וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבי, אני רק שאלה: מה הפואנטה של ביקור חולים?

הרב דוד הלל וינר בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

2.2.2020 / 14:14

שלום הרב, אשמח לדעת מה הערך של מצוות ביקור חולים. האם זה לתת תחושה טובה למבקר או אולי חושבים שזה יעזור לחולה להחלים? תשובתו של הרב דוד הלל וינר עם מקורות והסבר

חולה מבוגר מתלונן על כאבי בטן בפני רופא. ShutterStock
דוקטור תציל אותי/ShutterStock

שלום הרב,

אשמח לדעת מה הערך של מצוות ביקור חולים. האם זה לתת תחושה טובה למבקר או אולי חושבים שזה יעזור לחולה להחלים? תשובתו של הרב דוד הלל וינר עם מקורות והסבר

תשובה:

"מעשה בתלמיד אחד מתלמידי רבי עקיבא שחלה ולא נכנסו חכמים לבקרו. ונכנס רבי עקיבא לבקרו ובשביל שכיבדו... חיה (נרפא החולה). אמר לו רבי, החייתני. יצא רבי עקיבא ודרש: כל מי שאין מבקר חולים כאילו שופך דמים".

ניתן היה להבין שהצורך בביקור החולה הוא בשביל לסייע לחולה למלא את צרכיו, שאינו מסוגל למלא בעצמו, ולכן חולה שיש מי שמבקרו, אין חובה לבוא ולבקרו. כך ניתן להבין מדוע לא נכנסו חכמים לבקרו ורק בגלל זה נכנס אליו רבי עקיבא.

אך אנו מוצאים גם צד שני למטבע. התלמוד מורה כי מצוות ביקור חולים איננה רק ברמה של מניעת אדישות אכזרית מהחולה אלא היא דרגה נעלית עד כדי הידמות להנהגת הבורא. שכשם שהאלוקים ביקר את אברהם בחוליו לאחר ברית המילה, אף המבקר את החולה מידמה לדרכיו של הבורא. אף בדוגמא של ביקור אברהם לא מצאנו שהפסוקים מראים על פעולה טכנית שנעשתה בשביל החולה.

רבי עקיבא בביקורו לא האכיל את החולה, לא הביא לו תרופות אלא ניקה את החדר. אם כך, מצוות ביקור החולה לא באה להחליף את מצוות העזרה הרפואית. ככל הנראה הרופאים טיפלו באותו החולה ולפיכך הרשו לעצמם שאר החכמים להימנע מביקורו. רבי עקיבא בא ולימד כי אפילו הרפואה זקוקה לכוחות הנפש של החולה ואותם העניק רבי עקיבא לחולה בכך שהראה לו אהבה ואכפתיות ומתוך כך בא רבי עקיבא גם לידי תפילה ובקשת רחמים לרפואתו.

מבחינת התלמיד החולה, אמנם הרופאים נתנו לו את התרופות, אך לא היו לו את כוחות הנפש לרצות להתמודד עם מחלתו, ורבי עקיבא הוא שהעניק לו אותם. לימד רבי עקיבא שכשם שהרופא הנמנע מלרפא הרי הוא כשופך דמים, כך החברה, אם תשאיר את החולה בבדידות, הרי היא כשופכת דמים.

ביקורו של הקב"ה לאברהם לא לווה בניסי רפואה. עצם העובדה שריבונו של עולם התגלה והחמיא לאברהם על קיום המצווה על אף הקושי הפיסי שנאלץ להתמודד מולו, עובדה זו היא שתמכה באברהם ונתנה לו את הכוחות לקום ממיטת חוליו ולרוץ לקראת האורחים שראה במרחק "וירא אליו ה' ... והוא יושב פתח האוהל (=חלוש ומותש) ומיד לאחר מכן - "וירא והנה שלושה אנשים... וירץ לקראתם".

חכמינו בתלמוד מלמדים אותנו שהקב"ה זן את החולה, כלומר ממלא את צרכיו הגופניים. כיצד הוא עושה זאת? על ידי שהוא מבקרו "ה' יסעדנו על ערש דוי", ודרש התלמוד את החלפת האותיות. האות ד מול האות ר. כך המילה יסעדנו באה באמצעות ביקור "יסערנו" (מלשון ביקור בארמית). אין פה רק משחק מילים, הביקור ותחושת האכפתיות היא זו שממלאת בכוחות את החולה.

הרב דוד הלל וינר בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully