וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוסי על נפשך: גבר אלים יכול להפוך בסוף לרוצח

עו״ד נח קורמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

26.1.2020 / 17:30

מריה טל הי"ד התקשרה למשטרה חודש לפני שנרצחה על ידי בעלה. בהקלטה מצמררת שפרסמה המשטרה נשמעת מריה כשהיא מדווחת שבעלה הכה אותה ושבר לה את האף. ברקע נשמע בעלה צורח עליה והיא ממהרת לומר שהכול בסדר ומנתקת. ‏חודש אחר כך היא מצאה את מותה. על אלימות, גברים ורצח

סלאביק מבשב וילנה יצחקבייב שנמצאו ללא רוח חיים בדירתם בפתח תקווה. מתוך פייסבוק, אתר רשמי
ילנה יצחקבייב שנמצאה ללא רוח חיים/אתר רשמי, מתוך פייסבוק

מריה טל הי"ד התקשרה למשטרה חודש לפני שנרצחה על ידי בעלה. בהקלטה מצמררת שפרסמה המשטרה נשמעת מריה כשהיא מתקשרת למוקד 100 ומדווחת שבעלה הכה אותה ושבר לה את האף. ברקע נשמע בעלה צורח עליה והיא ממהרת לומר שהכול בסדר ומנתקת. ‏חודש אחר כך היא מצאה את מותה, והמשטרה מאשימה את בעלה שרצח אותה.

"‏אין אדם דר עם נחש בכפיפה אחת" אמרו חז"ל. האמרה הזו מתייחסת בתלמוד לאישה שבעלה מתעלל בה נפשית (כתובות, ע"א). מדוע השתמשו חז"ל בדימוי כל כך קיצוני של מגורים עם נחש לתיאור מצב של התעללות נפשית של בעל כלפי אשתו?

אדם שסכנה מאיימת על חייו צריך לציית לאינסטינקט הטבעי שלו ולברוח, פשוט לקום ולברוח. אין מצב שאדם יישאר עם נחש מסוכן ולא צפוי באותו בית, ואין מצב שאישה תישאר באותו בית עם בן זוג שמתעלל בה.

אבל בזוגיות שום דבר אינו כל כך פשוט, וכאשר אדם הופך קרבן לאלימות מתמשכת הוא מאבד גם את היכולת לפעול על פי האינסטינקט הטבעי. מאבד את היכולת לברוח ממקום הסכנה.

למה היא לא ברחה?

כשרבקה שומעת את עשיו מדבר על פגיעה ביעקב היא מבריחה אותו מיד אל ארץ אחרת ולא ממעיטה בסיכוי שזה יקרה. כאשר אבשלום מורד בדוד אביו, דוד לא מתבלבל מהקשר שלו לבנו ומיד בורח כל עוד נפשו בו. בני ישראל יוצאים ממצרים באמצע הלילה, עם שלם ילדים וזקנים כי הם לא רוצים להישאר עבדים, כי שוועתם כבר עלתה לאלוקים, כי רוצחים אותם ואת ילדיהם. ברגע שהם יכולים - הם בורחים. כי זה הדבר הנכון לעשות. כאשר בן זוג מתעלל, אסור לזלזל ולחשוב שהכל יהיה טוב. בדיוק כמו שהחיים במחיצת נחש אינם אפשריים, הם בלתי צפויים ומסוכנים.

מדינת ישראל מפעילה 14 מקלטים עבור נשים מוכות וילדיהן. אל המקלטים לנשים מוכות ברחבי הארץ מגיעות כ-800 נשים בשנה, נשים שהבינו את הסכנה בה הן נמצאות והעדיפו לברוח כדי לשמור על החיים. המקלטים מופעלים על ידי עמותות ומותאמים לכל אישה מכל דת או מגזר. במקלטים מצילים את חיי הנשים והילדים וגם מסייעים להם לצאת ממעגל האלימות.

אבל הלב בוכה שוב ושוב ממקרי הרצח של נשים בידי בני זוגן, ושוב ושוב נשאלת השאלה האלמותית למה היא לא ברחה.

הנחש בסוף מכיש

בשבוע שעבר נרצחה חדיג'ה אבו סביית מהנגב, המשטרה חושדת שבן משפחתה רצח אותה. ימים ספורים אחריה נרצחה ילנה יצחקבייב על ידי בן זוגה. שתיהן לא ברחו ומצאו את מותן. למרבה הצער הן מצטרפות לעשרות נשים שלא בורחות ונרצחות מידי שנה בידי בני זוגן, והן חלק מעוד עשרות אלפי נשים שממשיכות לחיות עם הנחש בכפיפה אחת.

לו רק הייתי השוטר במוקד 100 שענה למריה הי"ד, הרי שמיד אחרי שהייתי שולח לה ניידת במהירות האפשרית, הייתי מתחנן בפניה ומפציר בה לברוח. משכנע אותה לנוס מהר רחוק כמה שאפשר ומציל את חייה.

החוק אמנם לא מאפשר להכריח אדם בוגר לברוח מהסכנה, אבל חייבת להיות מודעות גבוהה וקריאה נחרצת לכל אישה הסובלת מאלימות כלשהי: ברחי, נוסי על נפשך! אל תמשיכי לחיות עם נחש בכפיפה, אל תחכי שהמצב יחמיר, כי הוא יחמיר. אל תגידי הוא לא מסוכן - כי הוא מסוכן, אל תגידי הוא לא יכיש - כי הוא יכיש.

זה לא קל לברוח, אבל כשצריך בורחים, זה האינסטינקט הבסיסי של כל החפץ בחיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

שוברים את הסטיגמות: גם הדתיים אוהבים כלבים

בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

איש על חרבו יחיה ואשתו תמות

אישה כחולה מירסול (מירה חברוני)

נוסי על נפשך
אישה כחולה
אישה כולה של איש
אישה כבולה באיש
אישה כבויה מאיש
כי הוא יכה בך
ויכה על חטא
יכה בך
ויכה על חטא
יכה ויכה ויכה
ויבכה
עלייך
"איש על חרבו יחיה
ואשתו מחרבו תמות"


עו"ד נח קורמן הינו מייסד ומנכ"ל עמותת בת מלך

עו״ד נח קורמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully