וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרבי אלעזר עד פוטין: לא רק בנטפליקס מקדשים את הכתר באמת

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.1.2020 / 15:19

מה לא היינו נותנים כדי לראות את המנהיגים הרבים שמבקרים את מדינתנו הקטנה בימים אלו. איזה כבוד הם חולקים לנו. רבי אלעזר מספר מדוע בשביל לתת כבוד למלך מותר לדלג מעל ארונות של מתים, מעשה שבד"כ אסור בגלל טומאה. קדושת הכתר היא לא רק סדרה בנטפליקס

נשיא רוסיה, רובי ריבלין, נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין וראש הממשלה נתניהו במהלך אנדרטת "נר הזיכרון", בגן סאקר, בירושלים. רויטרס
כולם נכנסים בארץ הקטנה/רויטרס

בעוד המטוסים פורקים בנתב"ג עשרות מנהיגי עולם שהגיעו לכבד את מדינת ישראל בפורום השואה הבינלאומי, גולת הכותרת של היום הזה היא ללא ספק הגעתם של ולדימיר פוטין נשיא רוסיה ומייק פנס, סגן הנשיא האמריקני. מה לא היינו נותנים כדי לחיות את הרגע הבלתי נשכח הזה של לראות, אם לא ממש להתחכך, בגדולי עולם אלו?

הכול עניין של כבוד: הם הגיעו לכבד את המדינה שלנו, ואנחנו רוצים מאד לכבד אותם על המחווה הנדירה הזו.

בדף היומי למדנו השבוע מה גדולה המשמעות של כבוד הבריות. עד כמה מקפידה התורה בכבודם של בני אדם באשר הם אדם. הגדילה התורה לעשות וקבעה שבמקום שיש סתירה בין החובה לשמור על כבודו של אדם לבין קיום מצוות אחרות - השמירה על הכבוד חשובה אף יותר מקיום מצוות!

מספר רבי אלעזר בן צדוק, שכשהיה מגיע מלך לבקר היה מותר לדלג על ארונות של מתים (מעשה שבדרך כלל אסור בגלל איסור טומאה) כדי להגיע לראות את המלך ולתת לו כבוד. ואם חשבנו שזה מותר רק כשמדובר במלך יהודי, בא רבי אלעזר עם הפאנץ' ליין: גם כשצריך לתת כבוד למלך גוי מותר לעבור על איסורי הטומאה הללו, ובלבד שיינתן למלך הגוי הכבוד המגיע לו!

למדנו מכאן שצריך לכבד כל אדם, גם אם אינו יהודי. השבוע אנחנו מכבדים אם מנהיגי העולם שבאו לכבד אותנו. ובואו לא נשכח ללכת גם ממש בקטן: מוטל עלינו לכבד יום יום את בני משפחתנו, את השכנים, את החברים במקום העבודה, וכל אדם שאנו נתקלים בו ברחוב: כבוד האדם באשר הוא אדם.

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully