וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עודד גז עובר על איסור ביהדות - הרב מימון: "אסור למנוע גט"

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

6.2.2020 / 7:30

המקרה של עודד גז ומקרים נוספים של סרבנות גט העלו לדיון ציבורי את עניין הנישואין והגירושין בהלכה היהודית. אמירות שעלו ברשתות החברתיות טענו כי לגבר קל יותר להשתחרר מנישואין לא רצויים ביחס לאישה. הרבנים בדיון הלכתי ומוסרי

צביה גורודצקי, שובתת רעב מול הכנסת בשל עגינותה מזה 17 שנים, מאי 2017. יאיר שרקי, חדשות 2, מערכת וואלה! NEWS
צביה גורודצקי שובתת רעב מול הכנסת בשל עגינותה מזה 17 שנים/מערכת וואלה! NEWS, יאיר שרקי, חדשות 2

סיפורה של ג', אשתו לשעבר של עודד גז, עורר סערה גדולה לפני כ-4 שנים. במשך חמש שנים היא נאבקה להשתחרר מנישואיה לגז, שמצידו סירב להעניק לה את הגט גם במחיר נידוי מהקהילה, איבוד מקום העבודה שלו, שיימינג קיצוני ברשתות החברתיות וצעדים קשים נוספים שנקט בית הדין. צו מעצר הוצא נגד גז, אך הוא ברח מהארץ בזהות בדויה תוך שהוא מהתל בשוטרים ומשאיר את אשתו נשואה בעל כורחה. לפני כשנתיים נקט בית הדין בצעד יוצא דופן ולאחר שהוכח שהעד בחופתם של השניים לא שמר מצוות, הופקעו הנישואין ובוטלו כך שלג' התאפשר להתחתן שוב ולבנות את חייה בלעדי גז. אמש (ד') נחת גז בישראל לאחר שנמלט ממנה לפני כארבע שנים כאמור, ומיד עם הנחיתה נעצר, למרות שמבחינה הלכתית הוא כבר לא נשוי לג'.

כדי לענות על האמירות הטוענות כי ההלכה מספקת לגברים כלים לעגן את הנשים, מסביר הרב אליהו מימון ראש אגף העגונות בבתי הדין כיצד נוצרת סיטואציה של עיגון: "לאחר שזוג נפרד, הם לא יכולים להמשיך את חייהם ללא גט. הגט צריך להינתן על ידי הבעל, אך במקביל אם האישה לא תסכים לקבל, זוהי סרבנות גט גם כן", אומר הרב. "ההבדל היחידי בין עיגון של אישה על ידי גבר לבין עיגון של גבר על ידי אישה הוא בהשלכות. אישה מסורבת גט שתלד ילד, הילד יהיה ממזר וגבר מסורב גט שיוולד לו ילד, הילד יחשב כשר", מסביר הרב את המקור לטענות שהועלו.

יחד עם זאת התשובה לטענות ברורה מאוד לרב מימון שמגיב אליהן בצורה חריפה ואומר: "חד משמעית אסור לעגן ולמנוע גט", ומוסיף שלא רק שאין היתר לעגן אלא מדובר ב"איסור הלכתי", לדבריו. הרב מדגיש כי היהדות רואה בהתרת עגונות חובה ומביא לראיה ציטוט מאחד הראשונים שאמר כי 'כל המתיר עגונה, כאילו בנה חורבה מחורבות ירושלים'. עוד מציע הרב לעיין בספרות ההלכתית, שם נושא התרת העגונות תופס את הנפח הגדול ביותר: "ספרות השו"ת של הראשונים והאחרונים עוסקת בנושא העגינות כי החכמים ראו את התופעה כפסולה וחמורה מאוד".

מי שלא יציית לבית הדין - יורחק

ההוכחות לחומרה בה רואה היהדות את נושא העיגון נמצאות גם בהרחקות דרבינו תם, הרחקות שנקבעו לאלה שלא מצייתים לכללי בתי הדין ומונעות מהאדם שותפות דתית בחיי הקהילה. "כמעט רק במקרה של סרבנות גט מופעלות ההרחקות הללו שמונעות מהאדם את האפשרות להתפלל במניין או להיקבר בקבר ישראל למשל".

בין הדוגמאות המוכרות ביותר בדורות האחרונים ניתן למנות את עיסוקם של הרבנים בהתרת עגונות השואה או בהתרת עגונות הצוללת דקר. בין הרבנים שעסקו בנושא אפשר למצוא את הרב עובדיה יוסף, הרב משאש והרב מרדכי אליהו שעמלו למצוא פתרון לאותן נשים שבעליהן לא שבו ולא נודע מה עלה בגורלם.

הרב אהרון ליבוביץ, ראש מיזם 'חופות', הגיב למעצרו של גז ואמר: "אנו מברכים על מעצרו של סרבן הגט עודד גז על ידי הרשויות ועל ביטול נישואיהם על ידי הרבנות. זהו יום חג לעגונה ולכל אדם שכבוד האישה וכבוד האדם חשובים לו!". כדי למנוע את הישנותו של הסיפור, מציע הרב ליבוביץ לרבנות לחייב את הזוגות העומדים להינשא דרכה לחתום על הסכם קדם נישואין, מתוך מטרה שהסכם כזה ימנע סרבנות גט עתידית: "העגונה האומללה איבדה שנים יקרות מאוד וסבלה רבות, בעניין שניתן היה לפתור בדרך פשוטה הרבה יותר, אם הייתה הרבנות מחייבת את הזוג וכל זוג שנישא לחתום על הסכם קדם נישואין. זה הזמן של הרבנות לחשב מסלול מחדש ולמנוע את מקרי העגינות הקשים הבאים ולחייב כל זוג הבא להינשא לחתום על הסכם כזה. אסור שאף זוג יינשא בישראל מבלי לחתום על הסכם קדם נישואין".

הסכם קדם נישואין לא פותר את הבעיה

גם הרב ישראל ריאני, ראש מיזם 'בנועם דניאלי', הגיב למעצר והסביר מדוע הרבנות לא מחתימה כיום את הבאים בשעריה על הסכם קדם נישואין: "הסיבה המרכזית בגינה הסכם קדם נישואין אינו מועלה על נס ע"י הרבנות הראשית היא שיש כיום בידי בתי הדין הרבניים אמצעים קשוחים למדי שלא עושים חשק לאף אדם בר דעת להיכנס לקטגוריה של גבר מעגן, כמו צווי עיכוב יציאה מהארץ, פגיעה בהשתכרות, הטלת קנסות וכליאה".

בניגוד לרב ליבוביץ, הרב ריאני לא רואה את החתימה על הסכם קדם נישואין כפתרון הבעיה, והביא כדוגמה את גז מיודענו שבחר בכל זאת לסבול מהסנקציות, כל זאת כדי להמשיך ולעגן את אשתו ולמנוע ממנה אפשרות להמשיך בחייה: "עודד גז הסכים להפסיד מקום עבודה שבו יכולת ההשתכרות והקידום שלו הינם חלומם של ישראלים רבים, מעמד מכובד באוניברסיטאות תל אביב ובר אילן עם משכורת קיימת והבטחה למשכורת עתידית לא רעה. ניתן לכמת את שווי ההפסד שלו במיליוני שקלים. הרגע בו החליט לברוח מהארץ היה לאחר שיחה עם דיין מבית הדין שהגיע במיוחד לפוגשו ולהבהיר לו שהוא יינמק בכלא עד יומו האחרון. האיום עשה את שלו, אך לא בצורה בה התכוונו והוא ברח לאירופה תוך שהוא מסכים להיכלא שם או לחיות כהומלס לצורך המשך העגינות. האם הסכם קדם נישואין שמחייב אותו בקנסות היה מועיל?", שואל הרב ריאני ועונה: "בוודאי שלא. גז הפסיד הרבה מאוד".

הרב ריאני מדגיש כי בתיקים שכאלה לא היה עוזר הסכם קדם נישואין והם נפתרים לא פעם בשל עבודתם המסורה של אנשי מחלקת העגונות, הדיינים ובתי הדין: "מי שפעל ללא לאות והביא לפתרון הסוגיה הבלתי פתירה הזאת, היו בתי הדין, הדיינים ומחלקת העגונות בניצוחם של הרבנים הראשיים לישראל. כל בר דעת מבין שהסכם קדם נישואין לא יועיל לפרופיל של אדם שמוכן להפסיד את המעמד המשפחה והכסף שלו".

אביגיל קול בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully