיות בצדדים ומגדל קטן בראשה. הקופסה הייתה בשימושו של רבי יצחק אביחצירא ה"באבא חאקי" זיע"א אשר השתמש בה שנים רבות.

ישנו אישור של אותנטיות הפריטים בכתב ידו ובחתימתו של האדמו"ר הרב יחיאל אבוחצירא, רבה הספרדי של העיר רמלה, בנו של ה'בבא חאקי', ואחיינו של 'בבא סאלי'. הוא כותב כי "בכלי טבק הזה השתמשו שני המאורות סידנא "בבא סאלי" האדמו"ר רבי ישראל אבוחצירא זיע"א ובשימושו של בבא חאקי שנים רבות."

המקובל האלוקי הקדוש באבא סאלי זיע"א - (תר"נ-תשד"מ) מדמויות ההוד האחרונים שקמו לעם ישראל, אצלו ראו בחוש את מאמר הכתוב 'ותגזור אומר ויקם לך' (איוב כ"ב כ"ח), בבחינת צדיק גוזר והקב"ה מקיים. התפרסם כעושה מופתים, ברכותיו התקיימו במלואן ומופתיו ורוח קדשו התפרסמו בכל קצוות תבל. ורבים נהרו אליו כדי לזכות בברכה, בבקבוק מים שזכה לברכתו או בקמע.

הבבא סאלי עצמו כמעט ולא כתב קמעות, אולם בחצרו הסתופפו רבנים כותבי קמעות שקיבלו את הסכמתו. האהבה אליו בלטה במיוחד בקרב יוצאי יהדות מרוקו.

המקובל רבי יצחק אבוחצירא ה'באבא חאקי' - (תרנ"ה, 1895 - תש"ל, 1970), היה הרב הראשי של הערים רמלה ולוד. נולד בעיירה ריסאני, במחוז תאפילאלת שבמרוקו לרב מסעוד אביחצירא, בנו של הרב יעקב אבוחצירא. הוא אחיהם של הרב דוד אביחצירא והבבא סאלי.

בשנת תר"ף (1920) עבר לעיירה בודניב יחד עם אחיו הבבא סאלי, עקב גזרות נגד היהודים בריסאני ורצח אחיהם הגדול הרב דוד על ידי השלטונות. בשנת תרצ"ו (1936) עבר להתגורר עם משפחתו בעיירה ארפוד, שהייתה תחת שלטון צרפתי, והנהיג בה את הקהילה היהודית. בשנת תש"ה (1945) עזב את מרוקו ועבר לגור בעיר אוראן שבאלג'יריה, שבה התגוררו רבים שעקרו ממחוז תאפילאלת עקב הגזרות.

בשנת ה'תש"ח, עלה לישראל עם משפחתו ונתמנה לכהן כרב הראשי של רמלה ולוד. כן היה חבר במועצת הרבנות הראשית. היה ידוע כבעל מופת ורבים ביקשו את עזרתו.

בשנת תש"ל (1970) נהרג הבבא חאקי בתאונת דרכים בצומת גבעתי שבדרום, בדרכו חזרה מנתיבות לאחר שהשכין שלום בית בין איש לאשתו ולאחר שביקר את אחיו הבבא סאלי. בהלווייתו השתתפו 20,000 איש. לאחר פטירתו התמנה בנו הרב אברהם אבוחצירא (ה'בבא הנא'), עד אז הרב של יבנה, כרב העיר רמלה תחתיו. לאחר שנפטר גם הוא בשנת תשל"ד (1974), נבחר בנו האחר הרב יחיאל אבוחצירא לרב העיר.

משה ניסנבוים בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully