וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברייקינג: אתם לא היהודים שהכי קר להם עכשיו

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

21.1.2020 / 13:00

אמנם אנחנו עם קטן, אפילו פצפון, אבל בכל זאת מצליחים להיות בכל מקום בעולם ואפילו לבלוט. הנה סקירה גיאוגרפית של הקהילות היהודית בעולם, גדולות וקטנות, משמעותיות ופחות - כולל סיפורן ההיסטורי

שלמה ארצי שר במצעד החיים, אושוויץ 2018. יוסי זליגר, מערכת וואלה! NEWS
שלמה ארצי שר במצעד החיים באושוויץ/מערכת וואלה! NEWS, יוסי זליגר

בואו נשים את האמת על השולחן: אנחנו עם קטן. לא לא, תיקון טעות, אנחנו עם קטנצ'יק. יחד עם זאת, איכשהו אנחנו מצליחים להיות בכל מקום בעולם, ולא סתם להיות אלא לבלוט. אז כדי שלא להתבלבל, בואו נעשה סדר, כמה מאיתנו יש ואיפה אנחנו בדיוק אנחנו נמצאים.

הדי.אן.איי היהודי התרגל כבר לעליות ומורדות במעמדו בעולם, כאשר בחלק מהתקופות מספרם של היהודים בעולם היה עצום (באופן יחסי כמובן) ובחלק אחר עמדנו בפני סכנת הכחדה אמיתית. לפני כ-2000 שנה בסוף ימי בית שני היה מספר היהודים בעולם הגבוה ביותר באחוזים מתוך כלל האוכלוסיה, והימים שטרם השואה היו ימי השיא שלנו כעם עם כ-16,600,000 יהודים. למעלה משבעים שנה חלפו מאז הסתיימה השואה אבל העם היהודי עוד לא הצליח להתאושש ולמרות מספרים מרשימים של כ-14.8 מיליון יהודים בכל רחבי העולם בערב ראש השנה האחרון, עוד לא חזרנו לימי השיא שלנו. לשיא, אגב, חסרים לנו עוד מיליון ושמונה מאות אלף יהודים.

אז איפה בדיוק אנחנו ממוקמים? התשובה 'ישראל' אולי קלה מדי אבל בהחלט נכונה. הריכוז היהודי הגדול בעולם הוא אכן בישראל, וליתר דיוק 6.7 מיליון יהודים שחיים במדינת היהודים. תשובה מספר 2 גם היא ברורה מאוד: במקום השני ניצבת ארצות הברית עם 5.7 מיליון מאיתנו. גם במספר מדינות באירופה יש קהילות יהודיות גדולות המונות מאות אלפי נפשות, כך למשל צרפת עם 450 אלף, אנגליה עם כ-292 אלף ורוסיה עם כ-165 אלף.

יהודי? תמות

ומהקהילות הגדולות ביותר, לאלה הקטנות ביותר. נתחיל יחסית קרוב לארץ בקהילה עתיקת יומין באי קפריסין שבים התיכון. עדויות להתיישבות יהודית באי ישנן כבר אלפי שנים ומטיילים ישראלים מגיעים בימים אלו לאי בהמוניהם, אך קהילה של ממש התקיימה באי רק לסירוגין כשבחלק מהשנים נאסר על היהודים להתגורר במקום, ויהודי שספינתו טבעה בים והצליח להינצל ולהגיע לקפריסין, הוצא להורג. השנים האחרונות היו טובות יותר ליהודי קפריסין שהקימו קהילה בת כ-1500 נפשות.

את הטיול בגלובוס נמשיך עם קהילה קטנטנה של ממש, הקהילה היהודית באיי הבהאמה, אותם איים יפהפיים בקריביים. לקהילה באיי הבהמאה בית כנסת אחד ונכון לשנת 2019 היא מונה חמישים איש בלבד. גם בסלובניה חיים פחות ממאה יהודים, כשהסקר האחרון שנערך בנושא מצא כי מספר היהודים המדויק במדינה עמד על 99 יהודים בדיוק.

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי נושא את תפילת יום שישי בבירה טהראן ב-17 בינואר 2020. רויטרס
אללה הוא אכבר/רויטרס

היהודים באסלאם

מדינות מוסלמיות היוו בית למאות אלפי ומיליוני יהודים במשך שנות גלות ארוכות. בשנים שלאחר קום מדינת ישראל בחרו רוב היהודים לעלות לארץ ועם הידרדרות היחסים בין מדינת ישראל למדינות מוסלמיות - כמעט שלא נשארו יהודים במדינות הללו. מבין המדינות האסלאמיות בהן עוד יש יהודים בולטת טורקיה עם מספר מכובד בהחלט של 15 אלף יהודים, ולמרות האיומים של מנהיגי איראן על השמדת מדינת היהודים, במדינתו חיים כיום עוד כ-8,500 יהודים. גם במרוקו ובתוניסיה עדיין קיימות קהילות המונות כמה אלפים בודדים של יהודים כל אחת. תימן, לעומת זאת, הייתה מדינה עם קהילה יהודית מפוארת ועתיקה עם ייחוס עד לראשית העם היהודי. כיום, עם התגברות הרדיפות אחר יהודים במדינה, נשארו לגור בה כמה עשרות יהודים בודדים, כמו אותם 67 איש שהתגוררו במתחם מבוצר וזכו לסיוע בשל המשבר ההומניטרי הקשה במדינה.

הקהילה היהודית בסוריה הייתה מהקהילות היהודיות המפוארות והחשובות ביותר בעולם, אך הקרבה לארץ והאפשרות להגיע אליה בקלות יחד עם אירועים אנטישמיים עודדו יהודים לעלות, עד שבפרוץ מלחמת האזרחים במדינה בשנת 2011 נשאר בה קומץ קטן בלבד של עשרות בודדות של יהודים. כיום כמעט עשור לאחר פרוץ המלחמה, לא ידוע על אזרחים יהודים בסוריה, אך נשיא רוסיה ולדימיר פוטין טען לפני מספר חודשים כי הוא מסייע באופן שוטף ליהודים בסוריה. אולי הוא יודע משהו שאנחנו לא? מי יודע.

קר בחוץ, חם בלב

נראה כי כמעט בכל נקודה בגלובוס בה בוחרים לעצור אפשר למצוא קהילה יהודית קיימת, אבל את הסיור שלנו נסיים דווקא באחת הקהילה היהודיות הקפואות בעולם, זו של אלסקה. זו לא קהילה קטנה במיוחד, היא מונה קרוב ל-6000 יהודים, אבל ממוקמת באחת המדינות הקפואות בעולם ומתמודדת עם אתגרים מעניינים כמו שקיעה מאוחרת מאוד בהתאם למיקומה הצפוני.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully