וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רבי, אני רק שאלה: מה מברכת נעמה יששכר לאחר יציאתה מהכלא?

הרב יצחק בר זאב בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

4.2.2020 / 12:15

בשונה ממה שכולנו חושבים, מכל הברכות בעולם - דווקא 'מתיר אסורים' נעמה לא צריכה לברך. מה כן? תשובתו המפורטת של הרב יצחק בר זאב

ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו פגשו כעת את נעמה יששכר ואמה יפה יששכר בשדה התעופה במוסקבה 30 בינואר 2020. קובי גדעון /לע"מ, אתר רשמי
״הגומל״/אתר רשמי, קובי גדעון /לע"מ

שאלה:

כבוד הרב, כל מדינת ישראל התרגשה יחד עם נעמה יששכר שסוף סוף השתחררה מהמאסר הלא הארוך והבלתי צודק בו הייתה. האם יש ברכה מיוחדת למי שמשתחרר ממאסר? אולי ברכת "מתיר אסורים" למשל?

תשובה:

מי שמשתחרר ממאסר אכן צריך לברך כמה ברכות, אך דווקא ברכת "מתיר אסורים" היא לא אחת מהן, שכן ברכה זו לא נאמרת על שחרור אדם ממקום סגור, אלא נאמרת בכל בוקר, כחלק מ"ברכות השחר" על שחרור הגוף ויישורו לאחר השינה.

הברכה הראשונה שצריך לברך מי שמשתחרר מבית האסורים, ברגע שהוא שומע על בשורת השחרור הנה ברכת "הטוב והמטיב", כפי שצריך לברך בכל פעם ששומעים בשורה טובה.

לאחר שמשתחרר האדם מבית האסורים, אם הוא היה אסיר במקום סכנה, במדינות שאינם מקפידות על האמנות הבין לאומיות, או בבית מאסר מרובה פושעים ואנרכיה, לכל הדעות צריך לברך גם ברכת "הגומל", כדין אדם שיצא ממקום סכנה. לפי פוסקי ספרד, גם אם יצא מבית הסוהר שבו אין סכנת חיים צריך לברך ברכה זו.

מאחל לכולנו שלא נתנסה בהלכה זו.

הרב יצחק בר זאב, רב בית הכנסת הגדול בתל אביב

הרב יצחק בר זאב בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully