וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה שעמדה מאחורי הצעד האמיץ של נחשון

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית

6.2.2020 / 20:40

נסו לעצום עיניים ולדמיין את הצווחות וזעקות האימה של העם בהיותם כלואים בין הצבא המצרי והים, ואף אחד לא מוכן להיכנס למים בהנחיית משה. זה רגע מכונן, בו רק נחשון מעז ופשוט קופץ למים. האם הייתה אישה שאנחנו לא יודעים עליה שנתנה לו את הכוח?

ים המלח. דובי טל, אתר רשמי
בתוך הים ביבשה/אתר רשמי, דובי טל

המונח "קפוץ למים, תעז ותנצח" נולד על שפת ים סוף כשנחשון בן עמינדב, על פי מסורת חז"ל, קפץ למים ראשון, הים נבקע - וכל השאר היסטוריה. נחשון הוכיח את אמונתו באלוהים ובכך הפך להיות לסמל לראשוניות, תעוזה וחלוציות בפנתאון היהודי.

מנהיג, חלוץ ופורץ דרך מתגלה לנו על שפת ים סוף בסצנה כמו הלקוחה מסרט מותח כאשר עם ישראל מצטופף בגבו לים סוף, ובחרדה רואה את כל הצבא המצרי סוגר עליו בדרך להשמדה. חסרי אמונה. רגעי התעלות אלה שמורים לאנשים מיוחדים שיודעים להוציא מעצמם כוחות חבויים של רוח מנהיגות והם אלה שתמיד יצילו את המצב.

אפשר לעצום עיניים ולדמיין את הצווחות וזעקות האימה של העם בהיותם כלואים בין הצבא המצרי והים, ואף אחד לא מוכן להיכנס למים בהנחיית משה. זה הרגע מכונן, רק נחשון מעז ופשוט קופץ למים. המדרש מספר שהמים לא נבקעו מיד ונחשון כמעט וטובע, אבל משה מושיט את מטהו והים נבקע. חציית הים על ידי העם דומה ללידה. נכנסו עם של עבדים לתוך המים, בדומה למי השפיר ברחם האם ויצאו החוצה כמו תינוק המגיח לעולם, וכך נולד עם ישראל החופשי לאחר מאות שנות עבדות.

צעד נחשוני במיוחד

נחשון נחשב עד ימינו לסמל של יוזמה, ראשוניות והעזה. כשרוצים לתאר מהלך פורץ דרך, אמיץ ומפתיע - משתמשים בביטוי "קפיצה נחשונית". דוד בן גוריון החליט בניגוד לדעת מפקדי הצבא והיועצים להציל את ירושלים הנצורה במלחמת העצמאות, לכן בחרו את השם "מבצע נחשון". על שמו של נחשון בן עמינדב יש יחידות בצה"ל, גרעיני נח"ל, מכינות קדם צבאיות ועוד. גם ההחלטה של בן גוריון להכריז על הקמת מדינת ישראל במצב כל כך קשה הייתה החלטה נחשונית. השאר הסטוריה.

אם יש לך מטרה - התגבר על הפחדים ועל החשש מכישלון וקפוץ למים. במסורת המחשבה היהודית, נחשון מסמל גם את ההשתדלות הטבעית שעל האדם לעשות, כדרך לקבל סיוע מהקדוש ברוך הוא. ההזדמנות ממתינה להרבה אנשים, שיושבים ללא מעש ומצפים לנס, נחשון מלמד אותנו כי הנס יכול להגיע אבל רק לאחר השתדלות אמיצה ונחושה, זה היה נכון לקריעת ים סוף וזה נכון לימינו אנו בחיי היומיום.

החיים זימנו לי לפגוש אנשים כל כך חכמים, מוכשרים ובעלי יכולות, שהיו להם רעיונות מדהימים, אבל לא את הרוח של נחשון. הם העדיפו להישאר על החוף והוא קפץ לים וזכה שצאצאיו יהיו מלכי ישראל.

מניסיון אישי אני יכול לומר בוודאות כי לאישה של הגבר יש השפעה עצומה על ההעזה והנכונות של הגבר "לקפוץ למים", למזלי זכיתי להיוולד לאימא ולהנשא לאישה שלא רק שלא עצרו בעדי לבצע קפיצות למים, אלא היו מצבים שרק בזכות הגיבוי והדירבון שלהן העזתי לבצע את הקפיצה למים שלי. לעיתים מילה או מבט של אשה עלולים לגרום לגבר לוותר על הניסיון, ולכן אני בטוח שמאחורי נחשון בן עמינדב עמדה אישה שאינה מוזכרת במדרשי חז"ל. בצרפתית יש ביטוי לתרחיש שאישה עומדת מאחורי מעשים חריגים של הגבר: "שרשה לה פאם" - "Cherchez la Femme" - שמשמעותו: חפש את האישה. כי מאחורי כל מעשה הגבורה של גבר תמצא אישה.

ראשון או לא ראשון

מעשהו של נחשון בקריעת ים סוף מובא בגמרא במסכת סוטה: "היה רבי מאיר אומר, כשעמדו ישראל על הים, היו שבטים מנצחים זה עם זה. זה אומר אני יורד תחילה לים וזה אומר אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדים וצווחים קפץ שבטו של בנימין וירד לים תחילה. אמר לו רבי יהודה: לא כך היה מעשה, אלא זה אומר אין אני יורד תחילה לים וזה אומר אין אני יורד תחילה לים. מתוך שהיו עומדין ונוטלין עצה אלו באלו קפץ נחשון בן עמינדב וירד לים תחילה".

עוד לימוד חזק אפשר לקחת מהמדרש: "מיד אמר המקום למשה ידידי טובעים בים, והים סוגר, ושונא רודף, ואתה עומד ומרבה בתפלה. אמר לפניו רבונו של עולם, ומה בידי לעשות, אמר לו ואתה הרם את מטך...". נחשון עומד לטבוע ומשה עוסק בתפילות. אלוקים אומר לו: מה אתה מתעסק עכשיו בתפילות? זה הזמן להרים את המטה ולהבקיע את הים. תתחיל לפעול ותפסיק להתפלל. מכאן אפשר ללמוד כי יש רגעים בהם צריך לפעול ולא להתפלל, כמו המשפט האלמותי בסרט 'הטוב הרע והמכוער': If you want to shoot Shoot, dont talk.

אז מי הוא בעצם נחשון בן עמינדב? מתברר שהוא בכלל גיסו של אהרון הכהן: "ויקח אהרן את אלישבע בת עמינדב אחות נחשון לו לאישה". בדרך כלל התורה מזכירה רק את שם האב; מדוע היא בחרה להזכיר את נחשון, אחיה של אלישבע? מתוספת הזאת חז"ל למדו כי "הנושא אישה צריך לבדוק באחיה". וואלה למדנו עוד משהו, שאהרן בטרם נשא את אלישבע לאישה בדק את אישיותו של נחשון גיסו העתידי. נחשון היה נשיא שבט יהודה ומת בשנה השנייה ליציאת מצרים וכלב בן יפונה החליפו בתפקידו, שהמשיך מורשת מפוארת של מנהיגות משפחתית כאשר שיבח את ארץ ישראל בניגוד לנציגי השבטים האחרים ששוב הוכיחו רפסנות ואימה והוציאו דיבת הארץ רעה.

שנעז לקפוץ יותר למים הפרטיים שלנו, ושנזכה שהנשים שלנו יגבו וידרבנו כשההזדמנות האמיתית מגיעה.

שבת שלום מקוסטה ריקה

ערן רולס בשיתוף עמותת יהדות ישראלית, בשיתוף עמותת יהדות ישראלית
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully