וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את האיש שחולם להיות היהודי הראשון בבית הלבן

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

5.2.2020 / 8:47

"אם יש אנשים בעולם שצריכים לעשות ככל שביכולותם כדי להילחם במאמציו של טראמפ להפריד בינינו בשל צבע עורנו או שפה, או דת או מקום לידה, אם יש איזושהי קבוצה בעולם שצריכה לקרב בין אנשים באמצעות אג'נדה משותפת ופרוגרסיבית - אלו היהודים". הכירו את ברני סנדרס

הסנאטור ברני סנדרס בעצרת תומכים בדה מוין אייווה ב-3 בפברואר 2020. רויטרס
הסנאטור ברני סנדרס בעצרת תומכים באייווה/רויטרס

הוא יהודי, רוצה להיות הנשיא היהודי הראשון בבית הלבן, תומך בישראל אבל גם חושב שארצות הברית צריכה להיות 100 אחוז פרו פלסטינית ושהממשלה בישראל גזענית. ברני סנדרס כבר התמודד בסיבוב הקודם מול הילרי קלינטון על הזכות להיות המועמד הדמוקרטי בבחירות לנשיאות ולמרות גילו המתקדם, הוא לא מוותר ויוצא שוב לסיורים ארוכים ברחבי ארצות הברית כדי לנסות ולכבוש שוב את הקהל האמריקאי. הפעם, בניגוד לפעם הראשונה שיצא לקמפיין לנשיאות אז בחר סנדרס להצניע את יהדות, נראה כי הוא בוחר בדרך ההפוכה ומשתמש ביהדות כיתרון.

עמדותיו של סנדרס ברורות והוא לא מתבייש להגיד אותם, גם בכל הקשור לישראל. "על ארצות הברית להיות גם פרו פלסטינית" לדבריו, ואת נתניהו הוא מגדיר "גזען". אם ייבחר, אמר סנדרס כי ישקול להשתמש בכספי הסיוע שמעבירה ארצות הברית לישראל כמנוף לחץ על הממשלה. עזה במצור לדבריו וכאשר ישראל סירבה להכניס את חברות הקונגרס הדמוקרטיות שתמכו בתנועת החרם על ישראל, הוא כתב ש"אם נתניהו לא מעוניין בביקור חברות הקונגרס, אולי הוא יכול לסרב לקבל את מיליארדי הדולרים שהוא מקבל ממשלם המיסים האמריקאי שבחר בהן".

לא מוותר על הלובי היהודי

יחד עם זאת, הלובי היהודי בארצות הברית חזק מאוד ולמרות עמדותיו שהן לא פרו ישראליות בהכרח, סנדרס מסרב לוותר עליו. לאחר שבקמפיין הבחירות ב-2016 הפך סנדרס את יהדותו לעניין שולי, כאמור, את הקמפיין שלו פתח סנדרס בפעם השניה גם עם סרטון ובו הוא מדבר על יהדות, יהודים והוא עצמו כיהודי. "אני מאוד גאה להיות יהודי ומקווה להיות היהודי הראשון בבית הלבן", אמר סנדרס על בימת כנס הג'יי סטריט, הארגון היהודי הפרוגרסיבי. בהקלטה מהכנס, שצורפה לסירטון, אמר עוד סנדרס כי "אם יש אנשים בעולם שמבינים את הסכנות שבגזענות, אלו היהודים" והוסיף כי "אם יש אנשים בעולם שצריכים לעשות ככל שביכולותם כדי להילחם במאמציו של טראמפ להפריד בינינו בשל צבע עורנו או שפה, או דת או מקום לידה, אם יש איזושהי קבוצה בעולם שצריכה לקרב בין אנשים באמצעות אג'נדה משותפת ופרוגרסיבית, אלו היהודים".

העובדה כי סנדרס לא חוסך במאמצים להנכיח את יהדותו הוכחה שוב גם בחג החנוכה האחרון. סנדרס הגיע כשהוא חבוש כיפה, להדלקת נרות חנוכה במרכז החלקה על הקרח במדינת איווה. במהלך הדלקת הנרות, חלק סנדרס עם הקהל את סיפור חייו של אביו, שברח מהאנטישמיות בפולין כדי להגיע לארצות הברית ולגדל בה בנחת וללא אנטישמיות את ילדיו.

הדלקת חנוכיה כתשדיר בחירות?

למרות שהקהילה היהודית באייווה קטנה, יתכן שהבחירה של סנדרס לקיים דווקא שם את הדלקת החנוכיה הפומבית לא הייתה מקרית. איווה היא המדינה הראשונה בה נערכו בחירות המועמדים של המפלגה הדמוקרטית לנשיאות ואם אסטרטגיית הקמפיין החדשה שלו היא להנכיח את היהדות, אך טבעי שיבחר במדינה כדי להציג את יהדותו ברבים.

ניסיון ההרצה הראשון של הקמפיין החדש של סנדרס היה ביום שני באיווה כאמור. התוצאות התעכבו מאוד וטרם התפרסמו עד לרגע פרסום הכתבה, אך לדברי סנדרס הוא בעל יכולת אמיתית לנצח, כשאולי דווקא על גבי היהדות ינסה להצליח ולגבור על יריביו במפלגה הדמוקרטית כדי להיות נציגה בבחירות לנשיאות.

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully