וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חילי טרופר מסמל את השינוי העמוק של הציבור הדתי

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

3.2.2020 / 16:35

על פי נתונים שפורסמו, רוב תרומות הכליה בעשור האחרון הגיעו למרבה ההפתעה דווקא מאנשים דתיים. בעבר היו הדתיים חלק זניח בין התורמים שכן החתימה על כרטיס אדי המורה על תרומת איברים, הייתה שנויה במחלוקת מבחינה הלכתית. סיפור השינוי

תורמי כליות מתנת חיים. משה האוסדורף, באדיבות המצולמים
כל אלו תרמו כליה צילום: משה האוסדורף)/באדיבות המצולמים, משה האוסדורף

חבר הכנסת חילי טרופר הודיע הבוקר (ג') כי תרם אמש את אחת מכליותיו לאדם שאינו מכיר. "אתמול בבוקר עברתי ניתוח תרומת כליה בהדסה עין כרם. הניתוח עבר בשלום והכליה נקלטה בהצלחה בינתיים אצל המושתל", נכתב בהודעה שיצאה מטעמו.

ההודעה של ח"כ טרופר, שהבטיח להשתדל ולחזור במהירות לפעילות פוליטית, גררה עשרות תגובות ברשתות החברתיות, כמעט כולן אוהדות ומעריכות. "אין מילים", "לא פחות מגיבור", "מעורר השראה", ו"מוערץ", היו רק חלק מהתארים להם זכה ממגיבים מכל גוני הקשת הפוליטית ומכלל המגזרים בחברה הישראלית.

התרומה של חבר הכנסת טרופר מצטרפת ליותר מ-750 תרומות כליה מהעשור האחרון. את התרומות מרכזת בעיקר עמותת מתנת חיים ובעזרת התרומות הללו זכו מאות אנשים בהזדמנות שנייה לחיים.

דווקא דתיים

על פי נתונים שפורסמו, רוב תרומות הכליה בעשור האחרון הגיעו למרבה ההפתעה דווקא מאנשים דתיים. בעבר היו הדתיים חלק זניח בין התורמים שכן החתימה על כרטיס אדי המורה על תרומת איברים, הייתה שנויה במחלוקת מבחינה הלכתית. על פי היהדות קביעת רגע המוות הוא ברגע שהלב מפסיק לפעום, שלב שבו האיברים כבר לא ראויים להשתלה, בעוד הרפואה לעומת זאת קובעת את רגע המוות כאשר ישנו מוות מוחי ואז אפשר להשתמש באיבריו של הנפטר, מצב בו על פי ההלכה האדם נחשב לחי.

למרות העובדה שבעבר נחשבו תרומות איברים לאסורות ברחוב הדתי והחרדי, בשנים האחרונות ניתן לראות שינוי נרחב כאמור. הסיבה לשינוי נעוצה בין השאר בהבדל בין תרומות איברים מן החי לתרומות איברים מן המת. בעוד על עניין המוות יש מחלוקת, על תרומות איברים אלטרואיסטיות מאנשים חיים מסכימים פוסקי הלכה ורבנים רבים כי מותר ואף מצווה לתרום.

השינוי ניכר לא רק במספר התורמים אלא גם בהערכה הרבה לה הם זוכים ברחוב הדתי והחרדי. פוסקי הלכה שדנים בשאלת תרומת הכליה מצאו כי התרומה מותרת ומהווה חסד, "כל המקיים נפש אחת מישראל, מעלה עליו הכתוב כאילו קיים עולם מלא". אחת מצורות החסד הכי גדולות היא הצלת חייו של אדם וכאשר מותר מבחינה הלכתית מתגייס הציבור הדתי והחרדי להצלת חיים של מאות.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully