וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתברר: כך תורמת מדינת הותיקן לניצחונם של הנאצים

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

23.1.2020 / 21:30

ארגון 'יד לאחים' פנה לוותיקן בבקשה שיחשוף את רשימות הילדים היהודים שנותרו מוחבאים במנזרים וגדלו לנוצרים. לפני מספר חודשים התקבלה הבשורה: הוותיקן מסכים לפתוח את הארכיונים שלו. גורמים מעורבים טוענים: הפתיחה דיפלומטית בלבד, חושפים רק את המסמכים ה"נכונים"

האפיפיור פרנציסקוס ונשיא המדינה לשעבר שמעון פרס, וותיקן. 20 ביוני 2016. וותיקן - L'osservatore Romano, מערכת וואלה! NEWS
האפיפיור והנשיא לשעבר/מערכת וואלה! NEWS, וותיקן - L'osservatore Romano

המנזרים הרבים הזרועים לאורכה ולרוחבה של פולין הקתולית היו חבל הצלה של אלפי ילדים יהודים בימי השואה. הורים יהודים שהבינו כי גזירת השמדה מרחפת על ראשי ילדיהם בחרו להצילם ולהפקידם בידי הנזירות והמנזרים או אצל משפחות נוצריות, מתוך תקווה שיוכלו לחזור ולקחת אותם עם תום המלחמה. כידוע, רובם לא זכו לכך.

בסיומה של המלחמה היה זה הרב הראשי לישראל באותה התקופה, הרב יצחק הרצוג, שלקח לידיו את הניסיון לשחרר את אותם ילדים מהמנזרים. הניסיון החל עוד בקודקוד, בוותיקן. הרב הרצוג נפגש עם האפיפיור ולבסוף אף יצא במסע ארוך לאיתורם של הילדים והשבתם לעמם ולדתם. מאות ילדים הצליח הרב הרצוג לחלץ מהמנזרים, חילוץ שעלה לו במאמצים מרובים. לא פעם ולא פעמיים התנגדו הנזירות להשבתם של הילדים בטענה שהם הוטבלו לנצרות, או שנמסרו לאימוץ אצל משפחות קתוליות ונקשרו אליהן מאוד.

750 ילדים שלא נודע גורלם

עשרות שנים חלפו וארגון 'יד לאחים' החליט להרים את הכפפה. בשנת 2009 פנה הארגון לוותיקן בבקשה שיחשוף את רשימות הילדים היהודים שנותרו מוחבאים במנזרים וגדלו להיות מבוגרים נוצרים. רשימות של שמות שאסף יהודי מבוגר במשך עשרות שנים הוכיחו כי 750 ילדים לפחות נותרו מאחור, 750 ילדים שנלקחו תחת חסות הוותיקן ומאז לא נודעו עקבותיהם.

לפני מספר חודשים התקבלה הבשורה הטובה לכאורה: הוותיקן מסכים לפתוח את הארכיונים שלו על מנת שאפשר יהיה לעיין בחומרים על מלחמת העולם השנייה. גורמים המעורים בנושא טוענים כי מדובר בפתיחה דיפלומטית בלבד וכי הוותיקן חושף רק את המסמכים ה'נכונים' מבחינתם.

בימים האחרונים, כשכל מנהיגי העולם מתאספים בירושלים כדי לציין את זכר השואה, פנה ארגון 'יד לאחים' לאפיפיור שנית בדרישה שיכריז כי כל מי שיודע על ילד יהודי שאומץ, או על יהדותו של אדם - יחשוף את האמת ויאפשר לאדם נוסף ומשפחה נוספת לגלות את שורשיהם. "המשך שתיקתו של הוותיקן בנושא כשישנם יהודים שעדיין מנותקים מעמם ולא מכירים את זהותם, מאריך את סבל עמנו ומשמש ניצחון לנאצים", נכתב במכתב שנשלח לאפיפיור, "בכל שנה נפטרים עוד ועוד ניצולי שואה. הזמן לא לטובתינו כשאנו מנסים להשיג צדק עבור אותם ילדים והוריהם שמתו אך ורק בשל יהדותם".

לפייסבוק פתרונים

היכן נמצאים כיום כל הילדים הללו? התשובה לא ברורה. לעתים נדירות אנו נחשפים לסיפורים על מבוגרים פולנים שגילו לפתע כי הם יהודים. אחד מהם, רומוולד ושקינל, אומנם לא גדל במנזר, אך נמסר לאימוץ למשפחה נוצרית והפך לכומר. רק בגיל 35 גילה שהוא יהודי, אימץ את שמו היהודי - יעקב וקסלר - ובחר לחזור ליהדות ולעלות לארץ.

השנים האחרונות הוכיחו כי לוותיקן אין אינטרס משמעותי במציאת הילדים, ובמקביל לפנייה לאפיפיור פנו ביד לאחים גם לאפיקים נוספים. הרשתות החברתיות כבר הוכיחו את עצמן בעבר ביצירת קשרים בין אנשים מנותקים, ואולי גם הפעם - אם הוותיקן לא מצליח לעזור - יהיה זה הפייסבוק שממנו תבוא הישועה. דף פייסבוק בשפה ההולנדית הוקם במטרה לפנות אל אותם 750 ילדים ועל פי הערכות גם אל כ-3500 צאצאיהם כדי לספר להם על משפחתם ועל יהדותם.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully