וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקשר בין ראול ולנברג ודונלד טראמפ לרחב הזונה

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

28.1.2020 / 16:15

העם היהודי עבר רבות לאורך השנים. שונאים לא חסרו לנו, אבל מפעם לפעם קמו להם גם גויים שהחליטו הפוך ובחרו לקשור את גורלם בגורלנו ולסייע לעם היהודי, החל מאלפי שנים אחורה ועד ימינו אנו. הנה שלוש דמויות של גויים שעשו את ההבדל

חסיד אומות העולם ראול ולנברג. AP
חסיד אומות העולם ראול ולנברג/AP

העם היהודי עבר רבות לאורך השנים. שונאים לא חסרו לנו, אבל מפעם לפעם קמו להם גם גויים שהחליטו הפוך ובחרו לקשור את גורלם בגורלנו ולסייע לעם היהודי, החל מאלפי שנים אחורה ועד ימינו אנו. הנה שלוש דמויות של גויים שעשו את ההבדל.

כמעט כל תושבי ישראל יסכימו כי דונלד טראמפ הוא אחד מאוהדי ישראל הגדולים ביותר שקמו בנשיאי ארצות הברית. בין אם נתייחס להעברת השגרירות לירושלים ובין לאימוץ הגדרה רחבה לאנטישמיות ותמיכה בלתי מסויגת בישראל - דונלד טראמפ אולי לא סיכן את חייו להצלת יהודים, אבל בהחלט בחר לקשור את עצמו באופן מובהק לעם היהודי. באשר לסיבת תמיכתו של טראמפ בישראל וביהודים, יהיו כאלו שיגידו כי התמיכה מגיעה מביתו, איוונקה - יעל, שהתגיירה ונישאה ליהודי. אך מבט מהיר בקורות חייו של טראמפ מלמד כי זו לא בהכרח הסיבה. כבר בשנת 1983, הרבה לפני גיורה של איוונקה, זכה טראמפ בפרס 'עץ החיים' על תרומתו יוצאת הדופן למען יחסי ישראל ארצות הברית.

מת בידי השלטון הקומוניסטי

נשיא ארצות הברית הוא דוגמה עכשווית. אם נביט אחור אל עבר אחת מהתקופות הנוראיות בעברנו - מלחמת העולם השנייה - נמצא שם לא מעט שמות של אנשים שבחרו בטוב וסייעו ליהודים להתחבא או להימלט. אחד מן השמות הבולטים בקרב חסידי אומות העולם הוא ראול ולנברג. ולנברג היה דיפלומט שוודי בהונגריה של תחילת שנות ה-40, שהשתמש במעמדו והציל עשרות אלפי יהודים באמצעות דרכונים שוודים שחילק ודירות מסתור ששכר. האיש האמיץ שלזכותו נזקפים חייהם של אלפים - נעצר עם סיום המלחמה על ידי הסובייטים שבמשך שנים הכחישו כי הוא נמצא בידיהם. שנים לאחר תום המלחמה הודה השלטון הקומוניסטי כי ולנברג מת בעת שהיה שבוי בידיהם.

ברגע שהתגלה היקף מעשיו של ולנברג - ההערכה לה זכה בישראל ובכל רחבי העולם הייתה גדולה. בשדרת חסידי אומות העולם של יד ושם נטעו עץ של שמו, רחובות בערי ישראל נקראו על שמו, והוא אף זכה לאזרחות ישראלית של כבוד כמגיע לאדם שביצע פעולות שכאלה.

איפשרה את כיבוש הארץ

אם נלך עוד כמה אלפי שנים לאחור, נפגוש אישה אחת שפעולותיה הצילו שני יהודים במישרין - ואת העם היהודי כולו בעקיפין. לפני כ-3000 שנה הגיעו היהודים לפאתי הארץ כשהם עייפים ורצוצים אחרי מסע של 40 שנה במדבר. כדי להכין את טקטיקת הכיבוש שלהם שלח העם היהודי שני מרגלים כדי שיבדקו את העיר יריחו, הראשונה אותה היו צפויים לכבוש. שני המרגלים עברו את הירדן ונכנסו ליריחו, אך מלך יריחו ששמע על המרגלים חיפש אותם במטרה להורגם. ואז הגיעה ההצלה בדמותה של רחב. היא הכניסה את שני המרגלים אל ביתה שעל החומה, החביאה אותם מאנשיו של המלך ולעת לילה סייעה להם לצאת אל מחוץ לעיר דרך החומה.

לא רק את שני המרגלים הצילה רחב משליחי מלך יריחו, כל העם היהודי חיכה למוצא פיהם של שני המרגלים ומותם היה עלול להיות מכה קשה לניסיונות הכיבוש, לאמונה ולמורל העם - ובזכות אישה אחת שבחרה לקשור את גורלה בגורל העם היהודי, ניצלו המרגלים והעם.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully