וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה נסגר עם יד ושם? קצת כבוד לניצולים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.1.2020 / 16:30

ליבנו נחמץ אבל אין מקום, זה מה שהיה ליד ושם להגיד לניצול שואה ששרד את התופת וביקש להצטרף לטקס. אחרי שאקוניס שלנו וזלנסקי של אוקראינה יצאו נסיכים, זוהי תגובתם של יד ושם לוואלה! יהדות

מה קורה עם טקס זיכרון השואה? זה התחיל מכוונה טובה, 75 שנים לאחר סיומה של המלחמה הנוראה בתולדות עמנו התאספו חשובי המנהיגים מרחבי העולם כדי לזכור את השואה ולהילחם באנטישמיות, אבל למרבה ההלם הימים האחרונים חשפו כי מאחורי הטקס עומדת שורה של ניצולי שואה, אלה שהיו שם, עברו את ייסורי התופת הקשים ביותר ויכלו להם - אך לא הוזמנו לטקס הזיכרון.

אין מקום

הרשתות החברתיות סערו בשל סיפורים שפורסמו על ניצולי שואה שפנו ל'יד ושם' בבקשה לקבל הזמנה לטקס ונענו בשלילה. תמונתו של צבי איכנולד, ניצול שואה בן 94 עם מספר על היד, צורפה לפוסט שכתבה כלתו בו סיפרה כי ביקש להגיע לטקס ונענה ב: "ליבנו נחמץ אבל אין מקום".

הביקורת הציבורית הגיעה גם למוזמנים עצמם, עד שחברי כנסת ומוזמנים התגייסו לסייע לניצולי שואה. השר אופיר אקוניס ויתר על מקומו בטקס ופינה אותו לאחד הניצולים. כשהמשלחת האוקראינית שמעה כי אין מקומות לניצולי שואה, ויתר גם נשיא אוקראינה היהודי זלנסקי על מקומו, ובמקום להופיע בטקס הלך להתפלל בכותל.

התכנסות של מנהיגים

ב'יד ושם' לא אהבו את הויתור של זלנסקי ובתגובה אמרו: "הבוקר הודיע נשיא אוקראינה על ביטול השתתפותו בטענה כי מעביר את מקומו לניצול שואה. הוסבר לנשיא כי ניצולים שפנו בימים האחרונים נענו וכי אין אפשרות לטרטר ניצול בתנאים הנוכחיים. על כן החלטתו תמוהה, וחבל שהוא נוקט בצעד מעין זה באירוע שכותרתו "זוכרים את השואה נלחמים באנטישמיות". לאחר שספגו ביקורת על התגובה, הבהירו ביד ושם כי "האמירה לא מכוונת למחווה, אלא לעובדה שהוא עושה שימוש ציני בניצולי שואה על מנת להסביר את אי הגעתו (שככל הנראה נגזרת מעניינים אחרים לגמרי). ניצולי שואה ואנשים מבוגרים בכלל הם לא חפץ שמעבירים ממקום למקום. יש להם רצונות ונוחות, ובדיוק כמו שקיבלנו פניות מאנשים שרצו שבני משפחותיהם יוזמנו, התקשרנו אליהם ואז גילינו שהם ממש לא מעוניינים, גם במקרה זה הוסבר לו שפניות של ניצולים נענו".

"פורום השואה העולמי במהותו הוא התכנסות של מנהיגים, אך עוד לפני שהוזמן המנהיג הראשון - יד ושם שריין עשרות מקומות לניצולי השואה ומלוויהם", ניסו להבהיר ב'יד ושם' את העומד מאחורי התלונות על אי הזמנה של ניצולי השואה עצמם מראש לטקס. מספר המקומות באולם מוגבל ביותר ועומד על 780 בלבד, כמחציתם יועדו למנהיגים ולמשלחות. בישראל חיים כיום כ-190 אלף ניצולי שואה והזמנת הניצולים לאירוע נעשתה על ידי מרכז הארגונים של ניצולי השואה בישראל.

"עוד נציין", כך הוסיפו, "כי אחרי שליחת הזמנות לאירוע היו לא מעט ניצולים שביקשו לבטל השתתפותם בשל הבנת המאמץ הנדרש באירוע ממושך מעין זה. עוד יש לציין כי מקומות נוספים שהתפנו והופנו לטובת הזמנת ניצולי שואה בעקבות פניות כאלו ואחרות, התקבלו בהכרת תודה על ההזמנה אך בסירוב, והדבר מובן."

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully