וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תמיד 50-50: הרוטציה של רבן גמליאל ורבי אלעזר

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

31.1.2020 / 12:00

נכון לעכשיו על פי הסקרים, אחרי שנכזבה תקוות מחנה הימין מן המנדטים של עסקת המאה ושחרור נעמה יששכר, ודעכה גם תקוות מחנה השמאל מן המנדטים של כתב האישום נגד נתניהו, הסיכוי להכרעה הולך ומתרחק. ואם לא הכרעה - הבו לנו רוטציה. הנה תקדים לרוטציה שלא אנחנו המצאנו

יצחק שמיר ושמעון פרס, ממשלת הרוטציה 19 באוקטובר 1986. ראובן קסטרו
ממשלת הרוטציה 1986/ראובן קסטרו

נכון לעכשיו על פי הסקרים, אחרי שנכזבה תקוות מחנה הימין שעסקת המאה ושחרור נעמה יששכר יעשירו את קופת המנדטים שלו, דעכה גם תקוות מחנה השמאל שכתב האישום נגד נתניהו יביא את בני גנץ סופסוף לכיסא ראש הממשלה. ושוב חוזר אותו ניגון מוכר ומתסכל של מערכת בחירות שלישית ללא הכרעה.

אם לא הכרעה - לפחות הבו לנו רוטציה, אותו פתרון שיתן לכל אחד מהצדדים רק את חצי תאוותו בידו אך לפחות לא יביא אותנו בפעם הרביעית לקלפי.

רוטציה אמרנו - אז בואו נראה מי המציא את הרוטציה. לא, אל תחפשו בספרי היסטוריה ולא בעולמם של גויים. לכו לכם לישיבה ביבנה, המקום שבו נולד הקיום היהודי מחדש אחרי האסון הנורא של חורבן בית המקדש השני. למדנו היום בדף היומי על סכסוך פוליטי על רקע הלכתי בין רבן גמליאל שהיה נשיא יבנה לבין רבי יהושע שהיה מגדולי החכמים - אך מה לעשות, לא היה נשיא.

שלוש מול אחת

אחרי שרבן גמליאל גרם מספר פעמים צער אישי לרבי יהושע, החליטו שאר החכמים לקחת צד, להדיח את רבן גמליאל ולמנות במקומו את רבי אלעזר בן עזריה. מינויו של רבי אלעזר בן עזריה הביא למהפכה של ממש בסדרי בית המדרש ולעלייה ברייטינג של תלמוד התורה, עד כדי כך שהיו צריכים להוסיף עוד מאות ספסלים להושיב את הצמאים לתורה.

בעקבות השינוי עשה רבן גמליאל חושבים, לקח צעד לאחור, והחליט שהגיעה העת לפייס את מי שכל כך בייש בעבר - את רבי יהושע. יצא ליבם של החכמים אל רבן גמליאל שהחליט לעשות את המעשה הנאצל הזה וביקשו להחזירו שוב להיות נשיא. אבל רגע אחד, אמרו לעצמם, הרי כבר יושב שם אלעזר בן עזריה שאנחנו בעצמנו הבאנו למינויו, אי אפשר לעשות סתם כך ריסטארט למערכת רק כי רבן גמליאל החליט לחזור בתשובה.

מה עשו? מי שניחש רוטציה, שיקום. כן, אותה רוטציה מופלאה, הפתרון הפוליטי האולטימטיבי לכל תרחיש תקוע. בחודש יש ארבע שבתות: רבן גמליאל ידרוש בפני הקהל בבית הכנסת בשלוש מתוך הארבע, ורבי אלעזר בן עזריה ידרוש בשבת הרביעית. בואו נוריד את הכובע בפני חכמי יבנה - לא רק שהמציאו את הרוטציה, אלא שהיו יצירתיים במיוחד ולא חשבו שצריך ללכת דווקא על 50:50.

פרופסור צחי גרוסמן בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully